Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.
Yunus Suresi 105
Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.
Enam Suresi 79
İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.
Ali İmran Suresi 67
Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.
Nahl Suresi 123
De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.
Ali İmran Suresi 95
Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.
Katılma Tarihi: 16 mart 2007 Yer: Turkiye Gönderilenler: 171
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
Selam dostlar,
Nette gezinirken bir sitede aşağıdaki yazıyı gördüm. Yazının namaz ile ilgili olan kısımlarının çarpıtılmış olduğu açık seçik ortada. Bunu yazana güzel bir cevap yazmak istedim ama benim bu konularda bilgim yeteri kadar yok. Sizce bunlara güzel dinimiz nasıl anlatılır, bu yazıya nasıl cevap verilir.
"Aleviler ve namaz konusunu bir kaç boyutuyla ele almak gerekiyor. Çünkü Alevilerin sürekli olarak maruz kaldığı soruların başında neden namaz kılınmıyor sorusu geliyor.
Her Alevi mutlaka ömrünün birden fazla döneminde siz Aleviler neden namaz kılmıyor, camiye gitmiyorsunuz? sorusuyla karşılaşmıştır
Bilindiği gibi namaz Farsça bir kelimdir. Namaz kelimesin Kuran´da ki karşılığı salat´tir. Salat ise dua, tanrıyı içten anıp selamlama anlamına geliyor. Allah´i içten anıp selamlamanın, duanın ise biçimi, sekli yoktur. Dua, insanin Yaratıcı ile beraberliğidir. Bunun için belli bir saat, mekan, kural yoktur. İnsan istediği vakit, istediği dilde, istediği şekilde dua edebilir, Yüce Yaratıcısına şükür edebilir. Yüce yaratıcıyı anmak, Yaratıcıyla dolu olmak, bir araya gelmek için belli bir zaman dilimi yoktur. Bu her an olmalıdır ve her anda mümkündür. İbadeti belirli zamanlarla sınırlayan kendisini biçimsel kurallar ve şekillerden arındırmamış demektir. Böylesi şekilsel bir kuşatma ise yaşamın gayesine ters bir durumdur.
Bazıları ibadeti biçimsel kurallarla sinirliyor. Çokça tekrarlamak durumunda kaldığımız gibi biz Alevilerde ise ibadeti kalıplaştırmak yoktur. Elbette ibadette belirli kurallar olması gerekiyor. Özellikle toplumsal olarak yerine getirilen ibadetin kuralları vardır. Ancak inancın temelidir gibi bazı yanlış uygulamalarla sırf ibadet olsun diye ibadet, ibadetin gayesini yok saymak demektir. Biz Alevilere dayatılanda budur. Deniliyor ki; Aleviler illa camiye gidin, namaz kilin . Amaç burada ibadet ise Aleviler zaten toplumsal olarak Cem de ibadetlerini yerine getiriyorlar. Aleviler kimseye, Cem evine gelip Cem ederek ibadet edin gibi bir dayatmanın sahipleri değiller. Aleviler herkesin inancı kendisine ilkesi ile hareket ederken başkaları ısrarla Alevilere dayatmalarda bulunuyor. Hem de inançsal anlamda temeli olmayan gerekçelerle.
Amacımız burada Alevilerle Sünniler arasındaki inanç farklılığını bütün boyutlarıyla tartışmak değildir. Amacımız ısrarla Alevilere dayatılan günde beş (5) kez namaz kilin böylece iyi bir Müslüman olursunuz gibi inancı biçimsel kurallara indirgeyen, hatta neredeyse bunu inancın özü sayan mantığın yanlış olduğunu belirtmektir. Namaz, neredeyse birileri tarafından inancın asıl gayesi haline getirilmiştir. günde beş vakit namaz kılan kişi iyi bir insandır ve yaşamı anlamına uygun yasayan kişidir, kılmayan ise münafık, kafir kişidir gibi bir anlayış ortaya çıkmıştır. Aleviler asırlardır bunun inancın özüne ters bir tutum olduğunu belirtmişlerse de, siyasi anlamda iktidarda olmadıklarından dolayı seslerini kimseye duyuramamışlardır. İnancın asıl özünü takip edip uygulamak yerine gösteriş için yapılan fiillerle zamanını harcayanlara Maun suresinde söyle ikaz edilmektedir: Dini yalanlayan gördün mü? İste yetimi itip-kakan, yoksulu doyurmayı teşvik etmeyen odur. İste namaz kılanların vay haline, ki onlar namazlarında yanılgıdadırlar, onlar gösteriş yapmaktadırlar, ve ufacık bir yardımı da engellemektedirler. Biz Alevilerce anlaşılması gereken en önemli nokta burasıdır.
Konun daha iyi anlaşılması ve doğrularımızın bilince çıkarılması için bazı tekrarları yapmak durumunda kalıyoruz. Konuya hakim olanların anlayışına sığınıyoruz.
Önceki satırlarda da belirtmeye çalıştığımız gibi namaz Farsça bir kelimedir. Kuran da ki karşılığı Salat´ir. Salat´in anlamı ise Allah´i içten anıp selamlama ve duadır. Bu gün egemen Sünni anlayışın günde beş vakit kıldığı ve Alevilere dayattığı ve neredeyse dinin temeli saydığı namaz ibadetinin Kuran da beş vakit olduğu yönünde acık bir beyan yoktur. Madem namaz inancın özü sayılacak kadar önemli bir ibadet neden Yüce Yaratıcı bu konuda acık ve kesin hükümler ortaya koymasın?
Aleviler namazı ret etmiyor. Nitekim Cem ibadetinde halka namazı seklinde ibadetlerini yerine getiriyorlar. Ancak bu namaz hiç bir şekilde egemen Sünni anlayışın namazıyla benzer değildir. Bazıları çıkıp diyebilir ki: su kadar milyon insan namazı böyle kılıyor da siz Aleviler neden farklı anlıyor ve uyguluyorsunuz? Hemen belirtelim ki çoğunluk her zaman doğru yapıyor anlamına gelmez.
İbadetle amaçlanan kişinin kendini yenilemesi, arındırması ve sosyal dayanışmayla kişiliğini tamamlamasıdır. Maun süresi böyle bir anlama sahip. İbadet için ibadet, gösteriş için yapılan ibadet nafile ibadetlerdir.
Alevi ibadet anlayışı biçimsellikten uzak içtenliği esas alır. Al-i İmran Suresi 191. Ayetinde Onlar; ayakta iken, otururken, yan yatarken Allah´i anarlar . Bakara s Suresi 239. Ayeti: Eğer korkarsanız, (namazı) yaya yahut binekte iken kilin . Bu ve benzer ayetlerde de anlaşılacağı üzere Allah insanlara içten ibadet etmeyi emrediyor.
Birileri kabul etsin veya etmesin, Alevilerin ibadet anlayışı bu minval üzeredir."
Selam, ben de alevi kökenden gelen biriyim alevilerin yaklaşımları bu konuda biraz değişkenlik gösteriyor.
Aleviler genelde namaz kılmazlar. Fakat bu aslında üzerinde uzlaşılmış bir konu değildir. Aslında dinsel uygulamalarının çoğunluğunun üzerinde bir karar birliği yoktur yani bölgesel, yöresel olarak değişkenlik gösterir. Bunda ortada yazılı, sabit bir literatürün; dinsel kaynağın olmaması etkilidir. Alevilerin tümünü bağlayan; yazılı bir orttak belge yoktur. Çoğunluğu Kuran'ın değiştirildiğine; gerçek Kuran'ın içinde Ali ile ilgili kısımların yok edilerek, Kuran'ın bozulduğuna inanırlar.
Buna inanmayan yani Kuran'ın değiştirilmediğini düşünenler de ayetleri sünnilerin uygulamlarına benzer yönde anlamamak için kendilerini şartlandırırlar. Bu yüzden "şekilsel namaz" ya da sünnilerin kıldığı biçimde namaz yoktur; cem de Kuran'da anlatılan namaza girer şeklinde fikir yürütürler. Bu diğer benzer uygulamlarda da kendini gösterir; oruçta da benzer yaklaşım geçerli oruç Kuran'da sünnilerin tuttuğu biçimde anlaşılamaz diye 30 gün oruç tutmaya karşı bir ön yargı var ...
Fakat bu yöresel değişmeler kişilerin bağlı oldukları dedelere; ocaklara göre değişir. Mesela bazılarının bağlı olduğu dede kişilere namaz kılın ben de kılıyorum derse onda bağlı olanlar da namaz kılıyorlar işte bu yüzden namaz kılanlardan bazıları dedelerinden de gördükleri ile bunu sürdürür ya da sıcak bakarlar. Ama tabi içlerinden bazıları da içsel sebeplerle bu konulara çok önyargılı yaklaşmaz...
__________________ Yaşamak bir ağaç gibi tek ve hür ve bir orman gibi kardeşcesine..
Katılma Tarihi: 16 mart 2007 Yer: Turkiye Gönderilenler: 171
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
Verdiğin bilgiler için teşekkür ederim Özden. Ben de alevi kökenliyim. Ama Allah'a şükürler olsun ailem beni Allah, Kuran bilgisi ve sevgisiyle büyüttü. Yolunu şaşırmışlardan olmadım.
Benim istediğim şey bu yazıyı yazana nasıl bir cevap yazmalı ki gerçeği görsün.
Alevi bir arkadaşım var, biri ölünce mevlit falan okuturlarmış, yani Kuranın değişmediğine Allah tarafından korunduğuna inanıyorlar demekki
Hepsi çeşit çeşit hepsi bir yol tutturmuş gidiyor
Allah hidayet versin
__________________ Ne kadar uzak olsak da çok yakınız, daha yürekten olamazdım, daima kim olduğumuza güveniyorum ve başka hiçbirşey önemli değil... Metallica-Nothing Else Matters
Katılma Tarihi: 24 haziran 2006 Yer: Turkiye Gönderilenler: 669
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
selam..
alevi..nedir alevi..etrafında alevler saçan bir tür mü..yada yaygın duyumları işlediği düşünülen düşmüş bir güruh mu..
alevilik,sünnilik bilmem necilik boş..bomboş...
ben geçmişte alevi olan bir ailenin ferdi olarak...kuran mealini okuyup bitirdiğimde alevilikte benim için bitmişti..bende bitmesi demek ailemde söz sahibi olmamın hasebiyle,onlarda da bitmiş olması demekti..
nitekim ne bende nede ailemde ne ana babamda ne kardeşlerimde alevilik diye bir düşünce kalmadı..uzun zaman önce kalktı..
ancak..sünnileşmedikte...eğer sünnileşseydik..alevilikten ayrılmamızın ne anlamı kalırdı...bizler ibrahim milletindeniz.. selametle
__________________ Herkes kendi ameliyle Allah’ın huzuruna gider
alevi..nedir alevi..etrafında alevler saçan bir tür mü..yada yaygın duyumları hala işlediği düşünülen düşmüş bir güruh mu..
alevilik,sünnilik bilmem necilik boş..bomboş...
ben alevi olan bir ailenin ferdi olarak...kuran mealini okuyup bitirdiğimde alevilikte benim için bitmişti..bende bitmesi demek ailemde söz sahibi olmamın hasebiyle,onlarda da bitmiş olması demekti..
nitekim ne bende nede ailemde ne ana babamda ne kardeşlerimde alevilik diye bir düşünce kalmadı..uzun zaman önce kalktı..
ancak..sünnileşmedikte...eğer sünnileşseydik..alevilikten ayrılmamızın ne anlamı kalırdı...bizler ibrahim milletindeniz.. selametle
Selamlar Sn Muvahhid, hanifdostlarda alevi kökenden gelen insanlar beni şaşırtıyor, çünkü alevi toplumu içinden gelip bu noktaya varmak pek kolay olmuyor, bu anlamda sevindim.
Fakat "bende bitmesi demek ailemde söz sahibi olmamın hasebiyle,onlarda da bitmiş olması demekti.." diyorsunuz ama biliyorsunuz ki bu Allah'ın dilemesi ile ilgili birşey yani siz ailenizde her nekadar söz sahibi olsanızda, kişilerin gerçekleri görmeleri; Allah ile kendileri arasındaki bir konu sonuçta.
Mesela ben de ailemde söz sahibi biri olmama rağmen aynı sonuçlar yaşanmadı bizde. Tabiki en çok bana güvenirler, saygı duyarlar.. ama onların dinsel alışkanlıkları bitmedi; getirdiklerimi onaylamadılar; yani alevi söylemindeler hala. Bazıları hariç...
Ama ana-baba, kardeşlerin din konusunda Allah'tan başka hiçbirşeye itibar etmemelerinden daha güzel ne olabilir ki..
__________________ Yaşamak bir ağaç gibi tek ve hür ve bir orman gibi kardeşcesine..
Katılma Tarihi: 24 haziran 2006 Yer: Turkiye Gönderilenler: 669
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
selamlar özden...
Fakat "bende bitmesi demek ailemde söz sahibi olmamın hasebiyle,onlarda da bitmiş olması demekti.." diyorsunuz
ama biliyorsunuz ki bu Allah'ın dilemesi ile ilgili birşey yani siz
ailenizde her nekadar söz sahibi olsanızda, kişilerin gerçekleri
görmeleri; Allah ile kendileri arasındaki bir konu sonuçta.
evet özden kardeşim bu Allahın dilemesiyle direkt alakalı bunu desteleyende benim onlara çoğu zaman meal okumam ve açıklamalarımdı.
Allah yardımcı oldu..bizde bir şeyler yapmaya çalıştık o kadar. selametle
__________________ Herkes kendi ameliyle Allah’ın huzuruna gider
Selam alevilik dininden ayrılıpta,sünnilik dinine de prim vermeyen dostlara, Sizlerin Kurana dönüşüm süreciyle ilgili yazılarınızı zevkle okuyorum. Rabbim sizin gibi önüne ardına bakmadan doğruya yönelen her kesimden kişilerin sayısını arttırsın inşallah..
__________________ ŞEYTANDAN VE ONUN EVLİYASINDAN KAÇINMANIN EN İYİ YOLU,ŞEYTANA KÜLAHINI TERS GİYDİRMEKTİR!
alevi..nedir alevi..etrafında alevler saçan bir tür mü..yada yaygın duyumları işlediği düşünülen düşmüş bir güruh mu..
alevilik,sünnilik bilmem necilik boş..bomboş...
ben geçmişte alevi olan bir ailenin ferdi olarak...kuran mealini okuyup bitirdiğimde alevilikte benim için bitmişti..bende bitmesi demek ailemde söz sahibi olmamın hasebiyle,onlarda da bitmiş olması demekti..
nitekim ne bende nede ailemde ne ana babamda ne kardeşlerimde alevilik diye bir düşünce kalmadı..uzun zaman önce kalktı..
ancak..sünnileşmedikte...eğer sünnileşseydik..alevilikten ayrılmamızın ne anlamı kalırdı...bizler ibrahim milletindeniz.. selametle
Selam,
Özellikle bu konuda Bozkır Türklerinin İnanç sistemlerini, Orkun Anıtlarındaki "O Tektir, Eşi benzeri yoktur" ifadesini, Hint kökenli cinli uçtu kaçtılı şaman inançlarının Hanif Atalarımızın inançlarına sinsice nüfus etmesini, yine muhyiddin arabi ve muaviye kökenli uyduruk inançların Anadolu'ya nüfusunu çok iyi incelemek gerektiğini düşünüyorum kardeşim.
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme Sizin yetkiniz yok forumda konu silme Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme Sizin yetkiniz yok forumda anket açma Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma