Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.
Yunus Suresi 105
Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.
Enam Suresi 79
İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.
Ali İmran Suresi 67
Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.
Nahl Suresi 123
De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.
Ali İmran Suresi 95
Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.
""Veli" sözcüğü pek çok Kuran mealinde "dost","arkadaş" olarak anlamlandırılmıştır.
Kuran dönemi Arap dili ve yazısı üzerinde yıllar süren çalışmalarım sırasında bu anlamlandırmanın yanlış olduğunu,"veli"nin Kuran'da "sığınacak yasal dayanca-savunucu-koruyucu" anlamlarına geldiğini saptadım.
"Veli" sözcüğünden türeyen "mevla" sözcüğü de, Kuran dönemi Arapları arasında, kabile yasalarında, "bir kabileye sığınan ve sığındığı andan başlayarak o kabilenin yasalarına bağlanması karşılığında, kabilenin üyesi olarak görülüp, hakları o kabile tarafından korunan,savunulan yabancı"ların konumunu belirtmek için kullanılan bir deyimdir.
Kuran'da pek çok ayette, müslümanların Tanrı'dan başka velisinin olamayacağı vurgulanmaktadır."
Cengiz Özakıncı
__________________ Dinin bakış açısına göre,tüm bu fantastik harikulade evren,tüm bu karmakarışık şeyler, ancak, Tanrı’nın, insanların iyi ve kötü için çabasını gözlediği bir sahnedir.. Bu sahne,bu oyun için çok büyük!
Sayın Haktansapmaz, hazır yeri gelmişken size bir sualim olacak eğer kabul buyurursanız. Şöyle ki;
"Halil" kelimesini nasıl değerlendiriyorsunuz. "Veli" ve "Halil" kelimelerinin lügat anlamlarından hareketle aralarında nasıl bir benzerlik yada fark vardır ve bunlar nelerdir?
Örneğin 4/125 nolu ayette yer alan ve Rabb'imizin sadece İbrahim (as.) için kullandığı "....vettehazallahu ibrahime halile." ifadesi ile, parelelinde yine örneğin 2/257 nolu ayette yer alan ve bütün iman edenler için kullanılan "Allahu veliyullezine amenü...." ifadesi arasında fark olarak göze çarpan birinde "HALİL" ötekinde ise "VELİ" olup meallerde ise ikisinede "dost" şekliyle çevrilmesi hata mıdır? Yoksa bu iki kelime müteradif midir? Bu ayetlerin dimağınıza yansıttığı şekil nelerdir?
Teşekkür ederim.
Muhabbetle...
__________________ Benliğin galebe çaldığı hiçbir yerde, vahiyden, adaletten ve merhametten bahsedilemez.
Ben il dışındayım, detaylı bilgi sunmak için kaynaklara bakmak gibi bir imkanım olmadığından, Kuran'da "xalil"in geçtiği üç ayetten hareketle, anladığım, "arkadaş/ yol arkadaşı" olduğudur. Birlikte yol alanlar bir birinin xalili oluyorlar. Yada birini her adımda tamı tamına kesintisiz izleyen onun xalilidir. Allah'ın İbrahim'i xalil edinmesi, İbrahim'in Allah'la aynı yolu/ Allah'ın yolunu kusursuz yürüyor, izliyor olmasından olsa gerek! Diğer bir tabirle, Allah'ın ahlakıyla ahlaklanmış olmasından olsa gerek! Rasulleri adım adım izleyenler onların xalilleridirler.
Sizin bu konuda, varsa, farklı görüşünüzü bizimle paylaşırsanız sevinirim.
Bendeki mevcut lügatlerde "Halil" ve "Veli" kelimelerinin bağlantıları veya farklılıkları hususunda herhangi bir açıklama olmayıp, ayrıca "Halil" kelime kökü hakkında farklılıklar bile sözkonusu. Sizdeki daha kadim lügatler aracılığıyla bu kelimeler arası bağı ve ayrıca sizin bu kelimeler hakkındaki düşüncenizden istifade etmek amacıyla sormuştum. Elbette evinize döndükten sonra ilave bilgiler olursa paylaşırsınız inşaallah.
Benim "Halil" ve "Veli" kelimeleri hakkında Kur'an bütünlüğünden hareketle kabaca kanaatim ise, "Halil" kelimesinin "Veli" kelimesinden daha özel bir dostluğu veya sırdaşlığı ifade ettiğidir. Tabiki en doğrusunu Rabbimiz bilir.
Ayrıca sizinde dile getirdiğiniz şu meşhur söz olan "Allah'ın ahlakıyla ahlaklanma" ifadesini biraz açarmısınız? Zira bu söze temel oluşturan ayet veya ayetler nelerdir? Yoksa 11/56 da geçen "...inne rabbi ala sıratin müstakim." ifadesinden hareketlemi böyle bir düşünce sözkonusu?
Teşekkür ederim.
Muhabbetle...
__________________ Benliğin galebe çaldığı hiçbir yerde, vahiyden, adaletten ve merhametten bahsedilemez.
"XALL" maddesinin Muncid'teki bir anlamı da; ÂMM ile zıd anlam ifade edişi. Bu maddeden xalil; özel arkadaş, dost, yoldaş... Demek oluyor ki Allah, dediğiniz gibi, İbrahim'e yanında/ Dininde özel bir yer tahsis etmiş.
Katılma Tarihi: 03 haziran 2008 Yer: Turkiye Gönderilenler: 292
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
ayetin doğruluğunu bugün yaşamıyor muyuz arkadaşlar!! size karşı en büyük kincilerin yahudiler olduğunu görürsünüz diyor yalan mı? avrupa birliğine girmek için dökülmedik dil kalmadı yapmadığımız hizmet kalmadı ama adamlar yinede almıyor. neden din faktörüde yok mu? zamanında haçlı seferleri yapmadılar mı? onlar bize savaş açınca, katledince soykırım değil, biz onlara yapınca soykırım!! yahu kardeşim açın gözlerinizi bi bakın etrafınıza avrupa birliği dediğiniz topluluk bir hristiyan ve yahudi birliği konseyidir. sadece bunların sözü geçer. aklınızı kullanın. adamlar gazzede patlatmadık yer bırakmadı kimse sesini çıkarmadı. ahmedinejat soykırım yapıyorlar diyince salondan dışarı çıktılar. hala dost olarak görüyorsanız ya çok safsınız yada aklınızı kullanamıyorsunuz demektir. adamlar müslümanları hayvan yerine koyuyorlar. hatta daha aşşağı yerine koyuyorlar. siz devam edin. ayetleri çarpıtın. dost edinin. mutlaka dost edindikleriniz birgün sırtınızdan hançeri saplar merak etmeyin.
__________________ ne kadar hatırlanmak istiyorsan o kadar hatırla.
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme Sizin yetkiniz yok forumda konu silme Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme Sizin yetkiniz yok forumda anket açma Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma