Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.
Yunus Suresi 105
Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.
Enam Suresi 79
İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.
Ali İmran Suresi 67
Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.
Nahl Suresi 123
De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.
Ali İmran Suresi 95
Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.
ayet süre kısaltmasından da bahsetmiyor, iki rekattan da, şu soru neden cevapsız kalıyor, 1 sayısı neden 2 sayısının kısaltmsı olsun ki
Sevgili hasan oktem'in bakış açısı da bu. Yani kısaltılmışı 1 rekat olan salâtın tamamı 2 rekat olmak zorunda değil; pek âlâ 3 olabilir. Adaşım bunu ticarî bir işe benzeterek açıklıyor:
varsayalım ki, para biriminin 1 TAM lira ( küsurat yok ), olduğu bir şehirde fabrika sahibiyim. ürettiğim malın tanesini, 3 TAM liraya satıyorum. bana savaş / tehlikeli/ acil durumda olan ihsan adında bir müşteri geldiğinde , normalde3 TAM liraya sattığım bu malı, ihsan'ın içinde bulunduğu durumu göz önüne alarak , 3 TAM lira yerine, al ihsan kardeşim, sana özel durumundan dolayı bu malı 1 TAM liraya veriyorum dersem( lütfen dikkat, hiç 2 TAM liradan hiç bahsetmedim) , ve bu fiyata razı olursam bana kim karışabilir? öyle değil mi?
Muhsin adındaki müşteri karışabilir. "Benim de ihtiyacım var o ürüne," der. "Ben de indirimli fiyattan almak isterim. Ama İhsan'dan daha iyi durumdayım; 2 TAM lira ödeyebilirm." O fabrika sahibi dayatsın mı "İlle 1 TAM lira vereceksin!" diye?
Özür dilerim ama bakış açınız yanlış. Onaylı kısaltılmış salât yönüne bakacağınıza sanal tam salât yönüne bakıyorsunuz. "Tam salât niçin 3 rekat olmasın; 4 rekat olmasın... 14 rekat olmasın?" demeniz bunu gösterir.
Oysa asıl sorulması gereken şu:
Nisa 102'de Allah kısaltılmış salâtı niçin 1 rekat olarak onaylıyor da 2 rekatı dışlıyor; onaylamıyor? Keyfî mi bu yaptığı; bir neden bağlı değil mi? Allah nedensiz iş yapar mı?
Eğer Nisa 102'de anlatılsaydı ki bir miktar korkan musallîn 2 kez secdeye vardığı halde iki miktar korkan musallîn yalnızca 1 kez secdeye varmıştır iki rekat ta, kısaltılmış salât olarak, onaylanmış olurdu. Ve onun tam salât olarak uygulaması 3 rekat olurdu.
Nisa 102'de anlatılan açık ve net: ONAYLI kısa salât 1 rekattır; 2 rekat değil.
Adaşım nasıl kendisi İhsan'ı onaylayıp Muhsin'i dışlarken keyfî bir iş yapıyorsa Yüce Allah'ın da 1 rekatı onaylayıp 2 rekatı dışlarken keyfî bir iş yaptığını sanıyor.
Sizi anladığımı sanıyorum. Haklısınız: kısaltılmışı 1 rekat olan salâtın tamamı 2 rekat, 3, 4..., 14 rekat olabilir. Ama haklı göremediğim iddia olabilir gibi kuşkuyla malul bir ifadenin ilahî bir hükmün ifadesi olarak kuşkudan arınmış Kuran'a yakıştırılmasıdır. Tıpkı Allah'ın kantarı topuzsuz olabilir iddiası gibi.
sevgili Hasan Akcay,
mademki, kısaltılmışı 1 rekat olan salatın tamamı 2 rekat ,3, 4 ve üstü olabilirlik konusunda haklı olduğumu kabul ediyorsunuz , o halde Allah'ın kantarından niye söz ediyorsunuz. Allahın kantarı topuzsuz olabilir gibi bir sözüm veya iddiam olmadığı gibi, evvelki yazımda verdiğim misal de kesinlikle bu anlama gelmiyor. niye öyle söylediğinizi anlamadım?Yüce Allah'ın ölçü /geometri kullanmadığını değil, geometrinin ve tüm bilimlerin ve her şeyin halıkı/ yaratıcısı olduğunu hepimiz biliyoruz oysa. bunları konuşmakla konudan uzaklaştığımızı sanıyorum.İslam'da karar- ölçü kavramı , konusunda büyük bir yanılgı içindesiniz:ibadetin kurallarını , karar ve ölçüsünü koyan Yüce Allah'tır.biz kullar kesinlikle müdahale edemeyiz.(haşa Rab yardımcılığına soyunamayız) .bize Kur'an da ne emretmişse, o emirleri sorgulamadan / Kur'an ın bütününe muvafık/ mutabık bir yorumlama( hikmet) ile yorumlayıp , hemen uygulamakla mükellefiz.bizim başka bir görevimiz yoktur.
benim inandığım kıyamlı salatın (farzlaştırılmamış şekilde), en az 2 rekat,3, 4 ve üstü olduğunu daha önceki yazılarımda söylemiştim.siz bunu 14'e kadar çıkarmışsınız. niye olmasın ki ,sevgili adaşım.'' uscud vaktarip'' emr-i ilahisi mucibince/ gereğince, Yüce Allah'a içinden geldiğince / gönlünce çok sayıda secde de bulunmak isteyeni , neden garip karşılıyorsunuz ki sebebini anlamadım? madem içinden çok sayıda kıyam-rüku -sücud yapmak geçiyor ve böylelikle Yüce Allah'a daha çok yaklaşıp takvasını arttırdığını düşünüyor, o kişiye neden köstek oluyorsunuz ki ? anlamakta güçlük çekiyorum kardeşim.
verdiğiniz Muhsin örneği : madem ki, Muhsin'in savaşta değilde normal durumda olduğunu biliyorsunuz , listeye iyi bakmış olsaydınız , fiyatı rahatlıkla görebilirdiniz , orda ne yazıyordu :savaşta olana : 1 TAM lira , normal durumda olana : 3 TAM lira . listeye göre normal durumda olan Muhsin'e 3 TAM liraya satılacağı ,daha açık nasıl yazılabilirki kardeşim.yani sizin verdiğiniz bu örnek te, maalesef sizin görüşünüze karşı çıkıyor.
savaş/olağanüstü tehlike durumunda 1 rekat kılınacaksanormal halde/durumda en az 2 rekat ve daha üstü kılınacak demektir.
Yüde yüz doğru: Güven yokluğunda edilen salât, Nisa 102 gösteriyor ki, 1 rekat. Bunun tamamı 2 rekattır. Dikkat. Olasılıktan söz etmiyoruz; yüzde yüz öyledir.
Yanlış: 2 rekatın daha üstü (örneğin 3 rekat) kılınacak demektir. Hayır, 3 rekat yalnızca bir olasılık. Yani haklısın, olabilir. Ama yüzde yüz öyle olduğunu öne süremezsin çünkü 3 rekatın kısa uygulaması 1 de olabilir.
2 de olabilir 3 te olabilir deyip, eğer beşerin olası gördüğü, farz ilan edilirse beşer rableşir.
Eğer 102’de 1 rekatlık kısa uygulama gibi 2 rekatlık kısa uygulama da bulunsaydı 3 rekatlık tam salât yalnızca bir olasılık olmaktan çıkar yüzde yüz doğru olurdu. 2 rekatlık kısa salât yok, Yüce Allah onu dışlamış; onaylamamış. O halde 3 rekatlık tam salât farz değil. Farz derseniz beşeri rab edinirsiniz.
Aslında sen bunun farkındasın. Onun için gardını alıyorsun, en az 2 rekat salatkılmamız gerekiyor. arkadaşlar lütfen dikkat, en az 2 rekat başka bir ifadedir, ''2 rekatfarzdır'' çok başka diyerek.
Hesaplamada yaptığın ve şirke uzanan yanlış hariç, temelde yani 2 rekat salatkılmamız gerektiği konusunda aynı görüşteyiz. Sana göre gerekiyor başka farz başka imiş. Canın sağ olsun; bana göre farzdır çünkü Nisa 102’deki uygulamalı izah ile onu yüzde yüz onaylayan ve gerekli kılan Allah’tır. Allah’ın gerekli kıldığı her şeyi farz sayarım.
hasan oktem kardeşim,
Salâtta kısaltmanın rekat sayısına dair olduğuna Bakara 238-239 ve Nisa 102’yi kanıt göstermiş ve sormuştum: Kısaltmanın süreye dair olduğuna kanıt var mı;hangi ayet?
Ama yüzde yüz öyle olduğunu öne süremezsin çünkü 3 rekatın kısa uygulaması 1 de olabilir, ki tamamı 2 de olabilir 3 te.
selam Hasan Akcay,
bakıyorum çaresizlikten , diğer kardeşlere yaptığınız gibi, yine büyük sesli harflere geri döndünüz.benimde klavyemde büyük sesli harf bulunmakla birlikte ( şimdilik )ve bir Müslüman olarak taşıdığım sorumluluk adına, onlara müracaat etmiyeceğim.
baştan beri, kısaltılmış 1 rekatın , tamamı 3 rekat olamaz, çünkü : 3 rekatın kısaltılmışlarından olan 2 rekat tan Kur'an bahsetmemiş( o halde 2 rekat makbul rakam değil)diyen siz değilmiydiniz.ve hatalı mantık kullandığınızı, bir misalle size ispatladığımda , evet haklısın :kısaltılmış 1 rekatın tamamı 2 de olabilir, 3 te olabilir demeye başladınız.tamam doğruyu kabul ettiğiniz için size teşekkür ederim. fakat bu sefer dönüp te,'' bundan yüzde yüz emin olamazsın ''diyorsunuz. tabi ki emin olamayız güzel kardeşim. fakat bunu siz bize değil, baştan beri biz size söylemeye çalışıyorduk. verdiğim misal,( daha önce yüzde yüz emin olduğunuz) kısaltma sayılarını yanlış bir mantıkla kullandığınızı, ispatlamak için üretildi , tamam mı kardeşim. çünkü: beni bunu ispatlamak için , kullandığınız mantıkla, 3 rekatın bile farrzlaştırılabileceğini size ispatladım.şimdide bundan emin olamıyacağımızı söylüyorsunuz.
ve yine yüzde yüz emin olarak söylüyorumki: en az 2 rekat ve üstü demek ayrı şeydir, 2 rekat farzdır demek çok farklı bir şeydir.iki ifade arasında büyük fark vardır. sevgili Hasan Akcay'a göre bunu söylemekle gardımı alıyormuşum.ne gardı kardeşim. ben bunu baştan beri söylüyorum.hem benim: gard a , falan ihtiyacım yok.fakat sizin şuna kesin ihtiyacınız var kardeşim: Kur'an a yalın / katışıksız/objektif yaklaşmak ve Ayetleri okurken, bütün eski elbiselerinizi çıkarmak( kendinizi Adem gibi düşünmek)
Salâtta kısaltmanın rekat sayısına dair olduğuna Bakara 238-239 ve Nisa 102’yi kanıt göstermiş ve sormuştum: Kısaltmanın süreye dair olduğuna kanıt var mı;hangi ayet?
Öyle bir ayet var mı?
sevgili Hasan Akçay,
bu Ayetlerle ilgili , evvelki iletilerimde söyleyeceğimi söylemiştim.ve siz de benim bu Ayetlerle ilgili ne düşündüğümü , pek ala biliyorsunuz.eğer ne dediğimi unutmuşsanız, evvelki iletilerime geri dönüp bakabilirsiniz.
o halde bir silahşör edasıyla, ( çıkar bakalım sende silahlarını) edasıyla: göster bakalım Ayetlerini( kanıtlarını) demek/ böyle konuşmak çok yanlış. bir kere ben Ayetlere sırf benim kanıtım gözüyle değil , izleyeceğimiz ve yolundan ayrılmayacağımız / önünde değil takipçisi olacağımız , Yüce Allah'ın buyrukları gözüyle bakıyorum kardeşim.
ve ben sizin bu konuşmanızın tribünlere yönelik olduğunu ( İNŞAALLAH ben yanılıyorumdur) düşünmeye başladım.
hasan oktem kardeşimle bu müzakereyi burada kesiyorum. Çünkü adaşım bitmiş görünüyor. O yüzden olsa gerek baştan itibaren ne dediğimi kendince çarpıtmaya, vurgulu harf kullanmamın ardında dahi kasıtlar aramaya ve bu suretle kara çalmaya başladı. Kimin ne dediğini karıştıracak kadar keyfîleşti. Müzakereyi sen-dedin ben dedim dalaşına dökme eğilimine girdi.
Ama "Salâtın kısaltılmasıyla ilgili iznin salât süresinin kısaltılmasına dair olduğunu gösteren bir ayet var mı?" sorumu yine cevapsız bıraktı.
Olur böyle şeyler; insanız. Kendisinden ne öğrenilebilirse öğrenmeğe çalıştım. Allah razı olsun. Allah isterse başka konularda yine görüşmek ve bilgisinden yararlanmak umuduyla ve
nasıl isterseniz Hasan Akcay kardeşim.madem tartışmayı kesmek/ bitirmek istiyorsunuz, dediğiniz gibi olsun .
benim bittiğimi söylüyorsunuz, biten ben değilim kardeşim, biten nedir biliyor musunuz: biten, sizin : keyfi olan ,zorlama ile çıkarılmiş şahsi yorumlarınızdır. apaçık Kur'an karşısında pes etti.
ve, peşimden çekiştirmediğim, ışığından / izinden gitmeye çalıştığım / işte kanıtlarım diye çırpınmadığım ,konu ile ilgili Ayetler hakkındaki açıklamalarımı evvelki iletilerimde açıkça belirtmiştim.ve özetle demiştimki: savaş durumunda 1 rekat kılmamızı isteyen yüce Rabbimiz, normal durumda ''farzlaştırmadan ''en az 2 ve üstü kılabileceğimizi emir buyuruyor. siz, kısaltmadan kastın ,kesinlikle 2 rekattan 1 rekata olacağını yorumlarınızda iddia( ve dolayısıyla 2 rekat farz-namaz ile ilgili10' larca Ayetin hiç biri 2 rekat farzdır demiyor) ettiğiniz ve burdan hareketle tamamen zorlama bir yöntemle '' 2 rekat farz dır dediniz'' .bende bu kısaltmanın ,farzlaştırmak amacıyla söylenmiş değilde , olağanüstü savaş durumunun tabii icabı olarak :'' süre '' olarak anlaşılması gerektiğini ifade ettim.ve ''feleyse aleykum cunehun'' emri mucibince savaş ta Müslüman'ın daha kısa bir sürede namaz kılabileceğini, kısa sürede namazını kıldığı için: huzursuzluk/ pişmanlık / günah duygusu/görevini yapmamışlık duygusu taşımaması gerektiği şeklinde anladığımı belirtmiştim.fakat Müslüman savaşta bile , 1 rekat namaz kılarken, namazını uzatmak isterse duruma göre ''daima uyanık/İHTİYATLI ve hazırlıklı bulunmakşartıyla (nisa 102)kılma süresini uzatabilir.dikkat edin lütfen ,kısaltarak kılmasında üzerine günah yoktur diye buyuruyor Yüce Allah. ve yine, Ayette emir buyrulduğuna göre ''müşrikler, ansızın size saldırmak isterler '' Ayetine göre namaz kılma süresini,bu sorumluluğu göz ardı etmeden kendisinin buna göre ayarlamasını istiyor Yüce Allah.ben yeni bir farzdan hiç söz etmedim ki.ben sadece ilgili Ayetlerin ve Kur'an ın bütününü baz almaya çalışıyorum kardeşim.
evet, gerçekten bu tür fıkhi yorum farklılıklarına her zaman rastlanmıştır. sitede , Ayet yorumlarından istifade ettiğim , sevgili Hasan Akçay kardeşimden bende gerçekten ne öğrenilebilirse öğrenmeye çalıştım .başka bir konudada ,bilgisin den her zamanda yararlanmak isterim.bu dilek ve temennilerimle adaşımdan ve hepimizden Allah razı olsun derim.
akçay ve öktem arkadaşlar bence konu gereğinden fazla uzamış,Yüce yaradan nisa suresindeki ayetlerde namazın asgari minimum kaç rekat kılınması gerektiğini bildirmiş.hiçbir tehlike ve korku hali olmadan bir rekat kılmanın manası var mı?en az iki rekat kılacaksın namazın geçerli olması için ayete göre.rekat kelimesi kuranda geçmiyor namaz rekatıyla alakalı sadece iki ayet var.eğer Allah iki rekatın üstünde namaz kılmanın büyük bir şirk,bidat,çirkin bir iş,günah,namazı geçersiz kılan vs.ne derseniz deyin bir iş olduğunu düşünseydi bu konuda mü'minleri uyarırdı oysa bu konuda bir yasaklama yok.demek ki rekatın üst sınırı konusunda serbestlik var.peygamberin sahih kaynaklardan bize ulşan içtihadlarıda bunu gösteriyor.ilginçtir ki veda hutbesi gibi binlerce insanın şahit olduğu bir konuda bile farklı hadisler uyduran,abdest ve teyemmüm gibi basit bir konuda bile mutabık olamayan şii ve sunni dünyası bu konuda en ufak bir ayrılığa düşmemştir çok garibsemişimdir bu durumu.
__________________ "sadece iki şey sonsuzdur evren ve insan ahmaklığı..
ilkinden o kadar da emin değilim." (albert einstein)
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme Sizin yetkiniz yok forumda konu silme Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme Sizin yetkiniz yok forumda anket açma Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma