Selam Yorumcu,
Yazılarınızı zevkle okuyor ve sizi takip ediyorum, bu foruma da bu yüzden tekrar yazıyorum, ufuk açıcı tefekkür paylaşımlarınız için çok teşekkür ederim.
Anlayışıma göre "ŞEY" Kelimesi Kuranda "Allahtan ve ona özel olan kavramlardan" başka, yaratılan her kavramı, olayı ve olguyu kapsar, içine alır.
ancak Allah ve onun evrene sığmayan sıfatları hariç.
özelliklede Yaratıcının kendisini kapsamaz.
yani her şeyi içine alır fakat yaratanın kendisi müstesna.
böyle olunca Allah vardı ondan başka bir şey yoktu ifadesi doğru anlamına kavuşur.
Zaman ve Mekan konusunda benim düşüncelerim şöyle,
Mekan, yaratılan her şeyin içinde olduğu meydandır, yaratılan her şey bu meydana-mekana gelir. ve Allahın mutlak sonsuz vücudundan, yaratılanlar için açtığı alandır. Arştır - Uzaydır, ve Yaratılmamıştır, açılmıştır.
Zaman ise Allahın Kıdem ve Beka sıfatlarından; aynen mekan gibi, ondan izole edilerek - ayrılarak var edilmiştir. (onun sonsuzluğundan perdelenerek var edilmiştir.
bu durumda Allahın kendisi, zaman ve mekan üstü olmakla birlikte,
zamanı ve mekanı açan mutlak varlıktır ve bu kavramlara da "dayanaktır".
diğer bir deyişle, Allahın mutlak sonsuz vücudu, mekanın mekanıdır.
Allahın kıdem ve beka sıfatı, zamanın zeminidir. derim.
Sizin dediğiniz Allah ile birlikte başka "şeylerde" olmalı idi düşüncesini şöyle anlıyorum:
Allah ile birlikte ancak, yaratılışla ortaya çıkan ve aslen onun kendisine ait sıfatları vardı, bu kavramları da "şey" kelimesinin kapsamına alırsak o zaman dediğiniz tamamdır.Evet,ben bunu söylemek istedim.Bildiğimiz veya bilebileceğimiz,bütün varlıklardan farklı bir şeylerin olması gerektiği.Yani sonradan yaratılmamış veya sonradan ortaya çıkartılmamış.Sen ise,hiç bir şey yoktu ama Allah ve sıfatları vardi diyorsun.
Bu durumda şunu düşünmeliyiz.Allah"ı sıfatlarından ayrı düşünebilirmiyiz,düşünmelimiyiz? Bana göre Allah"ın sıfatlarının,Allah"tan ayri olduğunu düşünemeyiz,düşünmemeliyiz.Ancak Allah"ın herhangi bir varlığa ihiyaç duyduğunu da düşünmemeliyiz.Bu durumda benim tesbitim de boşa çıkmış olur,oluyor.
Gözler O"nu görmüyor,O gözleri görüyor.Batın da O,zahirde O.Yani içteki de O,dıştaki de O.Bu durumda Allah madde ötesi veya madde ve zaman ötesi veya üstü bir Kudret.Herşey Ondan türemiş ama O hiç bir şeyden türememiştir. Veya Allah her şeyin kaynağıdır ama hiç bir şey Onun kaynağı değil,olamaz diyebilir"miyiz?
İkinci Sorum.Bu aralar biriyle tartışıyorum.Adam,Allah"ın kullarını imtihan ettiğini ve kullarının yapacağı işlerin veya eylemlerin hepsini bilmiyor,bundan dolayı insanları imtihan ediyor diyor.Ve Allah"ın kullarının sergileyeceği bazı şeyleri önceden bilmemesi,Allah" için bir eksiklik,bir noksanlık değildir,olamaz diyor.
Adam "bela" kelimesini bizim türkçedeki,imtihan kelimesinin tıpa tıp karşıtıdır diyor.
Bana göre ise,ne bela,ne müsibet,ne fitne,ne de fesad kelimeleri,bizim anladığımız anlamdaki,imtihan anlamına gelmez,gelmiyor.
Hoca öğrencilerinden hangisinin çalışıp çalışmadığını veya hangisinin bilip bilmediğini bilmez.Bundan dolayı öğrencilerini imtihan eder,etmek zorunda kalır.Ama Allah" için böyle bir şey söz konusu olamaz,olmamalıdır diye düşünüyorum.
Ayrica,"özgür irade var mı?" başlıklı sayfadan,Emre_1974"ün,özgür irade ile ilgili yorumuna ne diyorsun? Bu konulara katılırsan sevinirim.Çünkü senin bu konularla ilgili bir hayli düşüncelerin olduğunu biliyorum.
Selam ile.
yani "tanımlanabilir" her kavram "şey" kelimesi kapsamına girerse o zaman sizin demek istediğiniz zihnimde yerine oturuyor.
sevgi ve selam ile.
Turgut Sak
|