Yazanlarda |
|
3kar Yeni Uye
Katılma Tarihi: 11 haziran 2007 Gönderilenler: 13
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
suphesiz yaradan herseyi bilir vegorur ve duryar fakat melekler insanoglunun yeryuzunde bozgunculuk ve kan dokecegini nereden biliyordu bu olayi onlarin bildigide kuranla tasdiklenmistir ama allah onlara ben sizin bilmediginizi bilirim demistir... gercekten melekler adem yaratilmadan once bizim fitratimizi nasil ve nereden ogrenmislerdi....?
|
Yukarı dön |
|
|
savasen Uzman Uye
Katılma Tarihi: 24 eylul 2005 Yer: Turkiye Gönderilenler: 331
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Selam,
Ayet insanın yaratılışından değil, halife olarak tayin edilişinden bahsediyor. Yani halife olarak tayin edilişten önce zaten insanlar yaşamaktadır.
2/30: Bir zamanlar Rabbin meleklere: "Ben, yeryüzünde bir halife atayacağım." demişti de onlar şöyle konuşmuşlardı: "Orada bozgunculuk etmekte olan, kan döken birini mi atayacaksın? Oysaki bizler, seni hamd ile tespih ediyoruz; seni kutsayıp yüceltiyoruz." Allah şöyle dedi: "Şu bir gerçek ki ben, sizin bilmediklerinizi bilmekteyim."
__________________ En uzak mesafe iki kafa arasındaki mesafedir.
Birbirini anlamayan...
Can Yücel
|
Yukarı dön |
|
|
3kar Yeni Uye
Katılma Tarihi: 11 haziran 2007 Gönderilenler: 13
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
sevgili savasen lutfen benim cahilligim icin ben bagisla benim yazdigim ceviri ile senin yazdigin ceviri farkli sanirim sende goruyosun sen Ben, yeryüzünde bir halife atayacağım."yazmissin daha dogrusu kimin cevirisi ise ondan alinti yazmissin ben ise “Ben yeryüzünde bir halife yaratacağım”
sanirim ardaki fark ise atayacagim ve yaratacagim ikisininde kelime anlami cok farkli seninde bildigin gibi acaba cevirilerde mi bir problem var
tesekkur ederim
|
Yukarı dön |
|
|
dost1 Admin Group
Katılma Tarihi: 28 haziran 2006 Yer: Turkiye Gönderilenler: 538
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Selamün Aleyküm! Değerli 3kar Kardeşim!
Ve iz kale Rabbüke lilmelaiketi inniy ca’ılün fiyl’ Ardı halifeten, kalu etec'alü fiyha men yüfsidü fiyha ve yesfiküddima’e, ve nahnü nüsebbihu bihamdike ve nükaddisü leke, kale inniy a'lemü ma la ta'lemun;
Bakara; 30: Ve bir zaman Rabbin, meleklere: “Ben yeryüzünde bir halîfe kılacağım (yapacağım)” demişti. “Orada bozgunculuk yapan, kan döken birisini mi kılacaksın (yapacaksın)? Oysa biz seni överek tesbih ediyor ve seni takdis ediyoruz” demişlerdi. “Ben sizin bilmediğiniz şeyleri çok iyi bilirim” dedi.
Bu ayette, bir çoklarının anladığı gibi, insanın ilk yaratılışı değil, halife yapılışı anlatılmaktadır. Çünkü insanın halife yapılışı, “takdir etmek, biçim vermek, yaratmak” anlamındaki “halk” fiiliyle değil, “bir hâlden başka bir hâle dönüştürmek” anlamındaki “ca’l” fiiliyle anlatılmıştır. Ayrıca ayetten, halife kılınacak olanın, daha önce yaratılmış melekler tarafından tanınıp bilindiği anlaşılmaktadır ki, bu husus da ayetin ilk yaratılışı anlatmadığını göstermektedir.
Kusursuzluk sadece Allah'a mahsusdur.
Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır.
Sevgi,saygı ve muhabbetle.
Allah'a emanet olunuz.
|
Yukarı dön |
|
|
Mircan Uzman Uye
Katılma Tarihi: 25 agustos 2005 Yer: Turkiye Gönderilenler: 1277
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Selam,
Peki bu halifenin "insan" türünden yapılacağı nerden biliniyordu?
|
Yukarı dön |
|
|
savasen Uzman Uye
Katılma Tarihi: 24 eylul 2005 Yer: Turkiye Gönderilenler: 331
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
3kar Yazdı:
sevgili savasen lutfen benim cahilligim icin ben bagisla benim yazdigim ceviri ile senin yazdigin ceviri farkli sanirim sende goruyosun sen Ben, yeryüzünde bir halife atayacağım."yazmissin daha dogrusu kimin cevirisi ise ondan alinti yazmissin ben ise “Ben yeryüzünde bir halife yaratacağım”
sanirim ardaki fark ise atayacagim ve yaratacagim ikisininde kelime anlami cok farkli seninde bildigin gibi acaba cevirilerde mi bir problem var
tesekkur ederim |
|
|
Selam,
Ben de arapça bilen biri olmadığım için bu konuda arapça bilenlerden istifade etmeye çalışıyorum. Değerli Dost1 kardeşimizin yaptığı açıklama sanırım sorunuza cevap olur. Ayrıca aşağıdaki yazıyı da istifadenize sunuyorum:
2/30: 'Ben bir halife YARATACAĞIM' mı ? |
|
...Bakara 30: 'Hani Rabbin meleklere: Ben yeryüzünde bir halife yaratacağım, demişti. (Melekler): orada bozgunculuk yapacak, kan dökecek birisini mi yaratacaksın?..dediler...' (ve iz kale rabbuke li'l-melaiketi inni cailun fi'l-ardi halifeh. Kalu etec'alu fiha men yufsidu fiha ve yesfiku'd-dimae.)[ İngilizce metinde, cail terimi, create (yaratmak) olarak değil appoint (atamak) olarak tercüme edilmiştir. ]
[Bu çeviri, Süleyman Ateş, Hasan Basri Çantay, Ahmet Davudoğlu meallerine ve Mevdudi, Seyyid Kutup, İbni Kesir ve Razi Tefsirlerine aittir. Elmalılı Tefsiri'nde ise, 'halife yapacağım' olarak çevrilmiş ve fakat ikinci bölümdeki 'etec'alu' ifadesi bu kez yine 'yaratma' olarak tercüme edilmiştir. Derveze Tefsiri'ninde ise 'varedeceğim şeklinde bir anlam verilmiştir. ]
Bu ayetin yorumunda üzerinde durulması gereken husus, ayetin temelde bir 'yaratma' olgusundan mı, yoksa üstlenilecek bir 'işlev'den mi bahsettiğidir.
Cail terimini yaratma sözcüğü ile karşılayan meallerin bu soruya verdikleri cevap, ayetin, temelde Hz. Adem'in yaratılması konusunu işlediği şeklindedir. Ancak bu meal, hatalıdır; zira burada çok açık bir şekilde, ilk insanın yeryüzüne 'hangi işlevi üstlenmek üzere gönderildiği' konusu işlenmektedir. Bu yüzden yaratma sorunu, ayetin konusu değildir.
Sorunu yaratma sorunu olarak alanlar, meleklerin itirazına bir açıklama getirmeye çalışırken, meleklerin soru soruş tarzını dikkate alarak, yeryüzünde, insandan önce başka varlıkların (cin ya da başka bir tür varlık) yaşadığını, fakat bunların yeryüzünde bozgunculuk yapıp, kan dökmeleri üzerine, Allah'ın bunları yokettiğini ve yerine insanı 'halife' olarak seçtiğini düşünmüşlerdir.
Bu görüş, ayetin derinlemesine okunamaması sonucu geliştirilmiştir; zira hem Kur'an'?ın başka hiçbir yerinde bu konuda en küçük bir değini dahi yoktur, hem de bu iddia, Hz. Adem'in yaratılışı ile ilgili diğer Kur'an ayetlerine ters düşmektedir.
Halbuki burada cail teriminin anlam içeriği sorgulanmış olsaydı, bu yorumun isabetsizliği kendiliğinden ortaya çıkacaktı.
Ceale fiili, şayet yaratma eylemini değil, yapma/kılma eylemini karşılıyorsa, bu durumda ilk ulaşılacak sonuç, melekler ile Allahu Teala arasında geçen bu diyalog esnasında, Hz. Adem'in yaratılması işleminin 'tamamlanmış' olduğudur.
Yani Hz. Adem, kendisine takvası ve fücuru verilmiş olarak, kuru balçıktan (topraktan) yaratılmıştır ve melekler de onun hem iyi hem de kötü yönlerini bilmektedirler.
Ancak meleklerin bu bilgisi deruni değildir; sadece şu tahminde bulunmuşlardır: eğer Adem, bu özellikleri ile yeryüzüne Halife olarak gönderilirse, fesad çıkarma ve kan dökücülük yönü ağır basacaktır.
Şu halde Adem, bu diyalog esnasında vardır/yaratılmıştır ve melekler Adem'i tanımaktadırlar. Böylece, bu diyalogun asıl konusu Adem'in yaratılması değil, onun yeryüzüne 'halife' olarak 'atanması' (yani orada halife 'kılınması') olmaktadır.
Bu sonuç, ceale fiilinin doğru anlamlandırılması ile kolayca ulaşılabilecek bir sonuçtur. Fakat müfessirler, bu fiili, bazı ayetlerde 'yaratma' sözcüğü ile karşıladıkları için, bu tür bir anlam kayması da yaşanabilmiştir.
Kur'an'da, bu düşüncemizi destekleyecek başka örnekler de vardır. Nitekim En'am:165, Sad:26, Yunus:14 ve Neml:62. ayetlerde aynı kalıp kullanılmakta, A'raf :69 ve 74, Zuhruf:60 ve Yunus:73'te de benzer bir ifade kullanılmaktadır.
En'am:165'te, bütün insanlara hitaben: 'sizi yeryüzünde halifeler (hulefa) yaptı' (ve hüvellezi cealekum halaife'l-ard) ifadesi geçmektedir ki, bu ayet, ceale fiilinin, yaratma ile değil yapma/kılma anlamı ile karşılanması gerektiğinin bir başka kanıtıdır.
Zira burada Bakara:30 ayette olduğu gibi, sadece bir insanın (Adem'in) değil, bütün insanların 'halifelik' göreviyle görevlendirildikleri çok açıktır.
Sad:26. ve Yunus:14. ayetlerde sırasıyla ' Ey Davud! Biz seni yeryüzünde halife yaptık (ya davude inni cealnake halifeten fi'l-ard) ve 'sonra onların ardından sizi yeryüzünde halifeler yaptık' (sümme cealnakum halaife fil'l-ard min ba'dihim) ve Neml:62. ayette de 'kim sizi..yeryüzünün halifeleri yapıyor?' (emmen...yec'alukum hulafa'el-ard) buyurulmaktadır ki bu kullanım tarzı, halifeliğin 'yeryüzünde insanın üstlendiği bir işlev' olduğunu açıkça göstermektedir.
A'raf:69 ve 74. ayetlerde ise sırasıyla Hud ve Lut (as), kavimlerine 'Allah, sizi halifeler yaptı? (cealekum hulefae) Yunus:73 te de: 'onları halifeler yaptık' (ve cealnahum halaife) ifadesi kullanılmaktadır ki, bu kullanımda da, halifeliğin Allah tarafından o insanlara 'yükletildiği' anlamı gayet açık olarak görülmektedir.
Bütün bu ayetlerden çıkarılacak sonuç şudur: ayetlerde geçen 'halife kılma', ifadesi, insanın yeryüzündeki 'görev'ine işaret etmekte; asla bir yaratma eyleminden bahsetmemektedir. Bu neticeye, ayetin anlamlandırılmasında ceale fiilinin asli anlamına müracaat edildiğinde kolaylıkla ulaşılabilmektedir. Şu halde, doğru bir yorumlama için fiillerin asli/sabit/kök anlamlarını temel almak, kullanışlı bir tefsir yöntemi olarak görülmelidir...
Kaynak: İktibas Dergisi, Kuran'i Kavramların Kök Anlamlılık Özelliği - Halaka/Ceale Örneği, Kürşad Atalar.
__________________ En uzak mesafe iki kafa arasındaki mesafedir.
Birbirini anlamayan...
Can Yücel
|
Yukarı dön |
|
|
Guests Guest Group
Katılma Tarihi: 01 ekim 2003 Gönderilenler: -259
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
selam arkadaşlar inş. hepiniz iysinizdir, meleklerin Allah'ın bildirdiğinden başka bilgileri yok değil mi,
Dediler ki: "Sen yücesin, bize öğrettiğinden başka bizim hiçbir bilgimiz yok. Gerçekten sen, her şeyi bilen, hüküm ve hikmet sahibi olansın." (32)
peki meleklerin şu söylemleri/bilgileri kim tarafından verildi,
Hani Rabbin, Meleklere: "Muhakkak ben, yeryüzünde bir halife var edeceğim" demişti. Onlar da: "Biz seni şükrünle yüceltir ve (sürekli) takdis ederken, orada bozgunculuk çıkaracak ve kanlar akıtacak birini mi var edeceksin?" dediler. (Allah:) "Şüphesiz sizin bilmediğinizi ben bilirim" dedi. (BAKARA SURESİ / 30)
bunu da bildiren Allah oluyor otomatikman, peki Allah nasıl bildiriyor,
Hani Rabbin meleklere demişti: "Ben, kuru bir çamurdan, şekillenmiş bir balçıktan bir beşer yaratacağım." (28)
"Ona bir biçim verdiğimde ve ona ruhumdan üfürdüğümde hemen ona secde ederek (yere) kapanın." (29)
Böylece meleklerin tümü, topluca secde etti. (30)
hicir,
Allah zaten en başından halifeyi beşerden atayacağını bildiriyor, atama işini de ruh üfleyerek yapacağını söylüyor, melekler bu sürecin başından beri olaylarla yakinen ilgililer, yaratılış ve ruh üfleme süresinde bu varlık kan dökne ve bozgunculuk yapan bir varlık, ki melekler bu görüntünün yani bilginin sonucunda, kan dökecek birini mi atayacaksın diyerek bu bilgilerini kullanıyor, ayetler arasında bu şekilde bir tesbih yaptık mı, tablo daha net çıkıyor karşımıza, ikincisi düşünmeye başladığımız yer burası olmamalı, Rabbin anlattığı orası ile başlayalım düşünmemize, ve meleklerin söylemi ile bugü,ne bakalım, melekler iki duruş sergiliyor kan döken ve bozgunculuk yapana karşı şaşkın, ruh ile atanana karşı itaatkar, bu süreçher seferinde işliyor aslında, yaratılış, nutfe, bebeklik ve ruh/ bilinç/bilgi/vahye muhattap olma,
selam ve dua ile
|
Yukarı dön |
|
|
yunusemre Yasaklı
Katılma Tarihi: 16 mayis 2007 Yer: Turkiye Gönderilenler: 213
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Selam...
Kafama hep şu takılır; İnsan mı önce yaratıldı, yoksa hayvan/lar mı?
Eğer hayvanlar önce yaratıldı ise melekler "kan"dan haberdar ve yeryüzünde hayvanların birbirlerinin kanını döktüklerine, birbirlerini öldürdüklerine şahitler. Bu nedenle Allah "yeryüzünde bir halife atayacağım/yapacağım/var edeceğim" dediğinde, melekler "Biz seni şükrünle yüceltir ve (sürekli) takdis ederken, orada bozgunculuk çıkaracak ve kanlar akıtacak birini mi var edeceksin?" diyerek Allah'a soru sormuş olabilirler.. Çünkü Allah "yeryüzünde" dediğinde, melekler, yaratılacak/var edilecek/atanacak olanın yeryüzü şartlarına uygun şekilde, yani yeryüzünde var olan hayvanlarla aynı özellikleri taşıyan bir varlığın yaratılacağını/atanacağını anlamış olabilirler.
Tabi benimkisi bir tahmin, en doğrusunu Allah bilir..
|
Yukarı dön |
|
|
dost1 Admin Group
Katılma Tarihi: 28 haziran 2006 Yer: Turkiye Gönderilenler: 538
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Selamün aleyküm ! Değerli Kardeşlerim!
Kur'an'da olayların dramatize tekniği ile anlatıldığını gözardı etmeyelim.
Meleklerin haddine mi düşmüş Yüce Allah'a soru sormak.
Adem ilk insan değil, ilk nebidir.
Kusursuzluk sadece Allah'a mahsusdur.
Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır.
Sevgi,saygı ve muhabbetle.
Allah'a emanet olunuz.
|
Yukarı dön |
|
|
Hamiyet Newbie
Katılma Tarihi: 21 agustos 2007 Yer: Turkiye Gönderilenler: 18
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
"Ve dünya üzerinde ne varsa sizin için yaratan, plan ve tasarımını göklere
uygulayıp onları yedi gök şeklinde düzenleyen O'dur; ve yalnızca O dur
her şeyin tam bilgisine sahip olan." Bakara 29
"İşte o zaman... " Bakara 30
( iz edatı, "ani veya beklenmedik bir şeyin vukuu"nu, ya da "söylemdeki
ani bir dönüşü/değişikliği" ifade etmektedir. Bundan sonraki anlatım
insana fıtraten verilmiş muhakeme yeteneği ile ilgilidir.)
"İşte o zaman Rabbin meleklere: "Bakın, Ben yeryüzünde ona sahip
çıkacak birini YARATACAĞIM!"
(Lafzen, "dünyada bir varis" ya da "bir halife yaratacağım" Halife terimi - "(
başkasının) yerini aldı" anlamındaki halefe fiilinden türemiştir - bu
temsilde de, insanın yeryüzündeki meşru hakimiyetini göstermek için
kullanılmıştır; ki bu da, en uygun olarak "yeryüzünde ona sahip çıkacak"
şeklinde (mülkiyetinin kendisine emanet edilmiş olması anlamında)
çevrilebilir.
ayetin siyak ve sibakına bakılırsa mevzu daha iyi anlaşılıyor. Devam
edelim.
"... Onlar: "Seni övgüyle yüceltip takdis eden bizler dururken, orada,
bozgunculuğa ve yozlaşmaya yol açacak ve kan dökecek birini mi
yaratacaksın?" dediler.
(Allah:) "Sizin bilmediğiniz (çok şey var, onları) Ben bilirim!" diye
cevapladı." Bakara 30
" Ve O, Ademe her şeyin ismini..." bak. 32
(Lafzen, "bütün isimleri". Bir maddenin, bir eylemin veya bir niteliğin
bilgisini temsil eden ayırd edici ifadeler." Burada "Adem" ile bütün bir
insan soyunun kasdedilmiş olması, daha önce geçen, meleklerin "orada
bozgunculuğa ve yozlaşmaya yol açacak birini mi" şeklindeki itirazlarıyla
ve ayrıca Araf suresi 11 ayet ile iyice pekiştirilir.
"Evet, gerçekten de sizi yarattık, sonra size biçim verdik;ve sonra
meleklere: "Ademin önünde secde edin!" dedik. Bunun üzerine, İblisin
dışında, onların hepsi secde ettiler; bir tek o secde edenlerin arasında yer
almadı." Araf 11
|
Yukarı dön |
|
|
|
|