slm slm
b'ism'İLlâh
Mâlik bin Enes'den soñra gelenler neleri değiştirmişler adına bir mezhep bile
kurmuşlar,
üstelik Mâlik, Ãbbâsî Meliki ile tartışmıştı, Ãbbâsî Meliki, Mâlik'iñ
yazdıklarını qânûn yapmak
istemiş, Mâlik buña engel olmuştu, böyle bir şey olamaz demişti, " Bunu yaparsañ
seni ALlâh'a
şikâyet ederim" demişti ama ardından gelen kimileri, Qur'ân mezhep, fırqa
kurmayı açık olarak
yasaklamasına rağmen Mâlik'iñ ağzından yalan uydurdular, [İmâm Mâlik bin Enes ,
Yemen'den Zî-asbah
kabîlesindendir, Arap değildir.] İmâm-ı A~zam diye añılan Ebû Hanîfe de mezhep
kurmadı, yalñızca
tek bir kitap yazdı, ama Şâfî~î ve bin Hanbel mezhep kurdular.
Âlu ~Imrân 105, Nisâ' 4/167-8-9, En~âm 6/159'a ve Rûm 30/31,32; Cinn 72/11 ve
16'ya bakılsın,
mezhepler, fırkalar için, tarîkatler için, cemâatler için
Âlu ~Imrân 105 " Beyyineler onlar geldikten soñra ihtilâf edenler ve teferruq
edenler/
fırkalaştıranlar/ayrıştıranlar gibi de olmayıñ"
Nisâ' 4/167-8-9 "Doğrusu ki kâfirler ve ALlâh'ıñ sebîlinden saddedenler/alıkoyanlar,
boyutlu
bir dhalâlet ile dalâlet etmişlerdir/yoldan sapmışlardır." Doğrusu ki kâfirler
ve zulmedenler
onlara mağfiret edecek ve onları içinde ebediyyen kalacakları Cehennem
tarîqınden başka bir tarîqa
hidâyet edecek/yolu doğrultacak olmadı ALlâh."
En~âm 6/159 " Doğrusu ki onlar dînlerini tefrîq ettiler/fırkalaştılar/ayırıştılar
ve
şi~alar(bir imâm,önder,şeyh, mürşid, hôca, reîs, melik etrâfında toplanan
kişiler)/ tarafgîrler/
taraftârlar oldular bir şeyde/neñde/nesnede bile onlardan değilsiñ, Añcak
onlarıñ işi ALlâh'adır,
soñra yine bunuñ gibi (ALlâh) onları uyarır/bilgilendirir yapmakta olduklarıyla
ilgili."
Rûm 30/31,32 " O'ña münîbler olarak O'ña ittiqâ ediñ/taqvâlı oluñ, salâtı da
iqâme ediñ,
müşriklerden de olmayıñ . O kimselerden ki dînlerini tefrîk
ettiler/fırkalaştılar da şî~alar
oldular her hizip yanlarındakiyle/yanında olanlar ile ferâhlar/sevinir"
Bu âyette mü'minlere müşriklerden olmayıñ yazıyor, müşrik ne demek?
Cinn 72/11 " Doğrusu biz ki, bizden sâlihler vardır, bizden işte bundan (sâlihlikten)
aşağıda/altta olanlar da var, farklı farklı tarîqatler olduk/olmuşuz." 14-5-6 "
ve Doğrusu biz ki
bizden müslimler vardır ve bizden qâsitler vardır, Artık kim islâm olursa/müslim
olursa artık
onlar "reşed"e acele ederler,koşarlar..." "ve qâsitlara gelince artık Cehennem
için hatab/odun
oldular" " bilinen/belli tarîqat üzere müstaqîm olsalardı..."
İmâm-ı A~zam diye añılan Ebû Hanîfe Nu~mân bin Sâbit Hicrî 61'de doğmuş (680)
Hicrî 145'te
(762) vefât etmiş. Doğumu için Hicrî 80 Ölümü için 150 yılları bile doğru değil.
Ebû Hanîfe'niñ
gerçekte Hanîfe adında bir kızı var, ama târîhi bozmak ne denli kolay değil mi?
İki torunundan
bahsediyor târîhçiler bir torunu, İsmâ~îl, dedem köle idi diyor, öteki torunu
hîç köle olmadı
diyor. Torunlar da mı sahte acabâ? Oğlu olarak nakledilen Hammâd da mı sahte?
Ebû Hanîfe, oğluna
hôcalarından Hammâd'ıñ adını vermiş rivâyete göre.
Ebû Hanîfe'niñ yazdığı bir kitâbı var o da " el Fiqhu l Ekber " kitâbıñ
adınıñ fıkıh olması
aldatmasın, henüz o yıllarda fıkıh diye bir çalışma alanı, meslek, bilim(!)
yoktu. Ebû Hanîfe,
fiqh(fıkıh) kelimesini kişiniñ yararına ve zarârına olanı bilmesi diye
tanımlamıştır, bir nesneyi
iyice añlamak demektir, "fiqh" kelimesi.
Ebû Hanîfe'niñ vefâtında İmâm Muhammed denen Muhammed eş Şeybânî 13 yaşında
imiş, n'asıl
öğrencisi olur? Hanefî mezhebini kuran kişi Ebû Yûsuf Ya~qûb bin İbrâhîm el-Ensârî
ve Ebû Yûsuf'uñ
öğrencisi Muhammed eş Şeybânî, şu İmâmeyn (iki imâm) denen kişiler. [Bu İmâm
Muhammed bin Xasen
eş-Şeybânî fıkıhta, İmâm Şâfi~î denen, Şâfî~î mezhebi kurucusu, Muhammed bin
İdrîs el Qureyşî'niñ
hocasıdır, bu İmâm Şâfi~î de fıkıhta İmâm Hanbel denen Hanbelî mezhebi kurucusu
Ahmed bin Hanbel
eş-Şeybânî'niñ hocasıdır, bu İmâm Hanbel de hadîste Kütüb-ü Sitte'deki
kitaplardan biriniñ yazarı
olan Müslim'iñ hocasıdır.]
Ebû Yûsuf'uñ hayât hikâyesinden bir ayrıntı, hadîse çok meraklıdır, öñce İbn-i
Ebî Leylâ'nıñ
öğrencisidir, soñra bir müddet Ebû Hanîfe'niñ ders halkasında bulunmuştur, ama
Ebû Hanîfe hem
Emewî hem de ~Abbâsî Devletleri'ne karşı Ehl-i Beyt'iñ ~ısyânları için hem fetvâ
vermiş hem de
mâddî destekte bulunmuş ve Emewî ve ~Abbâsî Meliklerince habsedilmiş, dövülmüş,
eñ sonunda
habsolmuşken vefât etmiştir, ama nedense Ebû Yûsuf ayni devletiñ Baş Kâdîsı
olmuştur, Ebû
Yûsuf'uñ Arap olması bunda çok mühim bir paya sâhiptir.
Oysa açıkça bellidir ki Ebû Hanîfe'niñ kendisi gibi olan öğrencisi İmâm
Züfer'dir, Züfer bin
Hüzeyl bin Qays, Isfahân'da doğmuştur Arap değildir. Ebû Hanîfe'niñ ölümü için
yazdığım yıl
Züfer'iñ verdiği yıldır.