Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.
Yunus Suresi 105
Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.
Enam Suresi 79
İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.
Ali İmran Suresi 67
Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.
Nahl Suresi 123
De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.
Ali İmran Suresi 95
Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.
yeme amaçlı kesilen hayvanların üzerinde Allah'ın adını anmanın zorunluluk olmadığını söylemişsiniz ama enam suresi 121 ayetinde üzerinde Allah'ın adı anılmayanlardan yemememiz gerektiği söyleniyor
6/121-üzerinde Allah'ın ismi anılmayanlardan yemeyin.çünkü o,yoldan çıkmadır.şeytanlar,sizinle tartışmaları için dostlarına fısıldarlar.onlara uyarsanızsizde ortak koşmuş olursunuz.
İlgili ayetin çevirisinde bir sorun var. Ayetin aslı "Üzerinde Allahın isminin zikredilmediğini yemeyin.." olup çevirilerin çoğu bunu hayvanları şeklinde yapmışki,bu sakat bir çeviridir.
Şayet Allahın ismi ifadesi,Kuranda ne anlama geldiği iyi araştırılırsa,bunun kesinlikle besmele çekmek olmadığı görülecektir.Çünkü isim kelimesi aslında tanım ve tanımlama demektir.İsimde üç unsur var:Tanıyan,tanıtan ve tanınan.Buna göre Allahın kitabı bir tanımlamalar kitabıdır.Bu kitapta tanıtan,tanıtıcı olan Rabbimiz kitabına teslim olanlara tanımlamalar yapmakta,bizde bu tanımlamalara göre hem kendisini,hem kitabını hem de diğer varlıkları tanımaktayız.
Dolayısıyla ilgili ayeti "Allahın tanımını yapmadığı,kitabında yenileceğini beyan etmediği varlıklardan yemeyin" şeklinde anlayıp Allahın yememizi açık olarak yasakladıklarının dışında birde tanımlamadığı,kitabında zikretmediği şeyleri de yememizi yasaklamaktadır.Belki siz bunu haramları genişletmek olarak anlayabilirsiniz ama aslında burada kastedilen tayyib olanla necis olanı ayırmamıza yardımcı olmadır.
Çünkü ayetin devamı Allahın adını zikretmediğinden yemeyi,fasıklık,şeytana uymak ve şirk olarak belirtmektedirki konunun basitçe bir besmele çekmekle ilgisinin olmadığı açıktır vesselam.
__________________ ''Eğer biz bu Kur'anı bir dağın üzerine indirseydik,kesinlikle onun,Allah korkusuyla baş eğerek parça parça olduğunu görürdün..''Haşr:21
peki bana ayette bahsi geçen Allah'ın isminin zikredilmediği ve dolayısıyla onu yemenin yoldan çıkma olduğu herhangi bir şeyi örnek verebilirmisiniz(yani,bu ayette besmele çekilmeden kesilen hayvanlardan bahsedilmiyorsa neden bahsediliyor)
(izninizle ben de bu konuda bir iki şey yazmak istedim.)Gelenekle birlikte oluşan Kur'an yorumları öyle bir hal almışki ayetleri okurken farkında olmadan geleneğin bilinçaltına attığı anlamlar sanki ayetin gerçek anlamıymış gibi ayetlere yapışıveriyor. Abdullah kardeşin de dediği gibi ;üzerinde Allah'ın adının anılması sadece besmele okunarak kesilme den daha geniş bir anlam içeriyor gibi . Acaba meşru yollarla elde edilmeyen şeylerin yenmesi,bunun da bilinmesi ve bir hayat tarzı haline gertirilmesi insanı yoldan çıkarmaz mı?Böyle yaşamak Allah'ın isminin dışında bir yol izlemek anlamına gelmez mi? selamlar.
__________________ ANADOLU
BURDA EVLATLAR BAŞKA IRGATLAR BAŞKA BAŞKADIR
"Acaba meşru yollarla elde edilmeyen şeylerin yenmesi,bunun da bilinmesi ve bir hayat tarzı haline gertirilmesi insanı yoldan çıkarmaz mı?Böyle yaşamak Allah'ın isminin dışında bir yol izlemek anlamına gelmez mi? "
Evet bu alıntı,Faruk kardeşin sorusuna güzel bir cevap olmuş,ama yeterli değil tabiki.Ama Faruk soruyu yine yanlış soruyor olsada biz şöyle açıklayalım:
İlgili ayetin öncesi 118'den başlıyor.Burada ve sonraki ayetlerde hep "Allahın isminin anıldığı"ifadesi geçiyor.Bu ayetlerde,görünürde hayvanların etini yeme gibi bir durum var ama ayetlerin hiçbirinde hayvan kelimesi kullanılmıyor.Özele hasretmeyi dilbilimciler ve müfessirler yapmış.
Neticede bu ayetlerden benim anladığım,mecbur kalınması dışında insanın doğasına ve fıtratına aykırı şeyleri yemememiz ,necis ve tayyib olanların bilinçli bir şekilde ayrımını yapıp fıska düşmekten ve şirki çağrıştıracak bir davranıştan kesinlikle kaçınmamız belirtilmiştir.
Belki size çok uçuk gelecek ama bu necis olanların içerisine sanayi ürünü olanların yani insan için zararlı olduğu açık olan insan eli değen gıdaların da girdiğini söylersem yeni bir tartışmamı ortaya çıkarmış olurum bilmiyorum vesselam.
__________________ ''Eğer biz bu Kur'anı bir dağın üzerine indirseydik,kesinlikle onun,Allah korkusuyla baş eğerek parça parça olduğunu görürdün..''Haşr:21
yeme amaçlı kesilen
hayvanların üzerinde Allah'ın adını anmanın zorunluluk olmadığını söylemişsiniz
ama enam suresi 121 ayetinde üzerinde Allah'ın adı anılmayanlardan
yemememiz gerektiği söyleniyor
6/121-üzerinde
Allah'ın ismi anılmayanlardan yemeyin.çünkü
o, yoldan çıkmadır.şeytanlar, sizinle tartışmaları için dostlarına fısıldarlar.
onlara uyarsanız sizde ortak koşmuş olursunuz.
Selam
Faruki88
Etlerini
yeme hususunda sakındırıldığımız hayvanlar besmelesiz kesilenler değil. Aslında
ayrım noktası besmele çekmek yada çekmemek de değil. Ayrım daha derinlerde. Meselenin
kökeninde şirk işleme suçu yada hanifçe davranma şuuru var. Çünkü konu KURBAN…
Verdiğin
ayetteki ana tema da şirkten başkası değil.
Rabbimiz ilgili
ayetlerde “kurban edilen” yani “adanan” hayvanlardan bahsetmektedir. Bir
Müslüman yalnız Allah’a adayarak bir hayvanı kurban eder ve yalnız O’na
adanarak kesilmiş hayvanın etinden yiyebilir.
Özetle; Allah’ın
adı anılarak, O’na adanarak kesilenler helal, gayrısı haram.
Fakat
kurban maksatlı olmayıp sadece beslenme amacıyla kesilen hayvanlarda böyle bir
ölçüt yoktur. Beslenme niyetiyle öldürülen hayvanlardaki helal edici koşul
onların tayyib=temiz yani sağlıklı oluşudur. Bir gıdanın insanoğluna yarayışlı
olduğunun tespiti isesağlık
otoritelerinin tekelindeki bir konudur. Tekkelerinde pinekleyen zevatın bu
konuda ahkam kesmeleri boştur.
Özetle; bir
hayvanın öldürülmesindeki yegane amaç beslenme ise tek koşul temiz oluşudur.
Besmele
tabiki güzeldir ama kural uydurup hayatı zorlaştırmaya kimsenin de hakkı
yoktur. Nasıl ki bahçenden karpuz koparırken besmele çekmen güzeldir,
çocuklarınla beslenmek için tavuk keserken besmele çekmen de güzeldir. Fakat köyde
değil metropolde yaşayan biriysen karpuz için pazarcı esnafını, tavuk içinse market
yetkilisini sorgulamaya hakkın yoktur.
“Kurban”ve “beslenme maksatlı kesilen hayvanlar”
birbirine eşitlenirse kişiye vejetaryenlikten başka seçenek kalmayacaktır. Hele
de kişi Fransa’da, İngiltere’de, Almanya’da yaşıyorsa.
Saygılar
__________________ Yunus 105. Şu da emredildi: "Yüzünü dine bir hanîf olarak çevir. Sakın müşriklerden olma!"
Sana soruyorlar, onlar için helal kılınan ne? Şöyle söyle: "Sizin için bütün temiz nimetler helal kılınmıştır. Eğittiğiniz avcı kuşların tuttukları ile eğittiğiniz av kelblerinin tuttukları da size helal kılındı. Siz bu hayvanlara, Allah'ın size öğrettiklerinden öğretiyorsunuz. O halde onların sizin için tuttuklarından da yiyin ve üzerine Allah'ın adını anın. Allah'tan sakının! Allah gerçekten hesabı çok çabuk görür." Maide/4
Alperen Maide/4 meselenin hicte senin dedigin gibi olmadigi asikardir, eyer senin mantigin dogru olsa idi burada yemek icin avci hayvanlara avlattirilan hayvanlari yerken uzerlerine ALLAH in adini anmamiz gerektigi soylenmezdi...Kisaca hem yemek icinde olsa, kurban maksadi ilede olsa kesecegimiz hayvanlarin uzerine ALLAH in adinin anilmasi gerekliligi ilgili her ayette acik bir sekilde belli...
hayvanlar arasında yeme amaçlı ve kurban amaçlı olarak bir ayrım yapmışsın sanki kurban edilen hayvanlar yenemezmiş gibi
HAC suresi 36. Biz o büyükbaş hayvanları da sizin için Allah'ın kutsallık nişanları arasına koyduk. Sizin için onlarda hayır vardır. Onlar sıralanmış halde ayakları üzerine dururken, üzerlerine Allah'ın ismini anın. Yanları yere yaslandığı zaman da onlardan yiyin; isteyen yoksulu da istemeyen yoksulu da doyurun. Allah o hayvanları sizin hizmetinize verdi ki, şükredebilesiniz .ayetinden anlaşılacağı üzere hanif bir müslüman keseceği her hayvanın üstüne Allah'ın ismini anar ve hayvan kesmek onun için bir ibadettir.ve hac/37 de dendiği gibi elbette kurbanların ne etleri ne kanları Allah'a erişmez.Fakat Allah'a halis ve kamil ibadetler ulaşır.Allah kurbanlıkları böyle emrinize bağladıki size doğru yolu gösterdiğinden dolayı onu tekbir getirerek yüceltesiniz... eminim ki bir hayvanın öldürülmesindeki yegane amaç beslenme ise tek koşul temiz oluşudur. şeklideki cümlenin yukarıdaki ayetlerle çeliştiğinin farkına varmışsındır.çünkü bir hayvanı kurban edip etini çöpe atmıyoruz değilmi
Evet ayetlerde "KURBAN AMAÇLI kesilen hayvanlar" ayrımı vardır. Bu ayrım noktasındaki temel espri de şirktir.
Öte yandan ehli kitabın yemekleri et-sebze ayrımı yapılmaksızın bizlere helal kılınmıştır. Dolayısıyla Hristiyan bir kasabın kestiği bir hayvanın yenmesini yasaklayan hiçbir hüküm yoktur.
Zaten bu pratikte de mümkün değildir. Bu daraltma kimsenin dışarıdan etli yemek yememesi gerektiği gibi bir sonuç doğurur. Hele de yırtdışında.
"Allah'ın adı anılarak" demek "Allah'a adanarak" demektir. Besmele işin kabuk kısmıdır.
Hacc Suresi 36. ayet bir sonraki ayetle birlikte ele alındığında konunun yine ADAMA olduğu görülecektir.
36. Biz o büyükbaş hayvanları da sizin için Allah'ın kutsallık nişanları arasına koyduk. Sizin için onlarda hayır vardır. Onlar sıralanmış halde ayakları üzerine dururken, üzerlerine Allah'ın ismini anın. Yanları yere yaslandığı zaman da onlardan yiyin; isteyen yoksulu da istemeyen yoksulu da doyurun. Allah o hayvanları sizin hizmetinize verdi ki, şükredebilesiniz.
37. Onların etleri de kanları da Allah'a asla ulaşmaz; fakat sizin takvanız O'na ulaşır. Onları size bu şekilde boyun eğdirdir ki, sizi hidayete erdirdiği için Allah'ı yücelterek anasınız. Güzel düşünüp güzel davrananlara müjde ver.
Saygılar
__________________ Yunus 105. Şu da emredildi: "Yüzünü dine bir hanîf olarak çevir. Sakın müşriklerden olma!"
alper arkadaşım aşağıdaki ayetleri bence çok yanlış yorumlamıştır.hristiyanların ya da diğer gayri müslümlerin kestiği hayvanların etinden yemek bizim beğenmediğimiz ve ataların dini diye tabir ettiğimiz dinde bile yoktur.yine ayetlerden de açıkça anlaşılabileceği gibi dini islam olmayanların kestikleri hayvanların etinden yemek kesinlikle yasaklanmıştır.
hayvan kesilirken ister kurban amaçlı olsun ister yeme amaçlı olsun elbette üzerine allahın adı anılmalıdır.sanıyorum bunda hepimiz hemfikiriz.
ancak burada önemli olan nokta allahın adını anan kişinin inançlarıdır.eğer o kişi şirk koşuyorsa, allahtan başka ilahlar edinmişse onun allahın adını anmasının allah katında hiç bir ehemmiyeti yoktur.nasıl ki gösteriş için namaz kılan insanların namazlarını allah kabul etmiyorsa elbetteki onların hayvan keserken de adını anmalarını allah kabul etmeyecektir.
bu durum kendini müslüman olarak gören,ataların dinini reddeden herkes için hayatının tüm alanlarında geçerli bir islam hukuku mevzusudur.müslüman olmayanlarla evlenemezsiniz,onların kestiği hayvanın etinden yiyemezsiniz,onlarla aynı yerde ibadet edemezsiniz...
eğer siz doğru sözlülerdenseniz dinini bozuk gördüğünüz insanlara benim dinim bana,senin dinin sana deyip kendi inancınızı yaşarsınız.hanif müslümana da zaten bu yakışır.
tabiki islamı kuranı rehber ederek yaşamak yine kuranda yazıldığı gibi sarp yokuşa benzer.eğer işinize gelmezse yapabileceğiniz tek şey zaten aynı atalarınızın yaptığı gibi kuranın işinize gelen ayetlerini kabul edip işinize gelmeyen ayetlerini reddetmek olur.
saygılarımnla
36. Biz o büyükbaş hayvanları da sizin için Allah'ın kutsallık nişanları arasına koyduk. Sizin için onlarda hayır vardır. Onlar sıralanmış halde ayakları üzerine dururken, üzerlerine Allah'ın ismini anın. Yanları yere yaslandığı zaman da onlardan yiyin; isteyen yoksulu da istemeyen yoksulu da doyurun. Allah o hayvanları sizin hizmetinize verdi ki, şükredebilesiniz.
37. Onların etleri de kanları da Allah'a asla ulaşmaz; fakat sizin takvanız O'na ulaşır. Onları size bu şekilde boyun eğdirdir ki, sizi hidayete erdirdiği için Allah'ı yücelterek anasınız. Güzel düşünüp güzel davrananlara müjde ver.
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme Sizin yetkiniz yok forumda konu silme Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme Sizin yetkiniz yok forumda anket açma Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma