Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Eski Mısır´da Din
Eski çaglarda oluşan bütün dinlerin çogunda şu dört madde, prensip olarak bulunmuştur:
1-Tanrı Kavramı
2-Mitoloji ve Efsaneler
3-Dini Inanislar ?dogmes?
4-Dini Ayinler
Bu temel prensiplere göre, eski çagda Mısır?ın dini hayatini incelemek için iki çesit belgeye sahibiz.
1-Hiyerogliflerle olan her türlü dini metinler, mabet ve mezar
duvarlarındaki dini inanislar ve ayinlerin tasviri. Klasik bazı
tarihçilerin; Herodot, Sicilyali Diodor ve Strabon gibi, Mısır?ın eski
dini hakkindaki gözlem ve rahiplerden duyduklarıni yazmalarıdir.
2-Mabetlerde, mezarlarda her çesit ilahların heykelleri,
heykelcikleri veya çizilmis, boyanmis resimleri. Eski Mısır
medeniyetine ait mabet harabelerinde, mezarlarda bu çesit ilah heykel
ve resimlerine rastlanmaktadir. Bunlar bazalt ve granitten olan
heykellerden başka, bronz ve altindan heykelcikler, çesitli hayvan
baslarıyla temsil edilen ilah ve ilaheleri göstermektedir.
Mısır?ın din hayatinin eksik yönü, iman ve inanma kismidir. Bir de
çogu dinlerde esas olan mukaddes kitabin, burada bulunmayisidir.
Mısır?ın tarih önceki devirlerindeki din düsünceleri, totem esasina
dayanir. Birer siyasi ve idari bölme olan eski Mısır?ın ?Nom?ları,
totem olan hayvan isimlerini tasirdi. Mesela çakal, köpek, yilan, sahin
normları gibi.
Klan halinde yaşayan insan grupları bir yere yerlesip siteler, (Nom)
olusturduktan sonra sembolleri olan totemler, o yerin ilahi ve mabudu
olmustur. Eski din inanisları bunlara dayanmaktadir.
Eski devirlerdeki bir halkin dini, oturdugu memlekete ve sürdügü
hayat tarzina göre degisir. Iste buna göre Mısır dini de ilhamini
muhitinden almiştir.
Mısırlılar bir çok ilahlara sahiptiler. Eski Mısırlılarda bu
Tanrılar önemli bir yer isgal etmislerdir. Eski Mısır dini, bir çok ve
çesitli ilahları mukaddes saymiştir. Onların heykellerini, resimlerini
yaparak sekillendirmislerdir. Mısırlılar genellikle çok ilahli Tanrı
kavramina inanirlar. Ancak 4. Amenofis devrinde tek ilahli bir düsünce
reformu, devamsiz bir hareket olarak kaydedilmiştir.
Mısır ilahları konularıni gökten, topraktan, sudan, bitkilerden,
hayvanlardan ve insanlardan alirlar. Mısırlılara göre her seyin basi
gök Tanrısındadir ve bütün eski tarih boyunca, Gök ve Nil ilahları
daima en önemli Tanrılar olarak kalmislardir.
Gök Ilahinin ismi ve şekli degismekle berber, gökyüzündeki
yildizlar, Güneş ve ay en eski ve devamli ilahlar arasindadir. Sonra
yeryüzü ilahları gelir ki, toprak, su ve agaçlar bunların sembolüdür.
Hayvanlar alemi ise Mısır ilahları arasinda en kalabalik yeri isgal
ederler. Bu mukaddes sayilan hayvanlar, bazen bizzat kendileri veya bir
özel isaret ile, bazen de sadece basları ile insan vücudu üzerinde
temsil edilmislerdir. Mesela Osiris ölüler ilahidir.
Mısırlıların ilah kavrami hakkindaki bilgileri sadece metinlerden
ögrenebiliyoruz. Mesela, piramit metinlerinde, bir firavun öldügü zaman
nasil ve ne suretle ilah mertebesine yükseliyor? Bu metin de az da olsa
bilgi verilmektedir.
Rahipler ? Ayinler ? Mabetler:
Mısır dininin tatbikatini rahipler yapar ve onlar bu teolojiyi
düzenlerlerdi. Rahipler krallar tarafindan çok zengin bir hale
getirilmislerdir. Rahipler, halk tarafindan ilahlara kesilen kurbanlar
ve verilen hediyelerle bol bol geçiniyorlar ve mabetlerde genis
yerlerde oturabiliyorlardi. Ayni zamanda da devlete vergi vermekten
muaftilar. Angarya islerde çalistirilmadikları gibi, askeri görevde
görmüyorlardi. Böylece halk içinde bir otoriteye sahiptiler.
Mabetler, Mısır sehrinde en önemli yeri isgal ettigi gibi, abide
bakimindan da en büyük binalardir. Mabet Tanrıların evi, heykel ve
sembollerin saklandigi mukaddes ter, ayni zamanda da totem sayilan
hayvanların serbestçe girebildikleri bir bina idi.
Ayinler, büyük dini törenlerden başka, her gün mabetlerde gerçek
formüllü dualarla ilah heykellerin önünde yapilir ve bunları ya bizzat
kral veya rahipler idare ederlerdi. Mabedin içine güzel kokular yakilir
ve rahibeler tarafindan müzik çalinarak dans edilirdi. Ayinler her gün
ve her mabette ayni sekilde icra edilirdi.
Buna göre ilahların da krallar gibi, iki esasi vardır:
1- Vücut ?Zet?ki yeryüzünde ilahi temsil eder.
2- Ruh ?Ka? ise ilahi ve semavi olan elmandir.
Ilk temsil edilen ilahlar MÖ 4000 ortalarında baslamiştir. Mısır?ın
dini fikirleri belirten ilk belgelerden biri MÖ 2625 yilinda Saqqara
piramitlerindeki, Kral Unas?in mezarinda olan yazidir. Heliyopolis?te
yer tutan ve Güneş temeline dayanarak ?Ra? adini tasiyan mabut bulunur.
Mısır?da bir de ayni kavrami ifade eden ilahlar, başka başka
isimlerde de anilmislardir. Mesela Hor, Ra, Aton isimleri hep Güneş?i
temsil eden ilahlardir. Bunun sebebi siyasi merkezlerin degismesidir.
Mısır ilahlarıni iki büyük grupta toplayabiliriz: Yerel Totemler ?gök? ve Yer Ilahları.
Yerel totemler, göçebe kabilelerin yerlestikleri sitelerde, mukaddes
saydikları hayvan ve putları insan vücudu ile de birlestirerek temsil
ettikleri ilahlardir. Bu suretle kabile ilahları, yerel Tanrılar
olmuslar ve ?sitenin hakimi? sayilmislardir.
Ilahlar ilk zamanlarda erkek olsun kadın olsun yalniz yasar ve
hakimiyetini korumada çok kiskanç davranirdi. Fakat Mısırli buna bir
aile olusturmakta gecikmemis, evli düsünülen ilah çocugu ile beraber
bir üçlü sisteme geçmiştir.
Bunda bas hakim olan baba degildir. Bazen de kadın ilahe tamamiyla hakim durumdadir. Mesela Dendara?daki Hathor gibi.
Ilah ailesiyle beraber kendi sarayi sayilan mabette oturur, bazen de
yanina başka ilahların girmesine izin verebilirdi. Yeryüzünde yaşayan
ve Tanrınin sembolü temsil edilen Firavun da her vakit ilahin karsisina
çikabilirdi.
Fakat kral her mabette ayni zamanda bulunamayacagi gibi, kendisine
vekil olarak rahipleri birakir ve onlar ilaha, mabede ve onun arazisine
bakarlardi.
Bazı yerel ilahların hakimiyet sahaları, zamanla da genislemiştir.
Bunun en tipik örneği Deltada Busiris eyaletinde bir agaçla temsil
edilen bitki ve ölüler ilahi Osiris?in ta Güney Mısır?a kadar
gidisidir. Buradan önce Memfis?e giderek, yerel ölü ilahi olan
Anubis?in yerine geçmis, sonra da Yukari Mısır?da Abidos?ta köpek
şekline girerek ölüleri korumustur. Sonraki devirlerde ise bütün
Mısır?da Osiris ölüler ilahi olarak yer almiştir.
Bu yerel ilahların esas ilk merkezleri kesin olarak pek tespit
edilmemekle birlikte, bir çokları daima malum olmustur. Mesela Asagi
Mısır?da Horus, Busiris?te Osiris, Memfis?te Ptah, Dendara?da Hathor
gibi.
Eski fikirden kalmis olarak tarihi devirlerde de tapilan canli
hayvanlar olmustur. Bunların en baslicasi ve söhret sahibi olan ,
Memfis?te takdis edilen Apis Öküzü?dür. Beyaz lekeleri olan siyah
renkli bu öküzün, basinda üçgen şeklinde beyaz bir alametin olmasi
lazimdi. Memfis?te beslenerek korunmustur. Bu hayvan Ptah?in bir canli
numunesi sayilir ve onun bu hayvanda yasadiğini rahipler anlayabilir
sanilirdi. Alnindaki siyah üçgenden başka sirtinda akbabaya benzeyen
bir sekil, sag yaninda bir hilal, dili üzerinde ise hamam böcegine
benzeyen bir isareti bulunmasi gerekti. Ayni zamanda da kuyruk
tüylerinin çift olmasi gerekiyordu. Bu sartlara uyan Apis Öküzü Ptah
mabedinin karsisina yapilmis bir mabette, itina ile rahipler tarafindan
bakilir ve beslenirdi. Gündüzleri belirli zamanlarda avluya çikarilan
mukaddes öküzün her hareketinde rahipler bir anlam çikarirdi. Bu hayvan
ölünce Mısırlılar tarafindan büyük bir matem oldu. Ama yenisinin
meydana çikişi büyük sevinç olurdu. Ölen öküzler mumyalanarak büyük
cenaze törenleri yapilir ve Saqqara?da bulunan yer alti galerilerindeki
lahitlere konulurdu. Isis-Apis olan bu hayvan için, Serapeum denilen
mabette ayinler yapilirdi. Ölünce yerine yeni bulunan Apis geçer ve
totem hayvan yasamis olurdu.
Ilahlara bir takim kuvvetler de atfedilmiştir:
1- Osiris : Ölüler Tanrısı.
2- Ptah: Artistlerin ve Madencilerin Tanrısı.
3- Hathor : Ask ve Nese Tanrıçası.
4- Maat: Adalet ve Hukuk Tanrısı.
5- Sobek: Sular Tanrısı
6- Seshet: Yazi Tanrıçası.
7- Sekhmet: Savas Tanrıçası.
8- Min: Çöllerdeki Seyyahların koruyucusu ve Hasat Tanrısı.
9- Tot: Ay ve Ilim Tanrısı.
10- Geb: Toprak Tanrısı.
11- Set: Kuraklik ve Kötülük Tanrısı
12- Isis: Analik ve Bereket Tanrıçası.
Gök ilahini çok büyük bir inek şeklinde düsünen Mısırlılar, ona
?Hathor? adini vermislerdir. Arz Onun ayakları altinda durdugu farz
edilir ve karninda ise yildizlar parlardi. Diger taraftan bu Gök
Ilahi?na bazı eyaletlerde ?Sibu? adi verilmiştir.
Ay ilahina ?Tot? adi verilmiştir. Fakat bunların içinde en büyük
olarak Güneş Ilahi ?Amon-Ra, Horus? basta sayilir. Mısırlıların
?Yaradilis Destani? bu Güneş fikrinden dogar. Onlar Güneşin dünyada ilk
dogdugu günü ?Yaratan? kabul ediyorlardi. Bu ilah, bitkileri,
hayvanları ve insanları yaratmiştir. Ilk yaratilan insanlar ?Ra?nin
dogrudan dogruya çocuklarıdir.
Bundan başka toprak ilahi da yer almaktadir. Toprak Ilahi ?Geb?dir. Bazen de bu Tanrı ?Isis? kabul edilirdi.
Mısır dini Natürizm dinidir. Mısır itikadında en önemli olay Güneş
kavramidir. Mısır?in Güneş ilahlarından en meshuru Horus?dur.
Digerleri, Atun, Set, Ra?dir. Bazı Mısır ilahları sunlardir:
Horus- Nur ilahidir ve Güneşi temsil eder. Gökyüzünün burçları
üzerinde görünür ve bir atmaca şeklinde göklerde uçar. Atmaca da Hor
adini tasimaktadir. Güneşle ay ilahin iki gözü sayilir. Hor iki
kuvvetli kanatla gösterilir. Bu kanatlar semada uçtugunu gösterir. Bu
kanatlarda iki müthis yilan vardır ki agizlarından ates püskürür. Bu da
Güneşin yakici, çarpici ve öldürücü kudretinin alametidir.
Kainati aydinlatan ve canlandiran Horus kardesi zulüm ve tahrip
ilahi olan Set ile devamli mücadelededir. Hep Horus kazanir ama Set yok
olmaz. Bazen de Set geçici yenilgiler kazanir ve Horus?un bir gözünü
çikarir ki Güneşle ay tutulmasi bundandir. Bu durum yer ilahi Geb?in
araciligi ile halledilir. Güney Mısır Set?e ve Kuzey Mısır Horus?a
verilir.
Set- Garip bir tarihe sahiptir. Mısır; milli birligini oturtmadan
evvel Horus kuzey Kralıyetinin ilahiydi. Bu krallar kendilerine Hor
unvanini almislardi. Zaten her yerde krallar, gökten ve Güneşten unvan
aldilar. Set kuzeylilerce sahranin kavurucu, kişir ve buna benzer
felaketlerin ilahi saymislardir. Kuzeyliler basarili olunca Horus
Mısır?in kendi ilahi ve Hor unvanini tasiyan krallar Mısır?in kendi
hükümdari olunca yavas yavas Set sahra ilahi fikrinden, yabanci ilah
(sahra yabanci sayilirdi) fikrine geçerek Suriye?nin Sotek ve Bal
ilahina benzetilmiştir. Daha sonra Horus nuru hayatin ve Set zulmet ve
tahribin ilahi olmustur.
Ra- Güneşi ifade den Tanrılardan biridir. Ra insanlar arasinda
oturmaz, râkip olduğu kayigi ile ebedi bir tarzda semada yüzer durur.
Zulmetle devamli mücadele ederdi.
Maat- Mısırlılar indinde ay ile önemli ilahlardan biriydi. Maat Uygurca ay anlamina gelmektedir.
Tot- Aya ait bir ilahtir. Aydan hariç bölünmüs zamana da hakimdi.
Diger taraftan ilahların müsavir ve katibi idi. Hor?la Set arasindaki
anlasmazlikta, Geb ile hakemlik yapmiştir.
Ptah- Mısır?daki büyük ilahlardan biridir. Ptah?i tavsiye ederken
dokuz ilah manzumesinin kalbi ve dili gibi tarif edilmiştir. Ptah
yaratma kelimesini Atun diliyle telaffuz etmis ve bundan sonra bütün
olusum, ilahlar,sehirler ve kainatta iyi, kötü ne varsa her sey
olusmustur. Ptah Türkçe ?put? demektir. Mavi yani gök demektir. Mısır
dilinde Pt =Gök demektir.
Osiris- Mısırda önemli bir kült halinde olan bu ilahin gerçekleri
Mısır rahiplerince son derece özenle saklanan bir sir halindedir.
Horus?tan daha kidemli olan Osiris Mısır?in bir kahramani, Mısır?ın
birligini kuran, medeniyeti ögreten, yaziyi icat eden akil ve hayirli
bir hükümdardi. Resimlerinde bir elinde çoban degnegi diger elinde öküz
kamçisi vardır. Bu daHor gibi Asagi Mısır hükümdaridir. Zulmet ve
tahrip ilahi olan Setle devamli rekabettedir. Set unvanini güney
hükümdari ile mücadeleye girismiştir. Set bir ara itaat eder gibi
görünerek, Osiris?in güvenini kazandiktan sonra beraberindeki 72
kişiyle Osiris?i pusuya düsürmüs ve bir tabut içine kapatarak denize
atmiştir.
Dalgalar Osiris içinde bulundugu tabutu sürükleyerek Finike?de
Biblos sahillerine atar. Bu sirada Osirisin karısı ve kiz kardesi olan
Isis aramaya çikar. Biblos sahillerinde tabutu bulur ve Set?ten gizler.
Fakat Set bir zaman sonra isi kesfeder ve Osiris?in naasini tanir. Ve
bu naasi parça parça ederek her parçasini bir tarafa dagitir. Isis bu
parçaları toplamak için hazirlanir. Anubi ve Hor?un iyilikleriyle
parçaları bulur ve birlestirir. Osiris böylece yeniden hayata gelir.
Oglu Hor pederinin intikamini alir. Fakat Set hiçbir sekilde maglup
olmaz. Nihayet yer ilahi Geb hakem olur. Bu da Mısıri Hor ile Set
arasinda bölüstürmek suretiyle ihtilafi halleder.
Osiris?in bir diger safhasi daha sonuca varmiştir, o da bitkilere
ilah olmasidir. Ölen, dirile, tekrar hayata gelen ilah hasatçiların
oraklar ile biçilen ve baharda tekrar canlanan ruhu bitkidir. Anadolu
ve Suriye?de bitki ilahi olan Atis ile Adonis de ölen ve dirilen bir
ilahtir. Bunu temsil için yapılan putlarda bir agaç gövdesi üzerine
ellerinde çoban degnegi ile öküz kamçisi tasiyan bir insan basi
görülür. Bu agaç gövdesi bitki aleminin alametidir.
__________________ O halde yüzünü, Allah'ı bir tanıyarak dine, Allah'ın insanları üzerine yaratmış olduğu fıtratına doğrult. Allah'ın yaratışında değişiklik bulunmaz. Dosdoğru din budur. Fakat insanların çoğu bilmezler.
|