Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Tüm ihtiyaçları aldıkları ücret ile karşılandığından onlar artık bakıma muhtaç ,yoksul vs olarak nitelendirilemezler.
Özür dilerim, ben farklı anlıyorum. Çünkü üzerinde durulan konu ziynetler olduğuna göre "erkek tâbiler"in ihtiyaç duymadığı şeylerin ziynetler olması gerekir. Yani ihtiyacın konusu olan şeyler bakım kelimesinin çağrıştırdığı kalınacak yer, yenilecek gıda, giyilecek örtüler olamaz. "Ziynet"tir onlar.
Ve ziynetler kadının ya saçı, gerdanı, göğüs çatalı gibi şehvet uyandırdığına inanılan yerleridir ya da saç tokası, kolye, zincir gibi takıları. Kısacası, o ihtiyaçsız erkek tâbiler ya kadının vücuduna ihtiyaç duymuyor ya da takılarına. (hasan akçay yazdı)
Evet çok doğru ayetin konusu kadının örtüp saklaması gereken süsleri/ziynetleri.Ancak kadına verilen emir doğrultusunda bir takım insanlardan bahsedilip bu insanlar yanında salmış olduğun örtünü salmana gerek yok deniyor.Bahsi edilen insanların kadının örtüsünü salarak sakladığı süsü neden görebileceğine dair veya bu insanlar dışında kalan kimselerin neden göremeyeceğine dair ayette açıklama yok.Buradaki NEDEN sorusuna yoruma dayalı cevap bulup bu cevaba göre anlam inşaa etmek bence sakıncalı ve yersizdir.Daha detaylı şöyle açıklayayım.Diyelim örtüp sakladığım ziynet altın zincirim.Listedeki kayın pederim veya ablamın çocukları niye zincirimi görebilir de Bakkal Necati göremez?Buna cevaben kayınpederimden veya ablamın çocuklarının zincirimden iğrenmesi veya o zinciri çalmasından emin olabilirim ,ancak Bakkal Necatiden emin olmam şekinde verilen cevaplar tamamen kişisel yoruma ve tahmine dayalı muallakta kalan cevaplardır.Aynı soruyu ziyneti /süsü kadının yaka açıklığı olan giyisisi olarak anlayan anlayışta soramaz.Benim yaka açıklığımdan kısmen görünen göğüslerim "-Bakkal necatinin yanında açılamaz çünkü o şehvete kapılır veya bakışlarını oraya diker" diyemez.Bakkal necatinin gözleri varsa kadının emrinde çalışan erkeklerin ,kadınların ,yeminle bakımını üstlendiği erkeklerin ve kadınlarında gözleri var onlarında şehvetle bakabilme olasılığı var.Demek ki örtüp sakınılan süsün şehveti provake ettiğinden ayette bahsedilmiyorsa tahmin yürütüp bu emrin gerekçesi budur demek yanlıştır ayete ilave etmektir.
Ayette bir grup insan için kadına tabi denmiş ve bu insanlar için ihtiyaçsız kelimesi kullanılmış.
Tabi olmak =bağımlı olmak
Sadece ,kadına tabi/bağımlı olan erkekler şeklinde ifade olsaydı bu ifadenin anlamı şu kimseleride içine alırdı ...yatalak olup bakımı kadın tarafında sağlanan erkekler.....kadının emri altında çalışan kadının edinmiş olduğu köle erkekler...vs vs ancak cümlede ihtiyaşsız erkekler diye belirtilip bize bu erkeklerin kadın için çalışan ve kadının verdiği ücret karşılığı geçimini ikame ettiren erkekler ve onların ailelerini anlamamız sağlanıyor.Örneğin kadın için maaşla nalbantlık yapan bir nalbant ihtiyaçsızdır.Çünkü yaptığı işin ücretini alıp kendi yaşamını ikame etmektedir.O nalbant dilerse işten ayrılıp başka biri yanında işe girip mesleğini ücret karşılığı yapar.
