Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Fethullah Gülen, Zaman 18.05.2007
Mezheplerin dört oluşundaki hikmet Mezheplerin farklı olmasında büyük rahmet vardır. Onlar olmasaydı halimiz içinde çok fena olurdu. Çünkü mezhep imamları, Efendimiz'in (sallallâhu aleyhi ve sellem) umumi ahvalini anlamaları, tefsirler ve tevilleriyle, hususiyle de teferruata ait meseleleri adeta aralarında taksim etmiş gibidirler; öyle ki bunlardan birinde şahsi durumu itibariyle biraz zorlanan bir insan, diğeriyle amel ederek dinin ruhundaki yüsürden yararlanmış olur. Şimdi isterseniz bu hakikati birkaç misalle biraz daha müşahhaslaştıralım:
Bana senelerce evvel birisi gelmişti. Bu kişi haram olduğunu bilmediği için süt kardeşiyle evlenmiş ve bu hanımdan dört de çocuğu olmuştu. Bu zat, süt kardeşle evlenmenin haram olduğunu öğrenince çok perişan olmuş ve bu vaziyette bana gelip ne yapması gerektiğini sormuştu. Ben de süt annesinin onu kaç defa emzirdiğini hatırlayıp hatırlamadığını sorunca süt annesini bir defa emdiğini söylemişti.Kuran Kimsenin Aklına Gelmiyor!!Hanefi mezhebine göre kişi süt müddeti içinde bir yudum dahi emse haramlık sabit olur. Kuran Hala Kimsenin Aklına Gelmiyor!!Şafii mezhebi ise Hz. Aişe'den gelen bir hadise dayanılarak süt kardeşliği için beş defa emilmesi gerektiği hükmünü verir.
ÇÖZÜME DİKKAT:Bunun üzerine ben, o şahsa Şafii bir imama gidip ona durumu anlatmasını söyledim. O da imam efendiye gidip durumunu arz edince imam, (Kuran sözü edilen imamında hatrında değil!)süt kardeşliği için beş defa emmenin gerektiğini ve kendisi için böyle bir durum mevzu bahis olmadığı için evliliğin devam edebileceğini söylemiş.
SONUÇ:Evet, böyle tek bir örnekte bile mezhebin nasıl rahmet olduğu açıkça görülmektedir. Ebu Hanife'nin tarz-ı telakkisi içinde meseleyi ele alsaydık, bu şahıs, dinin bu rahmet yönünden istifade edemeyecekti. Bu mevzuda Şafii mezhebini taklit ederek içindeki sıkıntısını gidermiş oldu.
Buna benzer bütün meseleleri bir noktada toplamak da mümkün değildir. (Çünkü onlar, istinbat kuralları çerçevesinde Kitap ve Sünnet'ten hüküm çıkarma yoluna göre hükm- ü şer'î nasıl anlaşılıyorsa öyle anlamışlardır; anlamış ve herkes kendi tarz-ı telakkisi içinde bunu tespit etmiştir.Böylece Müslümanlara kolaylık olsun diye hak çizgisinde pek çok mezhep zuhur etmiştir. Ne var ki daha sonraları etbaları birbirine iltihak ederek çoğu terk edilmiş ve dört tanesi kalmıştır.
Ben de süt annesinin onu kaç defa emzirdiğini hatırlayıp hatırlamadığını sorunca süt annesini bir defa emdiğini söylemişti..Acaba kaç yaşında emiyordu hatırlayabilecek ya da Hoca 2 yaşından sonra ne kadar bir vakit geçince emzirmeyi kesmişlerdir diye tahmin yürüttü sütannesinin yerine adamın yanıt vermesine nasıl izin verdi. 4 çocuk sahibi bu adam ya da eşi yada sütannesinin hafızası ne kadar mükemmeldi.Buna benzer bütün meseleleri bir noktada toplamak da mümkün değildir. (Bu anlayışla fazlada zorlanmazlar ama biraz tembellik mi ne var?!)herkes kendi tarz-ı telakkisi içinde bunu tespit etmiştir(Herkes kendi tarz-ı telakkisi yani Hanefi, maliki, Şafii ve Hanbeli, nasıl oluyorsa?).
Diyelim ki Kuran yok!! (Hamd O Alemlerin Rabbine ki var)
Akıl terazi nerde?
Ya Vicdan ölçeği?
Kaldı ki Kuran Akıl ve Vicdanı şekillendirir. Akıl ve Vicdan Kuran’a göre ölçerse şaşmaz.
Allah, düşünmeden yapmış olduğunuz yeminlerden dolayı sizi sorumlu tutmayacak, ama kalplerinizin (ihtirasla) arzuladıklarından sorumlu tutacaktır: Allah, çok affedicidir, çok tahammül (hilm) sahibidir.(Bakara 225)
Ey mümin erkekler! Şunlarla nikâhlanmanız haram kılınmıştır: Anneleriniz, kızlarınız, kızkardeşleriniz, Halalarınız, teyzeleriniz, kardeş kızları, kızkardeş kızları, Sizi emziren süt anneleriniz, süt kızkardeşleriniz, Kayınvalideleriniz, kendileriyle zifafa girdiğiniz eşlerinizden olup evlerinizde bulunan üvey kızlarınız. Fakat zifafa girmediğiniz eşlerinizin kızlarını nikâhlamanızda beis yoktur.Keza öz oğullarınızın eşleri ile evlenmeniz ve iki kızkardeşi nikâhınız altında birleştirmeniz de haram kılındı. Ancak daha önce geçen geçmiştir. Çünkü Allah gafur ve rahîmdir (çok affedicidir, merhamet ve ihsanı boldur).(Nisa 23)
İlahi Kelam’ lar olmasa yukarıdaki makalede görüldüğü gibi mezhebin nasıl rahmet olduğunu!, Hadislerin dini nasıl aydınlattığını! açıkça görmek zorunda kalırdık! Makale hakkında ayrıntılı bir yoruma girmiyorum. Her şey o kadar net ki .Kapasitem bu çarpıklığı göremeyenlere göstermeye yetmez. Ama görmek isteyenler..İŞTE SİZE FETTULLAH HOCA! dan ibretlik küçük bir kesit..
__________________ Anlatan da aciz dinleyen de aciz, Hamd O Allahüssamed'e ki İlahi Kelam ile seslendi
|