Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
10. Batin ilmi
seyh Efendi: seyhlerin sahip oldugu ilim batin ilmidir. Bu herkese verilmemistir. Ebu
Hureyre ra söyle demistir: "Ben Resulallah sas'den iki kab dolusu ilim aldim. Bunlardan
birini size naklettim. Digerini de nakletmis olsaydim boynumu vururdunuz."iste ilmimiz bu
ilimdir.
Bayindir: Ebu Hureyre ra 'nun naklettigi ilmi kimden aldiniz? Kaynagi, delilleri ve
dayanagi olmayan sey nasil ilim olabilir?
seyh Efendi: Kehf suresi 'nde gecen Hz. Musa asile Hz. Hizir as'in arkadasligi
sirasinda Hz. Musa olaylarin gercek yüzünü göremedigi icin itiraz etmisti. Hizir as'in ilm-i
ledünnü oldugu icin meselelerin ic yüzüne vakif oluyordu. Ayette "Ona, kendi katimizdan
bir ilim ö gretmistik." (Kehf 18:65) buyrulmaktadir. iste ilm-i batin, ilm-i ledün bu ilimdir.
Bayindir: Hz. Hizir as'la beraber olan Hz. Musa asbu ilmi ögrenemiyorda siz
nereden ögrenebiliyorsunuz? Hz. Hizir as'a ögretilmis olan bu ilmin size de ögretildiginin
delili nedir?
seyh Efendi: Ebu Hureyre ra 'nun sözü nedir?
Bayindir: Ebu Hureyre ra 'nun az önce gecen sözünü kasdediyorsunuz. Onun nesi
delildir? su asagidaki nakilleri dikkatle degerlendirin de lutfen kendinizi bir takim hayallere
kaptirmayin. Bir kisinin daha faziletli olmasi, görüsünün daha isabetli oldugu anlamina
gelmez. Ashabin en faziletlisi Hz. Ebu Bekir ra 'dur. Asagidaki olayda Hz. Peygamber sas'in,
bir konuda Hz. Ebu Bekir ra 'nun görüsünün tercih ettigi fakat bunun yanlis oldugunun
ortaya ciktigi görülmektedir.
Hz. Ömer ra anlatiyor: "Bedir savasi 'nda esirler alininca Hz. Peygamber sasHz. Ebu
Bekir ve Hz. Ömer 'e "Bu esirlerle ilgili görüsünüz nedir"? diye sordu. Hz. Ebu Bekir ra dedi
ki: "Ey Allah 'in nebisi, bunlar amca ogullarimiz ve soydaslarimizdir. Onlardan fidye almani
uygun görüyorum; böylece kafirlere karsi güclenmis oluruz. Belki Allahu Teala ileride
onlara müslüman olmayi nasip eder."
Hz. Peygamber sas"senin görüsün nedir Hattaboglu" diye sordu. Dedim ki, "Hayir,
vallahi ya Rasulallah, ben Ebu Bekir 'in görüsüne katilmiyorum; benim görüsüm sudur; izin
ver onlarin boyunlarini vuralim. Akil 'i (kardesi) Ali 'ye birak boynunu vursun, su akrabami da
bana birak boynunu vurayim. cünkü bunlar küfrün liderleri ve ileri gelenleridir."
Hz. Peygamber sasEbu Bekir ra 'nun görüsünü benimsedi, benim görüsümü
benimsemedi. Ertesi gün geldim bir de gördüm ki Hz. Peygamber sasile Ebu Bekir ra
oturmus agliyorlar. Dedim ki: "Ya Resulallah, söylesene, sen ve arkadasin nicin
agliyorsunuz? Eger aglamaya deger görürsem ben de aglarim, eger aglamaya deger
görmezsem sizinle aglar gözükürüm." Hz. Peygamber sasbuyurdu ki: "Arkadaslarinin fidye
alnimasi yolunda bana sunduklari görüse agliyorum. cünkü onlara azabin su agactan
daha yakin bir sekilde geldigi bana gösterildi. "Yeryüzünde düsmanini ezmedikce hic bir
peygamberin esirler almasi dogru olmaz. siz gecici dünya malini istiyorsunuz. Halbuki
Allah öbür dünyayi diliyor. Allah güclüdür, hakimdir. Eger daha önceden Allah tarafindan
verilmis bir hüküm olmasaydi aldiklarinizdan ö türü size azab dokunurdu." (Enfal 67:68)14
Demek ki, olaylarin arkasindaki gercegi Hz. Peygamber sasde Hz. Ebu Bekir ra da
görememistir. cünkü bunlarin her ikiside insandir ve faziletli olmalari yanilmalarina mani
olmaz.
Ne kadar üstün bilgiye ve fazilete sahip olursa olsun herkesin yanilabilecegi dsüncesi
her görüsün tenkide tabi tutulmasina yol acmis ve islam 'da ihtilafli her meselenin daima
Kitap ve sünnet isiginda cözülmesine sebep olmustur.
Hz. Ömer ra minberden söyle seslenmisti: "Ey insanlar, Hz. Peygamber sas'in
görüsü dogru idi. cünkü Allah Taala ona gercegi gö steriyordu. Bizim görüsümüz ise sadece
zan ve sorumluluk altina girmekten ibarettir."
Hz. Ebu Bekir ra bir konuda Allahu Teala 'nin kitabinda ve Hz. Peygamber sas'in
sünnetinde bir hüküm bulamazsa kendi görüsüne göre ictihad yapar ve söyle derdi: "Bu
benim gö rüsümdür. Dogruysa Allah 'dandir. Yanlis ise bendendir. Allahu Teala 'nin beni
bagislamasini dilerim."
Hz. Ömer 'in katibi "Bu, Allah 'in ve Ömer 'in görüsüdür." Diye yazinca Hz. Ömer
dedi ki, "Ne kö tü söz sö yledin; de ki, Ö mer 'in gö rüsüdür, eger dogruysa Allah 'tan yanlissa
Ö mer 'dendir."
Hz. Ömer ra bir kisiyle karsilasmis ve ona, ne var ne yok diye sormus, o da Ali ve
Zeyd söyle bir hüküm verdiler demisti. Bunun üzerine Hz. Ömer, "Eger ben olsaydim su
sekilde hükmederdim" dedi. Adam dedi ki, "senin hükmetmene ne engel var, yetki senin
elindedir." Hz. Ömer ra dedi ki, "senin meseleni eger Allah 'in kitabina ya da Rasulallah sas
'in hükmüne dayandirsaydim bunu yapardim. Ama meseleni görüse dayandiramiyorum,
görüs belirtme hakki ortaktir. Benim görüsüm Ali 'nin ve Zeyd 'in görüsünü degersiz hale
getirmez."
Ebu Yusuf ve Hasan b. Ziyad, Ebu Hanife 'nün söyle dedigini nakletmisler: "Bizim su
ilmimiz bir görüstür. Kim bundan daha güzelini getirirse kabul ederiz."
Ma 'n bin isa el-Kazzaz demistir ki, imam Malik 'in söyle dedigini isittim, "Ben sadece bir
insanim, hata yaptigim da olur, dogruyu buldugum da. Gö rüsüm üzerinde düsünün, kitap ve
sünnete uygun olani alin, kitap ve sünnete uygun olmayani da birakin."16
imam Malik sik sik söyle söylerdi: "Bizimkisi bir zandan ibarettir. Kesin bir kanaate
varamayiz."
Ahmed bin Hanbel 'in söyle dedigi rivayet edilmistir: "safii 'nin görüsü, Malik 'in
görüsü, Ebu Hanife 'nin gö rüsü, bunlarin hepsi bana gö re bir gö rüstür ve benim yanimda
ayni degerdedir. Delil sadece nakiller (Kitap, sünnet ve icma) dir."18
Yukarida gecen Hz. Ebu Bekir, Hz. Ömer, Ebu Hanife ve Ahmed bin Hanbel batin
ilmine sahip degillerdi. cünkü onlardan hic biri olaylarin arkasindaki gercegi görebildigi
iddiasinda olmamistir. Aksine böyle bir durumun olmayacacini acikca ortaya koymuslardir.
Bedir esirleri olayinda, vahiy gelmedigi zaman Hz. Peygamber sas'in de ayni durumda
oldugu bize gösterilmektedir. Ama sizler cok asiri gidiyor, Hz. Musa ve Hizir olayinda Hz.
Musa 'nin ve Hz. Hizir 'in davranislarini yanlis degerlendirmesinden hareketle sizin Hz. Hizir
gibi olaylarin arka planini görebildiginizi ve Hz. Musa 'nin Hz. Hizir 'a yaptigi itirazlar gibi size
itiraz edilmemesi gerektigini konusmalarinizda tekrarlayip duruyorsunuz. Bu batil düsünceleri
ne zaman terkedeceksiniz.
__________________ 43/44 Dogrusu o Kur'an, senin için de, kavmin için de bir ögüttür ve siz ondan sorguya çekileceksiniz.
|