Kadınların avretinden anlamayan çocuklar:
Bu çocuklar kadının tabisi (ücret karşılığı kadına çalışanların) çocukları değil ,
Niçin değil? Bir kadının erkek hizmetçisi evli ve çocukluysa, eşi de aynı yerde hizmetçilik ediyorsa çocukları pek alâ yanlarında kalabilir ve hanımefendinin yakın çevresinde bulunduklarına göre ziynetlerini görebilirler. Ana babaları için sakıncasız olan o ziynetler çocuklar için neden sakıncalı olsun? (hasan akçay yazdı)
Niçin değil ...çünkü kadın için çalışan nalbant kadını yaka yırtmacı açık görebiliyorsa o nalbantın çocukları, karısı hayli hayli görür.Kız kardeşinin oğlu kadını bu elbiseyle görebiliyorsa kız kardeşinin oğlunun kızıda görür.GÖREMEZMİ? işin cılkını çıkarıp görür mü göremez mi polimiğine nasıl girmezssek o halde kadına bağımlı çalışan kişinin aile fertleride görür mü görmezmi tartışmasına mahal vermeden görürler sonucuna varırız.
Demekki ayetin sonunda bahsi geçen kadının avretinden anlamayan çocuklar kadını görebilen daire içinde kalan KİMSELERİN dışında kalanların çocukları.Bakkal Necati'nin Terzi Muzaffer'in manav Hüseyin'in dabrukacı Mehmetin vs vs nin çocukları.Bu çocukların temsil ettiği grup bu.
Çünkü kadının çalışanları yeminle edindikleri kadınların "avret"inden haberli olmalarına rağmen kadın onların yanında örtüsünü atıp göğüs çatalı açık giyisiyle gezebilmekte.
(1)Kadının çalışanları erkektir, ricâl. Hanımefendinin göğüs çatalını mı görmeleri sakıncasız, zincir denen takısını mı?
Bir kadının örtüsünü salıp birşeyi saklamış olması.O şeyi sakınılması gereken yapar.Bu çok doğru.
Ancak bir kadının göğüs yırtmacı neden şu şu kimseler yanında sakıncasız şu şu kimseler yanında sakıncalı diye sormak
Ya da altın zinciri neden falanca yanında sakıncalı neden sakıncasız diye sormakla eşdeğerdir.Cevabı ayette verilmemiştir. Bu sorulara verilecek her türlü cevap kişisel yorumların ürünüdür.Ek hüküm içerir.
Kimi :göğüs yırtmacı şehvet uyandırıcı der...kimi ziynet iğrendirici der ..kimi kadının giyiminde yakın çevresinde bulunan kişiler yanında biraz daha gevşetme yapılmış der .....
Yukarda açıklamaya çalıştım. Erkek çalışanların görmesi sakıncasız olan ziynetler onların çocukları tarafından neden görülemesin; ne sakınca var bunda?
Sakıncalı demedim aksine o çocukların görmesinde sakınca ,zaten yok dedim.Kadına bağımlı tabilerin temsil ettiği gruptaki insanlar o çocuklar
(3)Anılan avret göğüs çatalı gibi kadın vücudunun şehvet uyandıran yerleri ise erkek "tâbi"lere açılabilir mi? Allah açılabileceğini söylüyor; o halde hangi "ziynet"i kastediyor; kadının göğüs çatalını mı zincir denen takısını mı?
Anılan avret :giyimsizken ortaya çıkan vucut parçaları kadının veya erkeğin ergen olmayan çocuğunun bile bu vücut parçalarını görmesi sakıncalı/yasak.İzin almadan odalarına giremezler.
Nur31de kadının avretinden anlamayan ifadesi var.Yani kadın giyimsizken ortaya çıkan yerlerinin ne anlam ifade ettiğini bilmeyen anlamayan -Nur 31da çizilen dairenin dışında kalan kimselerin -ÇOCUKLARI.Göğüs yırtmacının avret olduğundan bahsedilmiyor.O avret değil, olamaz giyilen elbisenin açıkta bıraktığı kısım o.
O elbiseyi çıkarıp attığında açığa çıkan, kadının avreti.
Kadına tabi olan erkeklere veya kadının akrabası kadın ve erkeklere gösterilmesi yasak olan avret o.
Hayrunnisa hanımefendinin korumaları onun erkek "tâbi"leridir. Hanımefendi onlara göğüs çatalını, saçını... açabilir mi?
Evet Hayrunnisa hanfendi göğüs yırtmacı olan giyisisiyle bu kimseler yanında durabilir.Bu izin ona Allah tarafından verilmiş.Ancak o elbisyele Bakkala ekmek almaya giderken yakasına örtüsünü salacak.
Size sürekli itiraz etmek beni çok üzüyor çünkü son derece saygı değer bir hanımefendisiniz. Ama isterseniz yine de devam ederim.
Hayır sevgili Hasan kardeşim itiraz ve muhalefet değil anlayışın sunumu.Daha önceki yazımdada belirttiğim üzere
__________________ O, yaratıp şekillendiren, âhenk veren ve düzene koyandır
|