ARAFAT BIR DAGMI ?
Mekkenin yakinlarinda Hacilarin Bakara 198 ayetinde gecen yer oldugununa inanilan ve gidip Mekkeye geri donmeleri gereken ARAFAT denilen bir dag vardir.
(BAKARA suresi 198. ayet) Leyse aleyküm cünahun en tebteğu fadlem mir rabbiküm, fe iza efadtüm min arafatin fezkürullahe indel meş'aril haram, vezküruhü kema hedaküm, ve in küntüm min kablihi le mined dallin
(BAKARA suresi 198. ayet) Rabbinizin lütfunu istemenizde size bir günah yoktur. Arafat'tan indiğiniz zaman Meş'ar- i Haram yanında (Müzdelife'de) Allah'ı zikredin. O'nu, size gösterdiği şekilde zikredin. Doğrusu siz, bundan önce gerçekten sapmışlardandınız.
Simdi Dagin birini ARAFAT olarak adlandirdikdan sonra ve bunun Kurnada gecen ARAFAT oldugunu iddia etmek. Dikkat cekilmesi gereken bir noktadir. Bununla birlikde islam alimlerinin yerler konusunda yaptiklari hatalardan cok daha onemli soru sudur. Neden inanmayan insanlar haca davet edilerek bir kac kilometre otedeki daga gonderiliyor.?
Verecekleri cevap su olacakdir: Hayir olmaz
ARAFAT kelimesinin Arapcadaki basit anlami YUKSEK YER demekdir. ( Onun icin alimler kucuk bir dagi secip adina ARAFAT demislerdir) Simdi Kudusdeki Mescidi Aksaya donersek acikdirdiki Mescidi Aksa Yuksek Bir tepededir. (Arafatdadir)
(BAKARA suresi 198. ayet) Leyse aleyküm cünahun en tebteğu fadlem mir rabbiküm, fe iza efadtüm min arafatin fezkürullahe indel meş'aril haram, vezküruhü kema hedaküm, ve in küntüm min kablihi le mined dallin
(BAKARA suresi 198. ayet) Rabbinizin lütfunu istemenizde size bir günah yoktur. Arafat'tan indiğiniz zaman Allah'ı zikredin. O'nu, size gösterdiği şekilde zikredin. Doğrusu siz, bundan önce gerçekten sapmışlardandınız.
Herhangi bir toren yada rahmet icin bir daga seyahet etmek yokdur. ARAFAT hacilarin yillik toplanti bittikden sonra toplandigi bir yuksek yere isaret etmekdir.
Kiblenin Degismesi ?
Butun Hacin nerde yapilmasi ilgili karmasikligin asil sebebi Peygamberimizin gorevi sirasinda Kiblenin degistirilmesi konusuna dayandirilabilir.
Geleneksel islamci tarihe gore Muslumanlar uzun bir sure Kuduse donerek namazlarini kiliyorlarken Allah dan gelen Emirle bundan sonra yuzlerini mescidi Harama donmelerini istemistir.. Peygamberimizin aniden yuzunu Kudusden cevirip Mekkeye donerek namazini kilmaya basladigini rivayet ederler. Bugun bile geleneksekciler Kudusu ilk kible olarak Kabul etmekdedirler.
Kiblenin degismesi Kuranda da gecmekdedir.
Bakara 142-143 Se yekulüs süfehaü minen nasi ma vellahüm an kibletihimülleti nasi ma vellahüm an kibletihimülleti kanu aleyha, kul lillahil meşriku vel mağrib, yehdi mey yeşaü ila siratim müstekiym. Ve kezalike cealnakmüm ümmetev vesetal li tekunu şühedae alen nasi ve yekuner rasulü aleyküm şehida, ve ma cealnel kibletelleti künte aleyha illa li na'leme mey yettebiur rasule mimmey yenkalibü ala akibeyh, ve in kanet le kebiraten illa alellezine hedellah, ve ma kanellahü li yüdiy'a imaneküm, innellahe bin nasi le raufür rahiym
Bakara 142-143 İnsanlardan bir kısım beyinsizler: Yönelmekte oldukları kıblelerinden onları çeviren nedir? diyecekler. De ki: Doğu da batı da Allah'ındır. O dilediğini doğru yola iletir. İşte böylece sizin insanlığa şahitler olmanız, Resûl'ün de size şahit olması için sizi mutedil bir millet kıldık. Senin yöneldiğin yeri biz ancak Peygamber'e uyanı, ökçeleri üzerinde geri dönenden ayırdetmemiz için kıble yaptık. Bu, Allah'ın hidayet verdiği kimselerden başkasına elbette ağır gelir. Allah sizin imanınızı asla zayi edecek değildir. Zira Allah insanlara karşı şefkatli ve merhametlidir.
Bununla birlikde dikkat edilmesi gereken Yunus Suresi 87 ayete gore Kible namaz ile ilgilidir ve Hac ile bir ilgisi yokdur. Bunnun bu bolumde tartisilmasinin sebebi hacin yapilmasi gereken yerin Mekkeden cok Kudus olmasi ile ilgisi olmasindan dolayidir.
Mescidi haram Kudusdemi Mekkede mi ?
Bakara 142-143 Se yekulüs süfehaü minen nasi ma vellahüm an kibletihimülleti nasi ma vellahüm an kibletihimülleti kanu aleyha, kul lillahil meşriku vel mağrib, yehdi mey yeşaü ila siratim müstekiym. Ve kezalike cealnakmüm ümmetev vesetal li tekunu şühedae alen nasi ve yekuner rasulü aleyküm şehida, ve ma cealnel kibletelleti künte aleyha illa li na'leme mey yettebiur rasule mimmey yenkalibü ala akibeyh, ve in kanet le kebiraten illa alellezine hedellah, ve ma kanellahü li yüdiy'a imaneküm, innellahe bin nasi le raufür rahiym
Bakara 142 İnsanlardan bir kısım beyinsizler: Yönelmekte oldukları kıblelerinden onları çeviren nedir? diyecekler. De ki: Doğu da batı da Allah'ındır. O dilediğini doğru yola iletir.
Bakara 143 İşte böylece sizin insanlığa şahitler olmanız, Resûl'ün de size şahit olması için sizi mutedil bir millet kıldık. Senin yöneldiğin yeri biz ancak Peygamber'e uyanı, ökçeleri üzerinde geri dönenden ayırdetmemiz için kıble yaptık. Bu, Allah'ın hidayet verdiği kimselerden başkasına elbette ağır gelir. Allah sizin imanınızı asla zayi edecek değildir. Zira Allah insanlara karşı şefkatli ve merhametlidir.
Bakar 144 Kad nera tekallübe vechike fis semai fe lenüvelliyenneke kibleten terdaha, fevelli vcheke şatnal mescidil haram, ve haysü ma küntüm fevellu vücuheküm şatrah, ve innellezine utül kitabe le ya'lemune ennehül hakku mir rabbihim, vemallahü bi ğafilin amma ya'melun
Bakara 144 hakikaten yüzünün Semada aranıp durduğunu görüyoruz, artık müsterih ol: seni hoşnud olacağın bir Kıbleye memur edeceğiz, haydi yüzünü Mescidi Harama doğru çevir, siz de -ey mü'minler- nerede bulunsanız yüzünüzü ona doğru çeviriniz; kendilerine kitab verilmiş olanlar da her halde bilirler ki o rablarından gelen haktır ve Allah onların yaptıklarından ve yapacaklarından gafil değildir
Geleneksel islamcilar her na kadar Kiblenin Kudusden Mekkeye degistirildigi soylerken, yaptiklari tefsirlerde bakara 144 deki Mescidi haramin Mekkede oldugu soyleyrek islam dunyasinda temmeli bir karmasiklik yaratmislardir.
Bakara 142 icin yapilan yorum ve tefsirlerde asil sorun sudur. Degisiklik zaten o,mus ve insanlar onun hakkinda yorum yapiyorlar. Bakar 144 de ise Peygamberimize yeni Kible Mescidi Haram ile ilgili emirler verilmededir. ( Bu Mekke olamaz cunku ilk Kible degisikliginin Mekkeye Kible diye donenler icin bir imtihan oldugu, belirtiilmis ve zaten olmustur). Mekkeye oncelik veren islam anlayisini ancak su sekilde aciklayabiliriz. Kiblenin Kudusdeki Mescidi harama degistirilmesi Peygamberimizin gorevinin son zamaninda oldugu ve hemen ondan sonra vefat ettigidir ve ondan sonra ic savaslarin basladigidir. Islama yeni girenlerin cogi sadece Mekkeyi bildiler ve olumlerine kadar da oyle inandilar.
Daha fazla karisiklik ?
Islam alimleri sadece Hacin yapilmasi gereken yeri tanimlayamadiklari gibi, daha onemli bi hata yapmakdadilar. Mescidi Haramin yerini belirlemek.
Gelenkesel islamcilar Mescidi Hara mile Beyt-I haramin bir olmadigini soylerler. Mescidi haramin Kabeyi cevreleyen alan oldugunu ve Beyt-I harainda Kabenin kendisi oldugunu soylerler.
Elbet de bu bir acmazdir.
Tevbe 28 Ya eyyühellezine amenu innemel müşrikun necesün fe la yakrabül mescidel haram ba'de amihim haza ve in hiftüm ayleten fe sevfe yuğnikümüllahü min fadlihi in şa' innellahe alimün hakim.
Tevbe 28 Ey iman edenler! Müşrikler ancak bir pisliktir. Onun için bu yıllarından sonra Mescid-i Haram'a yaklaşmasınlar. Eğer yoksulluktan korkarsanız, (biliniz ki) Allah dilerse sizi kendi lütfundan zengin edecektir. Şüphesiz Allah iyi bilendir, hikmet sahibidir.
Puta tapanlar ile Allah es kosan Musriklerin Mescid-I Harama yaklasmalari yasaklanirken Beyt-I haram butun insanlara acikdir.( Sure 22 Ayet 27)
Boylece yer konusunda yaptiklari secimle insanlarin Kabeye yaklasamalari yasaklanirken Hacin butun inslar icin toplanma olarak yapilmasi amaci tamamen ortadan kaldirilmistir.
Kudusun Bekke olmasi ilgili ana noktalarin ozeti.
-Islam Tarihi Kudusun Ilk Kible oldugunu Kabul eder.
-Tevrat ve incilin muhataplari( Yahudi ve Hrisyiyanlar) Kudusun Kutsalligi Kabul ederken Mekkeyi tanimazlar.
-Bekke Tevratda (Psalms 84) Allah onune cikmak icin cikilan Zion Dagina gidilen Hacda gecmekdedir.
-Bekke ismi Kudusun haritalarinda Tapinak Tepesinin Guney Batisina 5 mil uzaklidaki bir vadinin adi olarak gecmekdedir.
-Kudus ismi ( Baris Sehri) hz Ibrahimin Bekkenin baris sehri olmasi ile ilgili duasina uymakdadir. (Bakara Suresi 126 Ayet)
-Kuran Peygamberimizn yasadigi sehir etrafinda Zeytinlerin yetistigini belirtir. (95 Sure ayetler 1-3) Zeytinler Akdeniz bolgesinde ( Kudus Yakinlarinda) yetisir, Saudi Arabistanda degil.
-Tapinak Dort duvarla cevrili (avlu) (KABE) seklindedir.
-Kudusun Kabesi 37 acres Alana yayilmis ve 500.000 uzerinde kisiyi agirliyabilirken, Mekkedeki Kabenin icine ancak bir kac kisi sigar.
-Mekkedi Makami Ibrahim sadece bir ayak izi iken, Kudusdeki Makami Ibrahim Hayvanlarin Kurban edilmesi icin duzenlenmis.
-Mekkedeki kabede Hz Ibrahimin Makami Kabenin yaninda iken, Kudusdeki Kabede Hz Ibrahmin makami iceridedir.
-Kudusdeki Kabe Kurandaki anlatildigi gibi yani Hacilarin toplanma yerinden ayrilirken bulundugu yuksek bir mekandadir
- Mescidi haram bolgesinde olan Kayanin uzerinde kan akmasi icin olan oluk Hacilarin Kurban kesmi icin uygun yer oldugunu gostermekdedir.