Yazanlarda |
|
Alperen Admin Group
Katılma Tarihi: 09 nisan 2005 Gönderilenler: 2974
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Halis - Hanif İslâm |
Kuran’da çok önemli mesajlar var:
Allah’a ve sözlerine yeterince ve gereğince iman. Kitaba çok sıkı sarılmak ve bu doğrultuda temizlenmek, paylaşmak.
Önce Kendini ve sonra çevreni bu mesaj doğrultusunda (yapabildiğince) Islah etmeye çalışmak.
Kuran’da "büyük haber" olan Ahiret mesajı vardır.
Haniflik ise; Hanif - Halis İslamdır. Bilindiği gibi Tevhittir – "dini rabbe halis kılmaktır". Kuran “aynı” anlamda birbirini açıklayıcı ve tamamlayıcı olarak “çift” kelime kullanır. Bu doğrultuda Hanif demek Halis demektir. Haniflik veya Halislik diye ayrı bir din yoktur. Din İslamdır, yani Halis / Hanif İslamdır.
Esasen İslam, hanif yani halis İslamdır. (Fırkalar-mezhepler İslam’ı değil) "Yalnız Allah’ın" dini olan İslam’dır.
Kuran’ın yani dinin temeli, Orta direği, Kâbesi, ve tam ORTASI Tevhittir. Dini Rabbe Has kılmaktır. Kuranın ana ve Orta mesajı, işte bu Halis İslam’dır.
Özellikle gözetilmesi Emredilen “SALATI VUSTA” (Orta Salatı) işte bu mesaj (Tevhit – halis islam) doğrultusunda Yalnız Allah için ayağa Kalkmak, Yalnız Ona Yönelmek, Yalnız onu kabul etmek, Yalnız onun Yönetimine, Yalnız onun Hizmetine ve Himayesine girmektir.
“Orta yol” da budur: Hanif / Halis İslam.
“Sıratı Müstakim” de budur: Hanif – Halis İslam.
Kuran’ın diğer mesajları, Kuranın "Tam Ortasındaki" bu mesajın etrafında ve aynı yöndeki detaylı açıklamalarıdır.
Mesela “Takva” gibi çok önemli mesaj, Yalnız Allah’a güvenip dayanmak, onun sözlerine çok sağlam bağlanmak ve böylece sapmalardan korunmaktır ki aynı şekilde “dini rabbe özgülemek” yoluna çıkar. Tevekkül de öyledir.
Rasullere itaat, onlara destek olmak, onları örnek almak, onlar gibi hanif-halis Müslüman olmaktır. Rasule "salat" etmek, onun bu "hanif İslam davasına destek olmaktır". Bu emri kuru bir lafa indirgemek, mesajı yanlış anlamak / anlatmaktır.
Örnek alınması tavsiye edilen iki Rasul; İbrahim ve Muhammed a.s. nin davası, kesinlikle "Halis İslam Çağrısıdır"
Bir kere bu “orta ve ana mesaj” aldıktan sonra diğer açıklamalar daha aydınlatıcı ve açıklayıcı etki yapar.
Mesela “Rab, bir kul için Hayr murad ederse onun kalbini İslam’a açar” Orta ve Ana mesajı alan kişiye
Deniyor ki: “Rab, bir kul için Hayr murad ederse onun kalbini Kur'an’a yani HALİS İslam’a açar”
İnsanlar eylemlerinin "nasıl" olacağı soruları ile şekilselliği öne çıkarmış, işin "bilinci" göz ardı edilmiştir. İnsanlar Şekilsel eylemler ve detaylara o kadar boğulmuş ki, bir çok yükler altında zora girmiş, Esas “Orta yol” ve ana mesaj olan “Dini Rabbe özgülemek” mesajı adeta gölgede kalmış, bu Esas, Orta ve Ana mesaj kaybedilmiştir.
Mizan işte böyle bozulur. Önemli olana yeterince önem verilmez, fakat önemce çok gölgede kalan detaylara dalarak ve böylece saparak “Orta Yol” olan ana mesajdan, yani Dini Rabbe Halis kılmaktan uzaklaşılır.
Turgut Sak İstanbul-26.04.2005 http://sufizmveinsan.com |
__________________ Yunus 105. Şu da emredildi: "Yüzünü dine bir hanîf olarak çevir. Sakın müşriklerden olma!"
|
Yukarı dön |
|
|
Alperen Admin Group
Katılma Tarihi: 09 nisan 2005 Gönderilenler: 2974
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Prof. Süleyman Ateş’in Haniflik Yorumu
Soru: Yüce Allah, Kur'ân'da bir çok yerde haniflikten bahsediyor. Hatta peygamberimiz, atası İbrahim gibi hanif Müslüman olmakla emrolunuyor. Haniflik bir din midir yoksa bir sıfat mı? (Tarık Turan)
Cevap: Hanif, batıl inançların hepsinden ayrılıp yalnız Hakk'a yönelen kimse demektir. Kur'ân'da bu kelime, tevhidi yani Allah'tan başka tanrı tanımama inancını getirmiş olan İbrahim dininin de sıfatı olarak kullanılmıştır: "İbrahim ne Yahudi, ne de Hıristiyandı fakat hanif (dosdoğru) bir Müslümandı. Müşriklerden de değildi" (Âli İmrân: 94/67). Göğe bakıp yıldızların, ayın ve güneşin battığını gören İbrahim'in, batan şeylerin tann olamayacağını anlayarak sadece Allah'a yönelmesi kavmine, Tanrı diye tapılan şeylerin gerçek tanrı olamayacağını söylemesi, bir tevhit kanıtı olarak anlatılmaktadır.
Hanif, içtenlikle sadece Allah'a yönelmek, O'na tapmaktır. İbadeti sadece Allah'a halis kılmaya, O'ndan başka hiçbir şeye iltifat etmemeye hanif dini ve İbrahim milleti denilir. Hz. Peygamber'e, "Sen İbrahim dinine uy" emri, Peygamberin bütün düşünce yapısını, inancını yansıtmaktadır. Bu sözden onun, sadece hanif bir yaşantı içinde olduğu anlaşılır.
Diyanet İşleri Eski Başkanı Prof. Dr. Süleyman Ateş
http://www.vatanim.com.tr/root.vatan?exec=yazarekstra&Ne wsid=65169&Categoryid=31
Prof. Yaşar Nuri Öztürk’ün Haniflik Yorumu
İsyan, sürekli yürüyerek var olan benliğin, geleneksel düzenle yetinen zihniyete karşı çıkışıdır.
Kuran, varlık ve oluş sırrından haberdar olanların anlayacağı bir biçimde de olsa isyanın, tüm yaratıcı atılımların itici gücü olduğunu söylemiştir. Biz bu gerçeği, Türk dilinde ilk kez, Kuran'ın Temel Kavramları adlı kitabımızın İsyan maddesinde açıkladık. Kuran'ın temel kavramlarından biri olan ve bugünkü kullanımıyla dürüstlük, isabetli ve samimi yöneliş anlamlarına gelen ‘‘haniflik’’ de esası bakımından ‘‘mevcuda karşı çıkış’’ ifade etmektedir. İbranice'de bu kelime, mevcut kabullere karşı çıkan, sapık, zındık gibi anlamlara geliyor. Kuran ise bunu, geleneksel atalar dinine karşı vahyin prensiplerini öne çıkaran benliğin tavrını ifade için kullanıyor. Bunun içindir ki, atalar dinine karşı çıkan Hz. İbrahim'in temel sıfatı ‘‘hanif’’tir. Kur'an, mensubu olmak isteyenleri ‘‘dinde hanif’’ olmaya çağırmaktadır. Bu demektir ki, Kuran'a göre, insanının hayat enerjisi, yaşayan kabulleri her an aşma sevdasından beslenmektedir. Bu, Kuran'ın açık ifadesiyle ‘‘her an yeni bir iş ve oluşta bulunmak’’tır. (Rahman, 29).
http://arsiv.hurriyetim.com.tr/hur/turk/99/12/28/yazarlar/26 yaz.htm
Hanîf; sapık, zındık damgası yemeyi göze alarak ecdat kabullerine karşı çıkan devrimci, ási demek. İbranice’de bu kelime ‘atalar dininden sapan zındık’ anlamındadır. Kur’an bu kelimeyi, hanifliğin babası olarak gördüğü Hz. İbrahim’i öven bir sıfat olarak kullanır.
Kur’an’a göre, gerçek bir mümin, aynı zamanda gerçek hanîf olmalıdır. Yani muhafazakárlığa karşı çıkmalıdır. Çünkü muhafazakárlık, hayatı ve insanı yere çakar, dondurup durdurur.
http://www.stargazete.com.tr/index.asp?haberID=46756
__________________ Yunus 105. Şu da emredildi: "Yüzünü dine bir hanîf olarak çevir. Sakın müşriklerden olma!"
|
Yukarı dön |
|
|
Alperen Admin Group
Katılma Tarihi: 09 nisan 2005 Gönderilenler: 2974
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Elmalılı Hamdi Yazır’ın Haniflik Yorumu
"Hunefâ" kelimesi "hanîf" kelimesinin çoğulu olarak İslâm'ın inanç, ahlâk ve sosyoloji itibarıyla ayırıcı bir vasfını göstermektedir. Çoğunlukla hanîf, Hz. İbrahim'in milleti olarak "Dosdoğru, Allah'ı birleyici olarak İbrahim dinine uyun. O, puta tapanlardan değildi." (Âl-i İmran, 3/95) gibi müşriklere karşılık; bazan da "Allah'a ortak koşmadan, halis olarak Allah'ı birleyenlerden olun." (Hacc, 22/31) âyetinde olduğu gibi mutlak olarak; bazan da burada olduğu gibi tevhid ve ihlas ile dinde barış ve doğruluğu pekiştirme ve yerleştirme hususunda zikrolunmuştur.
Bütün bunlardan anlaşılan haniflik, Hz. İbrahim'in din ve milletinin vasfı olmakla beraber yalnız ona mahsus değil, genellikle puta tapıcılığın zıddı olarak bütün peygamberlerin milleti olan tevhid ve ihlas dininin adı olmasıdır.
Hanifler, bütün şirk dinlerine karşı, dini Allah için tahsis etmek ve ancak Allah'a ibadet etmek üzere davet ve mücahedeyle görevli olan peygamberlerin dinlerini teşkil eden ve batıldan sakınıp Hakk'a meyleden tevhidçi müslümanlardır.
Onun için Hacc Sûresi'nde "O pis putlardan ve yalan sözden kaçının. Allah'a ortak koşmadan, halis olarak Allah'ı birleyenler olun. Kim Allah'a ortak koşarsa o, sanki gökten düşmüş de kendisini kuş kapıyor veya rüzgâr onu uzak bir yere sürüklüyor gibidir." (Hacc, 22/30-31) buyurulmuş olduğu gibi Şûrâ Sûresi'nde de "O size, dinden Nuh'a tavsiye ettiğini, sana vahyettiğimizi, İbrahim'e, Musa'ya ve İsa'ya tavsiye ettiğimizi şeriat yaptı . Şöyle ki: Dini doğru tutun ve onda ayrılığa düşmeyin. Fakat kendilerini çağırdığın şey, Allah'a ortak koşanlara ağır geldi." (Şûrâ, 42/13) buyurulmuştur.
Bunların özeti ise haniflik, putlara tapma aşağılığından, günahtan, sahte, batıl inançlardan çekinerek Nuh'un, İbrahim'in, Musa'nın, İsa'nın ve Muhammed aleyhisselâmın yaptıkları gibi dini Allah için tevhid, ihlas ve istikametle doğrultmak ve onda ikilik çıkarmayıp daima doğrulukla toplanmaya çalışmaktır.
http://www.biriz.biz/kuran/beyyine/bey5.htm
__________________ Yunus 105. Şu da emredildi: "Yüzünü dine bir hanîf olarak çevir. Sakın müşriklerden olma!"
|
Yukarı dön |
|
|
Alperen Admin Group
Katılma Tarihi: 09 nisan 2005 Gönderilenler: 2974
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Şu bir gerçek ki, insanların İbrahim'e gönülce en yakın olanları, elbette ona uyanlar, bu peygamber, bir de iman sahipleridir. Allah, müminlerin Velî'sidir. (Ali İmran 61)
"Şu da emredildi: "Yüzünü, bir hanîf olarak dine çevir. Sakın müşriklerden olma!" (Yunus Suresi 105)
''Ben bir hanîf olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben." (Enam Suresi 79)
De ki: "Beni, dosdoğru yola Rabbim iletmiştir. Güçlü, pürüzsüz bir dine, hanîf olan İbrahim'in milletine. Müşriklerden değildi o." (Enam Suresi 161)
Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlı başına bir ümmet idi; bir hanîf olarak Allah'ın önünde eğiliyordu, müşriklerden değildi. (Nahl Suresi 123)
İbrahim ne bir Yahudi idi ne de bir Hıristiyan. O, sadece hanîf bir müslümandı/Allah'a teslim olandı. O müşriklerden değildi. (Ali İmran Suresi 67)
De ki: "Allah, doğrusunu söylemiştir/vaadinde sadıktır. Hadi artık hanîf olarak İbrahim'in milletine uyun! Müşriklerden değildi o." (Ali İmran Suresi 95)
Allah'a ortak koşmadan, hanîfler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgâr onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir. (Hac Suresi 31)
http://63.231.71.139/hanifnet/hanifliknedir/index.html
__________________ Yunus 105. Şu da emredildi: "Yüzünü dine bir hanîf olarak çevir. Sakın müşriklerden olma!"
|
Yukarı dön |
|
|
|
|