Yazanlarda |
|
sasha Uzman Uye
Katılma Tarihi: 27 kasim 2009 Gönderilenler: 368
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
aliaksoy Yazdı:
Kuran'№n evrensel olup olmamas№ inan№� d�nyam№zda pek �ok �eyi etkiler. Her�eyden �nce bu konu temel bir konudur. Sonra gelen konular, o temel �zerine bina edilece�i i�in elbette ilerleyen a�amalarda �ok farkl№ neticelere ula�№l№r.
Kuran'№ evrensel yani t�m zamanlar№ ve t�m mekanlar№ ba�lay№c№ olarak g�ren g�r��, y�ksek sesle itiraf etsin veya etmesin bir �ok �eli�kiyi inan№� d�nyas№na boca eder.
"Bilenle bilmeyen bir olur mu?" diyen Yarat№c№ya, "Anlayanla anlamayan bir olur" , "D�n ile bu g�n ayn№d№r" dedirtilir.
"Biz her kavme ancak kendi dillerini konu�an resuller g�ndeririz" diyen Yarat№c№ yalana �№kart№l№r.
Ben bu hususta �ok yal№n ama �ok zor sorular sordum. Mesela dedim ki, i�inizden birinizin zerre miktar№nca T�rk�e bilmeyen bir i��isi bulunsa ve siz ona T�rk�e emirler verseniz ve bu i��i bu emirleri anlayamad№�№ i�in yerine getirmese siz ona bu sebeple ceza verebilir misiniz ?"
Bu soruya "Evet" diyen hi� bir kimseye rastlamad№m. Ne var ki, insanlar kendi nefislerine yak№�t№ramad№klar№ bir eylemi / zulm� Rahman'a yak№�t№rabiliyorlar !
ძunu da sordum: Siz benden bana vermedi�iniz bir �eyi isteyebilir misiniz ?
Bu sorunun ak№beti de ayn№d№r.
Konuya sebep te�kil eden makalenin yazar№ �ok do�ru bir ba�l№k atm№�. Kuran'№n evrensellik iddias№ var m№?
Biz Kuran evrensel de�ildir dedi�imizde ilk bak№�ta Kuran'da var olan bir ilkeyi inkar ediyormu�uz gibi alg№lan№yoruz. Halbu ki, biz Kuran'da bunun tam aksinin dile getirildi�ini iddia ediyoruz. ჩstelik Kuran ahkam№ ile uyum i�erisinde, �eli�kisiz olarak...
Bu forumun bir �ok ba�l№�№, Allah'№n demedi�i bir �ey hakk№nda "dedi" demenin veya atalar dininin bask№s№ ile bir �ekilde b�yle inanm№� olman№n neticelerini konu edinir. ც�te bu konu da di�erleri gibi ayn№ hataya parmak bas№yor.
Ger�ekten Yarat№c№, Ali'ye dikilmi� g�mle�i Veli'ye giydirir mi? Ger�ekten, insano�lunun geli�im s�recini ve bu husustaki GERჱEპც inkar eder mi? Zat№ zamandan ve mekandan m�nezzeh olan Rabb, zaman ve mekana mahkum bir canl№ t�r�ne sanki o da zamandan ve mekandan m�nezzehmi� gibi muamele eder mi ?
Tanr№'n№n s�zlerinin bir k№sm№ di�er k№sm№ndan �st�n olabilir mi ?
E�er Tanr№'n№n vahiylerinin evrensel oldu�una inan№rsak, zorunlu olarak evrensel olmas№ gereken (ayr№m yasak), Tevrat ve ცncil hakk№nda ne d���nece�iz ?
Evrensel olmas№ gereken Tevrat'№n tahrif edilmi� yerlerini teker teker d�zeltmek yerine ni�in ცncil vahyediliyor ? Yine evrensel olmas№ gereken Tevrat ve ცncil'in tahrif edilen y�nlerini teker teker d�zeltmek yerine ni�in Kuran vahyediliyor. Her vahyin, kendisinden �nceki kitaplar№n ilkelerini h№fzetmek kayd№yla yeni bir s�yleyi�le indirilmekte oldu�unu g�rm�yor muyuz ?
Bu konuda akli ve nakli (Kuran'dan) bir �ok delillerimiz var.
Sonu� elbette �ok �eyi de�i�tirir. Vahyin korunmu�lu�u, Hz. Muhammed'in son peygamber olup olmad№�№ gibi daha zor konulara ili�ir.
Mesela, Kuran'№n evrensel oldu�una inananlar, zina i�in DNA veya g�r�nt� kaydedici cihazlar№ delil olarak kullanamazlar.
Sava� i�in sadece at besleyebilirler. Mesela bu ayette k№yas№ kabul etmek, ayetin tarihsel oldu�unu kabul etmek demektir. Keza malumunuz k№yas; yorumdan ve be�er s�z�nden ba�ka bir �ey de�ildir.
Her neresinden yakla�№rsan№z yakla�№n, t�m vahiylerin tarihsel oldu�u olgusu -bize g�re- bir GERჱEK oldu�u i�in t�m yollar oraya �№kacakt№r. Bunun inkar№ ise, bir defa tetiklenen �eli�kiler zinciri ve cenderesi i�erisinde mahkumiyetten ba�kas№ de�ildir.
Kuran'№n evrensel olup olmad№�№ konusu ile Kuran'№n evrensel h�k�mler i�erip i�ermedi�i konusu birbirinden �ok farkl№ konulard№r. Biz, Kuran'№n evrensel nitelikte h�k�mler i�erdi�ine elbetteki inan№yoruz.
Son peygamber inan№�№ ile ilgili olarak forumda Haktansapmaz'№n a�t№�№ �ok g�zel bir ba�l№k var. Son nebi mi, onaylayan nebi mi ? Ahzab suresinin ilgili ayetinin siyak ve sibak№, Ahzab suresinde ele al№nan konular, nebiler, resuller silsilesini dile getiren di�er ayetlerin hi� birinde son nebi vurgusu yap№lmam№� olmas№ ve Kuran'№n ba�kaca hi� bir ayetinin bu konuda delil olarak ileri s�r�lememesi gibi bir tak№m sebeplerle Hz. Muhammed'in son nebi olmayabilece�ine inan№yoruz.
Tabiki bu konular daha �nemli bir meseleye ge�i� i�in tart№�№lmal№d№r. Yani amac№m№z entellekt�el tart№�malar i�erisinde t№kan№p kalmak de�il. As№l soru �u: E�er Kuran evrensel de�ilse, yani do�rudan veya dolayl№ olarak bize hitap etmiyorsa biz do�ruyu ve e�riyi ne ile bilece�iz ? Biz ya�am№m№z boyunca neyden mesul tutulaca�№z ?
Bize �yle ezberletildi ve ��retildi ki, sanki ahiret sorgusu bir nevi უSS s№nav№ gibidir. Orada "bilgi" sorgulan№r. Mesela, "Kuran evrensel mi, de�il mi ? Sen nas№l inand№n ?"
Biz b�yle bir �eye inanm№yoruz. Ahiret sorgusu bilgiden �nce ya�am№n / ya�am i�erisindeki tav№r ve davran№�lar№n sorgusudur. Kimin neyi varsa o sadece kendisine verilenden mesul tutulur. Hi� kimse kendisine verilmemi� bir �eyin hesab№n№ vermez.
Ben Kuran'№n ini� s�recine, Hz. Muhammed'in Kuran hakk№ndaki s�zlerine, uygulamas№na, o g�n�n diline, deyimlerine, mecazlar№na, g�ncel konular№na, s�ylentilerine, inan№�lar№na �ahit olmad№m. ძimdi; �ahit olmad№�№m ve bu sebeple i� y�z�n� tam olarak kavrayamad№�№m �eylerden mi hesaba �ekilece�im ?
Bak№n№z bu cendere �yle bir cenderedir ki, forum kat№l№mc№lar№m№zdan birisine �unu s�yletebilmi�tir: Arap�a ilk defa Kuran'la var oldu ve oradaki insanlar mucize eseri bunu anlayabildiler.
Bir di�er karde�imiz ��yle demi�tir: Kuran Arap�a olmas№na kar�№n bize T�rk�e inzal olunuyor ! Tabi mealciler, terc�manlar da Cebrail oluyor !!!
Hi� kimse sormuyor, Kuran'dan �nce kitap nedir ცMAN nedir bilmeyen bir Resul, yan№ba�№nda (Medine'de) ya�ayan Yahudi ve H№ristiyanlardan "TERCჩME YOLUYLA BცLE OLSA" Kitap ve iman hakk№nda bir �eyler ��renmemi� olmas№, bu konularla hi� ilgilenmemi� olmas№ sebebiyle bir kez olsun k№nanm№� m№?
ცmzama konu etti�im Enam 156. ayetinde Araplar№n "Terc�me" ile ��renme olas№l№�№ ni�in yok farzedilmi� ? Yoksa Medine ve �evresinde bulunan Yahudi ve H№ristiyanlar Arap�a bilmiyorlar m№yd№ ? Yoksa Kuran arap�a bilmeyen (o b�lgede ya�ayan) Yahudi ve H№ristiyanlara arap�a m№ seslendi ?
ჱeli�ki cenderesine bir kez girdiniz mi art№k siz, �zsayg№n№z№ korumak ad№na en olmad№k �eylere inanabilirsiniz. Hayat№n ger�ekleri sizin "sanal ger�ekli�inizi" tepeledik�e tepeler...
ძimdi bir d���n�n...
Yarat№c№ i�inizden kendi dilinizi konu�an bir Resul / Nebi g�nderirse inkarc№lar№n ilki kim olacak ?
Hep ayn№ hikaye de�il mi !...
Esen kal№n...
|
|
|
Selam sayin aliaksoy,
Bazi yazilarinizi bu forumda okumustum. Bazilarini gercekten marjinal bakis acisiyla irdelediginiz icin begenmistim.
Bu mesajinizi gordum ve yazmak istedim. Zira elestirilmesi gereken bir yazi oldugunu dusunuyorum.
Insanlari, inanc bazinda aydinliga ulastirmak amacli calismalar her zaman degerlidir. Bunu yapan kesim, ister ateist olsun, ister teist olsun farketmez. Ama bu minvalde unutulan en onemli nokta , inanc dedigimiz kavramin hayli koklu, fakat bir o kadar da degisken olusudur.
Sayin aliaksoy, bahsettiginiz sorulara cevap alamamaniz dogal, cunku sorulariniz soylediginiz kadar yalin ve zor degil!
Evet, zerre kadar Turkce bilmeyen isciye verilen emri anlamadigi icin ceza verilir. Turkce bilmiyorsa, o isi nasil almis veya alinmistir? "Hamili kart yakinimdir" mantigiyla alindiysa, zaten oradakilerin Arapca bildigini, sadece kendisinin Turkce'ye vakif oldugunu biliyordur. Ayrica ise alinisinda bir zorlayici etken soz konusu degildir. Kisaca kendine verilen cezayi, o isci kendi kendisine takdir etmistir.Bu orneginizde de is sahibi, zulmeden rolunu oynamaz.
Dil, ogrenilebilen bir olgudur. Baska bir deyisle, siz Yunanca yazip okuyabilme yetisine sahipseniz, bu ozelliginiz sizi Yunan irkina mensup biri yapmaz. Ama bir Yunanli ile iletisiminizi saglar.
Evrensellik duvarini dil'le yikamassiniz sayin aliaksoy. Sadece Kuran ve inanc konulari dahil degil buna,bildik guncel tum konular icin gecerli..
Bugun dunyadaki nufus oranina dinsel dagilim bazinda bir bakin, Kuran'in pekala da evrensel oldugunu goreceksiniz. Tipki Tevrat ve Incil'in de evrensel olmus oldugu gibi..
Evrensel tanimlamasi, gokten pat diye dusmez. Ortada evrensel bir sey varsa veya yoksa alicisi olmadigi veya oldugu icindir. Ne evrensel olmayan bir sey "bu evrenseldir" diye insanlara kakalanabilir, ne evrensel olan birsey "hayir evrensel degildir" demekle evrenselliginden kaybeder. Bunun ne gelenekci olmakla, ne hanif olmakla, ne ateist olmakla zerre kadar alakasi yoktur.
Ustune oynadiginiz yanlis bir tas'tir dil!..
Varsayin ki, okudugumuz kitapta, Allah bir peygamber daha gonderecegini soyledi bize ve biz Kuran'da kesin bir hukumle bunu ogrendik, bu elciye hangi dille inerdi vahiy su cagda sizce? Mesela vahiy ingilizce inseydi, Turkce gelmedigi icin inkarcilarin ilki siz mi olacaktiniz?
(Tesbihte hata olmaz.) Musluman mahallesinde salyangoz satmak bir sanattir, ama satabilmek icin once salyangoz'u yiyip test etmek gerekir. Ki gegirdiginizde, musluman mahallesinde kokusu burunlara nasil geliyor diye gozlemleyebilesiniz. Kusura bakmayin ama siz sadece salyangoz satiyorsunuz bu mesajinizda. Yiyip test dahi etmemissiniz.
Kendiniz dahi yemis ve test etmis olmadan, salyangoz begenilmedi diye, hic kimseye, "bu halk salyangozdan ne anlar!", "salyangoz mu yemisler hayatlarinda! " "kimse sormuyor salyangoz nedir diye! " seklinde gonderme yapmaya hakkiniz yok.
Daha akilli ornekler, lutfen! Dusunsel citanizi dusurmeyin.
Sizden, size verilmeyen birsey istenebilir mi? Eger size birsey verilmediyse, sizden birsey istiyor diye, size bir sey vereni suclamak akildisidir. Cunku o , size zaten birsey vermemistir.
O kisinin zulmedici olmasi icin; Sizin ondan birsey alabilmek adina, bir sekilde iletisime gecip, once istemeniz ve onun size vermemesi, ardindan da vermedigi halde bunu sizden istemesi gerekir.
Zaten alinmayan birsey yuzunden, bir baska kisiyi vermedigini istemekle suclamak, konu baglaminda mantik disidir. Koyun delisi bile, tanidigi koy halkina tas atar. Tanimadigina degil!
Deli de olmadiginiza gore, daha aklibasinda onermeler lutfen!
Evrensellik sorununa gelince sayin aliaksoy;
Kuran'in evrensel olusu/olmayisi, inanc baglaminda hicbir seyi degistirmez.
Insan cogunluk alismamaya programli bir yapi degildir guncele iliskin. Olsaydi, olumun ardindan aglanmazdi. Ozlem diye bir kavram olmazdi. Hicbir anne cocugunu koruyup kollamazdi. Bu baglamda evrensel olsa da, olmasa da sadece donusumdur aslolan.
Ustte de soyledim inanc degisken bir tastir. Degiskenden kasit, patates dini uymassa, sogan dinine donebilme yolunuz veya tumden sebzeleri reddedis seceneginiz de mevcuttur. Cunku sebzeleri tumden de reddetseniz, olusacak bosluga bir alternatif "cakma yapi" yapistirmaniz, insan dogasi icin olmazsa olmaz bir ihtiyactir. "Cakma yapi" deyimini kullanmamin sebebi, bu yapiyi egseniz de, bukseniz de, allayip pullasaniz da, bir ucundan daima inanc siritir, gorunur.
Evrensel urunler,ulastiklari kitlelerce bu payeyi otomatikman alir. Cunku ulastiklari kitlelerde, organik olarak bulunan sabit olgulari ve uzantilarini islerler. Sizin veya baskasinin bu evrenseldir veya degildir demenizle etiketlenmez. Etiketlerseniz, o sadece sizin evrenselinizdir. Baskalarinin degil!
Mesela ne yaparsaniz yapin,ozlem, iyi, kotu, siddet, merhamet,sevgi, nefret, guzel, cirkin, sadakat, ihanet, muzik, inanc,ego vs. olgularin evrenselligini yok edemessiniz. Hepsi halis muhlis organiktir. Organik olduklari icin, dunyada en kolay somuru araci din'dir veya uzantilaridir.
Siz, Kuran'in evrensel oldugunu dusunmuyorum diyorsaniz, bunun icini her anlamda doldurmak, desteklemek zorundasinizdir. Bu sebeple soyleminize dair, su sorularima cevap isterim! Insan evrensel bir yapi midir? Insan Haklari Evrensel Beyannamesi, kac kilo evrensellik icerir? Siz kendi sahsinizda ne kadar evrenselsiniz sizce? Sakincasi yoksa bizimle paylasir misiniz?
Vaktiniz oldugunda bir ara yanitlarsiniz.
Bir baska sig bakis acisindaki onermeniz de sudur; Gercekten yaratici, Ali'ye dikilmis bir gomlegi, Veli'ye giydirir mi? Allah insanin gelisim surecini inkar eder mi?
Giydirir. Burada sorgulanmasi gereken yaratici degil, gomlek ihtiyaci icinde olanlarin durumudur. Eger hem Ali, hem de Veli ayni gomlegi giyebiliyorsa, ortada irdelenmesi gereken gomlegin kac beden olusu,kimin giydirdigi veya rengi degil, ihtiyacin niye hep standart bedenlere karsilik geldigidir.
Milyarlarca insanin, sirf ihtiyac zaruretiyle tektip beden oldugunu dusunmek, mantigin suzgecinden gecmez.
Allah'in, Ali'ye dikilen gomlegi Veli'ye giydirmesinin en saglam ornegi, bu topigin acilis mesajidir. Bu gomlek ona dikilmemistir,bu gomlegi reddetmistir, ama ne hikmetse, gomleksiz kalamaz, gomlegi anlatmak icin, gomlegi tanimak, okumak, yorumlamak zorunda kalir.
Allah'in, insanin gelisim surecini inkar gibi bir eylem yoktur burada.. Insanin gelisim surecinin ilerlemesinin, daima gerileme sureciyle esit oldugunu muhtemelen kazara unutmus bir aliaksoy yorumu vardir.
Allah insanin gelisim surecini inkar etmedigi icin, bilgiyi kapsul seklinde vermez. Aksi takdirde, "yemeklerden sonra tok karnina beher kapsul" seklinde bir recete yazip, bir kapsulle de sunabilirdi, anlatmak istediklerini..
Bu durumda sayin aliaksoy, gene ayni sorunun benzerini, kapsulun yan etkilerinden dolayi soracakti.Diyecekti ki; "Allah bizim mantiksal ozumleme surecimizi nasil inkar eder?"
Allah'in yukaridan asagiya dogru tum is/olus'lari, insan algisi ile paralel gider. Paralel gitmek zorundadir. Aksi olsaydi, bir ateist yekten reddettigi, tanimadigi bir varlik veya kitabi sorgulayip, teist guruha cozumlemeye ve carsaf carsaf sunmaya calisiyor olmazdi. Ayni sekilde Teist guruh, reddettigini bildigi halde, bir ateist'e, teizm'i anlatiyor olmazdi.
Allah'in takdiri bu zorunluluk olmasaydi, Allah'in hesap sormasi adaletsizce olurdu ... Iste boylesi bir durumda, yukardaki ornek onermenizi(vermedigini istemek) Allah'in aleyhine dogrulayabilirdik. Allah'i adaletsiz ilan edebilirdik.
Her tarihsel donem, kendi icinde baska toplumlarla etkilesim ihtiyaci kadar ilerleme gosterir. Ihtiyacindan fazla ilerleme gosterirse, o donem daha buyuk sorunlarla asilir.
Mekke donemi insanlar Kabe tavafi uzerinden bir nevi resmi denilebilecek kazanc edinirken, sudan sebeplerle bilincli olarak cikarilan, burnun niye uzun, kasin niye kara cinsinden savaslar resmi olmayan kazanctir. O zamanki genel amac, birazda kabilenin erk sorunsali kaynakli olsa da, geldigimiz surecte de bu amaclar aynidir. Degismez. Gelmis oldugumuz su cagda, ayni sebeplerle toplumlar daha da buyuk kaos'lar ve kavgalar yasamaktadir. Toplum ileri giderken, gerileyerek gider. Ilerleyerek degil!
Bu sebeple zulum ayni zulumse, savas icin at mevcudiyetine, ve at besleyebilmemize karsin, ucak kullanmakta bir sakinca yoktur. Onemli nokta, bir yerde zulum olusudur. O yere hangi aracla gittiginiz degil!
Bunun aksini dusunen, Kuran'i, yatak odasinda, yatagin basucuna sus diye asmaya devam ediyordur. "Kap cuzunu gel! " desekte pek faydasi yoktur.
Bakin ne kadar gerilemisiz, ilerlerken . Gorebildiniz mi?
Eger sayin aliaksoy hala, Ali'nin gomlegini Veli giyer mi, gelisimi inkar vardir diyorsa, su sorularima da cevap isterim! Bir cocugun, sadece bir anne veya sadece bir baba veya ikisinden de bir sekilde yoksun olmasina ragmen hayatini idame ettirebilmesi, aile kavraminin varligini gereksiz kilar mi? Inanc kavraminin bedeni var midir? Kavram mi insana anlam katar, yoksa insan midir kavrama anlamini veren?
Tevrat ve Incil bahsi, cok cok iyi yakaladiginiz bir tas olmus sayin aliaksoy.. Belki de bu mesajinizdaki olmasi gereken en temel nokta tasi! Bu konuyu iyi islemeyi becerebilirseniz, evrensellik adi bile anilmayan bir kavram olacaktir.
Size, bu konuda sadece bu noktada fikrinizi destekledigim ve fikrinizi merak ettigim anlaminda, iki soru sormak isterim.
Onlar (Tevrat,Incil) neden korunmadilar ? Kuran'daki "korunacaktir" ifadesinin sizin icin anlami nedir?
Yalniz mumkunse klise,klasik, islam geldi , pavlos gitti, iznik oldu, portakaldi, elmaydi turevi cevaplarla gelmeyin.
Bu soruya hemen cevap vermek zorunda da degilsiniz, bir hafta, on gun herneyse dusunun. Bu iki sorunun cevabi peygamber sorunu, vahiy'in korunmuslugu vs.bilcumle sorulara cevap teskil edecektir.
Resul'u kimse donemin ibadetinden bi haber oldugu icin sorgulayip niye kinamamistir?
Resul'un kinanmasi gerekli birsey degildir ki sayin aliaksoy? Bunu nereden cikardiniz?
Zira, varsayin ki Allah bir peygamber daha gonderecek ve bu elciyi ola ki ateistlerden secti. O zaman da "kinanmis miydi?" diye soracak misiniz? Kinayacak misiniz? Veya Allah'i, bir orta yollu hanif'i degil de, ateist'i sectigi icin kinamaniz gerekecek mi?
Resul'un kinanmasina gerek yok. Zira Resul'un yasadigi bolge hristiyanligi da, yahudiligi de bilir. Resul de bunu bilirdi. Zaten o donem Mekke'sinde bozulmus bir din/ler ve ritueller uygulanmistir. Kabe'deki putlardan ve onlarin tavafindan bunu anlamak hic zor degil. Mekke, ticarette zaten Kabe sebepli ve ticaret yollarinin gecis
noktasinda oldugundan, Araplar bahsettiginiz Medine yahudileri veya
hristiyanlari veya daha uzaktan gelenler ile telepatik yollarla mi bag
kuruyorlardi sizce?
Sadece Hicaz'da kucuk bir Hanife isimli topluluk mevcuttur. Birtek onlar bozulmamis tek tanri inanci ile yasayip ibadet etmislerdir. Ama dinsel yonden cok azinliktirlar.
Simdi bu sekilde yasayan bir bolgede, Kureys'ten cikmis Muhammed'i kinamak mantiksizligin onde gidenidir.
Ben sizin, o kimse sormuyor dediginizi, bu forumda gecen yil yazdim, uyenin birinin bir kufur etmedigi kaldi. Dedigim de gayet anlasilirdi oysa..
Bu adamcagiz kendi halinde bir insanken, Allah'in takdiriyle Kureys'ten secildi. Hicaz'daki Hanefi topluluktan da secilebilirdi. Ama Allah boyle takdir etti.
Haydi simdi, Galatasaray'dan degil de, Fenerbahce'den oyuncu transfer eden teknik direktore soven zihniyet misali, buyrun Allah'i kinayin bu seciminden dolayi!
Bu bir sorun ise, kinanmasi gereken Muhammed degil, Allah'tir cunku.
Ayrica Muhammed'in ne islamiyet oncesi musrik aileden gelmesi ayiptir, ne de zaten var olan bozulmus dinler ritueliyle ibadet etmis olmasi sakildir. Siz nasil ki geleneksel musriklik yoluna ilerleyen bir musluman dunyasina dogduysaniz, Muhammed'de musrik Kureys dunyasina dogmustur. Icindeki inancin temizligini, kimse bilemez Allah'tan baska. Ama o kabilede yasadigindan, onlar gibi ibadet etmesi kadar dogal birsey olamaz.
Sezar'in hakki, Sezar'a verilmelidir.
Sizin Arap dili antipatiniz yuzunden, gerek dini, gerek siyasi tarihi ters cevirecek degiliz.
Daha mantikli seyler soyleyin lutfen!
Enam 156 bahsi icerigine dair;
Niye Resul veya bolge halki tercume ile ogrenecek? Insan bildigi dili tercume ile ogrenir mi? Siz Turkce'yi tercume ile mi ogrendiniz?
Medine ve cevresinde yahudi ve hristiyanlar zaten Arapca biliyordu. Iletisimlerinde bir sorun yoktu ki.. Tipki bugun herhangi bir insanin, dil ogrenmesi sonucu, bir Fransiz, bir Alman'la sorununun olmamasi gibi.. Tipki Osmanli'da insanlarin kirk cesit irka ragmen iletisebilmeleri gibi..
Sizin acikca ifade etmekte zorlandiginiz, sanirim bizim Arap kusagi sayesinde Islam ile tanismis olmamizdir. O kadar sig bakmissiniz, o kadar mantiksiz yerlerden yakalamissiniz ve ornekler vermissiniz ki, olayi baska turlu dusunmek mumkun degil.. Yani biz, varsayin ki, atiyorum Bizans vesilesi ile islam'a gecmis olsaydik siz yine donup "Kuran latince/yunanca inmistir Yunan'lilarin kitabidir " diyecektiniz.
Dil'in evrenselligidir bu, egseniz de bukseniz de degistiremessiniz. Cunku tek bir dil iken karistiran, ayristiran Allah'tir. Allah, God vs. adina ne derseniz deyin, bu varlik var oldukca, dil daima evrensel kalacaktir. Aksi olsaydi Allah degil, bir suru Allahcik'larimiz olurdu. Biri Bati, biri Dogu, biri Kuzey, biri Guney'den sorumlu olurdu. Onlarda kendi iclerinde kategorilere bolunurdu. Gul gibi gecinip giderdik.
Eh zaten, ilk Kitap ve ilk peygamber gelmeden onceki resimler de boyle degil miydi?
Allah'in melekleriyle hangi dilde konustugunu merak ettiniz mi hic?
O zaman Kuran'in, o kisim bahiste gecen ayetlerini kesip cope atalim. Nasilsa bizim kullandigimiz Turkce degil! Melek adasina gonderilmisler.
Daha mantikli seyler soyleyin sayin aliaksoy!
Kuran evrensel degilse, neyden sorumlu tutulacagiz?
Merak ettigimden soruyorum, yanlis anlamayin. Bu soruyu sorabilmek icin cok zorladiniz mi kendinizi?
Bakin, insanin bir konuya cesur yaklasimi soz konusudur. Bir de cahil cesareti ile yaklasimi soz konusudur. Ikisi kazara birbirine karisirsa garip bir bakis acisi cikar ortaya..
Yasam icindeki davranis ve tutumlarinizdan siz sorumlusunuz. Bu Kuran evrensel de olsa/olmasa boyle, yeni bir resul ve kitap da gelse boyle..
Ama siz'in zaten organik olgulariniz var. Genetiginize kodlu. Bu tum insanlar icin gecerli.. Kuran'in evrenselligi veya evrensel olmayisi buna bir olcut olamaz ki!!!!!???
Siz kitabin inisini , peygamberi, sunu, bunu gormemis olabilirsiniz. Bu bir olcut degil ki? Peygamberi gorseydiniz ne olacakti, ne degisecekti? Siz gene organik olgularinizin sesini dinleyerek toplum icinde inancinizi yasayacaktiniz. Veya yekten terkedecektiniz, reddedecektiniz.
Siz saniyormusunuz ki, peygamberi gormus, birlikte yasamis insanlar tamamiyla, istisnasiz dogruydu. Dogru kararlar aldilar, uyguladilar?
Kuran'in evrensel olmamasi halinde, siz olgulariniz yardimiyla yine inancinizi surdurursunuz. Istemeniz halinde elbette!
Kuran'in evrensel olmadigini ileri suruyorsunuz mesela.. Bu Allah'a inancinizi azaltiyor mu? Incil'i veya Tevrat'i hic degilse bir kitap olarak okumak size ne kaybettirir? Kafir mi olursunuz?
Siz Kuran soyledigi icin mi zina'dan, faiz'den kacarsiniz? Halbuki inanmayan bir ateist de, bunlardan iyi bir insan oldugu icin kacabilir.
Varsayin ki Kuran evrensel degil veya hicbir kitap gelmedi. Zina'ya olur veren bir zihniyet mi olacaktiniz? Duskune tekme mi atacaktiniz? Babaniz oldugunde, kendi annenize nikah mi kiyacaktiniz? Ensest iliskiye mi girecektiniz kendi ailenizle? Faiz mi yiyecektiniz? Escinsel iliskiye mi yonelecektiniz? Hicbir gerekce yokken, komsunuza kavgaya mi gidecektiniz? Oldurecek miydiniz?
Etik olgunuz nerde? Veya ahlak? Bunlarin tumu sizde organik olarak var. Yapmaniz gereken yonlendirmek sadece..
Bir kavramin 3 kilo 750 gr. mi evrensel, kalani evrensel degildir diye komik bir dusunce olmaz. Bir kavram ya evrenseldir, ya degildir.
Yaraticinin resul gondermesi bir yana, bir suru peygamber dolasiyor ortada zaten..
Dunyaya soyle bir donun bakin. Cahiliye Mekke'sinin 2010 goruntuleri degil mi yasadiklarimiz? Kisaca hep ayni hikaye sayin aliaksoy..
Basinizi agrittim. Dusunmesi sirasi sizde..
__________________ sana iyi görünen bir başkasının kötüsüyse ona "gerçek" değil “düşün” denir. gerçekler değişmez ama düşün değişkendir.
|
Yukarı dön |
|
|
aliaksoy Uzman Uye
Katılma Tarihi: 05 subat 2007 Yer: Turkiye Gönderilenler: 989
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Sevgili Sasha,
Bu forumda önceden çok gerilimli tartışmalara katılmış birisiyim. İyi müzakere ederim. Satır satır, kelime kelime...
Ama gerek işlerimin yoğunluğu nedeniyle gerekse insanları incitmemek için uzun zamandır bu tarz müzakerelere girmiyorum.
Uzun yazınızı keyifle okudum. Ben bir avukatım. Evrensellik ve mesuliyet meselesine bu cepheden bakıyorum. Çünkü bir şeyden mesuliyet demek yargı ile ilgili bir kavramdır.
Yazınızdan anladığım kadarıyla söylediklerimin bir çoğunu tam olarak anlamamışsınız. Yazınıza satır satır cevap vermeyeceğim.
Ancak şöyle bir pratik geliştirebiliriz.
Şu sorunun cevabı nedir ?
İngilterede yaşayan, İngiliz bir ailenin çocuğunu düşünelim. Hıristiyan da olmasın. Ahirette ne ile sorulacaktır ? Mesela, ona oruç tutup tutmadığı, miras hükümlerini tatbik ederken Kuran'da Allah'ın bildirdiği sınırlara riayet edip etmediği, Cebrailin varlığına iman edip etmediği, İncil, Tevrat veya Kuran'ı hak kitap olarak görüp görmediği sorulur mu?
Cevabınızı alayım, sırasıyla ilerleyelim.
Esen kalın.
__________________ "(Onu size indirdik ki) <Kitap, yalnız bizden önceki iki topluluğa indirildi, biz ise onların okumasından habersizdik (o Kitâpları okuyamıyor, dillerini anlayamıyorduk)> demeyesiniz."(En'am,156)
|
Yukarı dön |
|
|
malik bin nebi Uzman Uye
Katılma Tarihi: 24 kasim 2008 Yer: Turkiye Gönderilenler: 439
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Bu evrende evrensel olan ne var ki ?
Güneş mi ?
Kuzey'in güneşi ile güney'in güneşi bir mi ?
Hava mı ?
Yaylanın havası ile çölün havası bir mi ?
Ay mı, su mu, çiçek mi, böcek mi, kış mı, yaz mı ?
Hangsi evrensel ?
Biri ötekinin aynı olan ne var ki ?
Aynı familyadan aynı olan kim var ki ?
Hangi iki insanın kanı aynı ki ?
------------------------------------------------------------ ------
Ahlak mı evrensel, insan mı evrensel, hukuk mu evrensel,
Sahi ne demek bu evrensel,
Çağlar üstü mü ?
Dağlar üsüt mü ?
------------------------------------------------------------ -------
Aydın da kaysı yetiştirin demenin adı bu evrensel,
Malatya da incir yetiştirin demenin adı bu evrensel,
ya da
Örtü altı yetiştiriciliğe karşı koymanın adı bu evrensel,
Damla sulamaya karşı koymanın adı bu evrensel,
------------------------------------------------------------ -------
El-İlahın üzerinde bir güç mü var elinizde,
Yoksa el-ilah'ın ipleri mi var elinide,
Dilediğinizi söyletiyorsunuz,
Tektonik hareketlerin, rüzgarın, hava basınçlarının, dönen gezegenlerin Rabbi mi bu Rabbiniz,
Ne kadar tutarsız ve çelişik bir Rabb bu ?
Tüm evreni içindekilerle değiştiriyor
ama
Hala aynı kalıyor sözleri,
Yoksa bu Rabbin
evreni sözlerinden daha mı az değerli,
Evreni değişirken sözleri değiş miyor,
Yooo hayır
Evrenin rabbi ile bu sözlerin Rabbi bir olamaz o zaman,
Ya da
Biz de bir sorun var
ama biz de bir sorun olmaz ne de olsa biz yorum yapmayız kur'an'dan konuşuruz,
Tabi kur'an'ın da cesedine can oldukya dilediğimiz gibi oynatırız o cesedi,
Oysa kur'an cesedinin cana değil, canının cesede ihtiyacı var,
Yok mu o can'a cesed olup örtü altı yetiştiriciliğe geçecek olan,
bu böyle uzar gider,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Esenlik dilerim
__________________ bildiklerimizle değil yaptıklarımızla, ellerimizin neleri ile değil hayatlarımızın nasılları ve nedenleri ile,,,
Beni bir yere oturtmaya çalışmayın,çünkü ben bir yerde oturmuyorum, sadece yürüyorum
|
Yukarı dön |
|
|
UlulEbsar Uzman Uye
Katılma Tarihi: 26 mayis 2010 Yer: Micronesia Gönderilenler: 352
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
selam değerli dostlarıma,
Bakıyorum da herkes kendi mesleğinin kendisine sağladığı bakış açısından/Penceresinden bakma eğiliminde... Sevgili Ali Hukuk adamı ve ADİL YARGILANMA yı sorguluyor,Malik kardeşimde çok güzel bir yazı eklemiş ama "örtü altı yetiştiricilik" metaforunuda ustaca işlemiş... Bende Elektronikci gözüyle ve bir Programlamacı diliyle mi derdimi anlatsam acaba? İşin aslı şu ki bir TERAZİ söz konusu; Yeniden Dirilişi içselleştirmiş ve kabullenmiş olanların gözü bu Terzinin sırrında... Hani vardır ya Eti,Kemiği ve Yağ oranını ayrı ayrı ortaya koyan teraziler... Şimdi adam diyor ki; bu terazinin sabit ve değişken parametreleri nelerdir? Bunu bir çözersem eğer, o halde Karbonhidrat ağırlıklı mı,yoksa Protein ağırlıklı mı besleneceğimi bilirim,yağ oranımıda tuttururum ki beni orada "diyete" sokmasınlar...Eee? sonra?
Eeesi, oraya gittiğimde ideal kiloyu yakalar Tartıdan mükemmele yakın sonuçla "ödülü" alırım.
Bu tartı EVRENSELmidir? Kriterleri nedir? Ahh bir çözsem...
Bizde diyoruz ki HELAL ye, İYİLERİN tarafında ol.ZULME KARŞI ol yeter kardeşim. Almanyada ki Hansın,İngilterede ki Johnun neye göre tartılacağını, onların Tartısının parametrelerinden önce düşünmemiz gerekenler var... Onların da kolestrol oranının düşük çıkması için Dua etmekten başka çaremiz yok:) O tartının sırrını bilmek bir Fitneden ibaret... Fitne kelimesini (sınav)anlamında kullanıyorum.
Şimdi artık yavaş yavaş şu "Peygamber" ifadesinden kurtuluyor ve NEBİ yada RESUL kelimelerini kullanıyoruz ya,öyle mutlku oluyorum ki...
NEBE beklentimiz yok...Tüm Haberler bize ulaştı arkadaşlar...
Ama Resul gönderilmesine bir "mühür" vurulmamıştır.
Kimbilir -Muhammedden sonra-bir yerlerde bir RESUL daha Şehit edilmiştir?
Kimse Rabbimizin Rahmet kapılarını kapatmaya Güç yetiremez Sevgili Dostlar... Dilerse ardı ardına 2 şerli,3 lü gruplar halinde de Resullerini gönderir. (bknz. Yasin) Biz asla onları yalanlayanlardan olmayacağız,
Çünkü biz, Vahyi Oğullarımızı Tanıdığımız gibi Tanıyanlardanız.
Saygılarımla...
__________________ Haşr -10
"Rabbimiz, bizi ve bizden önce inanmış olan kardeşlerimizi bağışla; kalbimizi inananlara karşı kin beslemekten koru.
Rabbimiz, sen şefkatlisin, Rahimsin,"
|
Yukarı dön |
|
|
mermus Newbie
Katılma Tarihi: 21 temmuz 2007 Yer: Turkiye Gönderilenler: 30
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Merhaba
Evrensel bir din kitabı nasıl olmalıdır?
Evrenselliğin tüm insanlarca üzerinde uzlaşıldığı kriterleri nelerdir? Bir kavram, olgu yada eserin evrenselliğini tayin eden unsurlar nelerdir? dil bu kriterler içine dahil edilmelimidir , edilmeli ise bu evrensel dil hangisidir?
Turan Dursun sitesinde kuranın evrenselliğini irdeleyen arkadaşların , evrenselliğe getirdiği tanım nedir ? Evrensel olarak niteleyebilecekleri bir eser varmıdır?
|
Yukarı dön |
|
|
savasen Uzman Uye
Katılma Tarihi: 24 eylul 2005 Yer: Turkiye Gönderilenler: 331
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
isimsiz Yazdı:
aliaksoy Yazdı:
Kuran, yalan söylemeyin der. Bu elbette evrensel bir ilkedir. Buna kim itiraz edebilir ki?
|
|
|
Bunu atlamışım. Kuran hangi ayetinde "yalan söylemeyin" diyor, bi zahmet asarsanız ben de faydalanırım.
Selam
|
|
|
Selam, Şöyle bir ayet var:
Nahl 105: Yalanı, yalnızca Allah'ın ayetlerine inanmayanlar uydurur. İşte yalancıların asıl kendileri onlardır. (A Bulaç çevirisi)
__________________ En uzak mesafe iki kafa arasındaki mesafedir.
Birbirini anlamayan...
Can Yücel
|
Yukarı dön |
|
|
isimsiz Uzman Uye
Katılma Tarihi: 02 haziran 2010 Gönderilenler: 137
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
savasen Yazdı:
isimsiz Yazdı:
aliaksoy Yazdı:
Kuran, yalan söylemeyin der. Bu elbette evrensel bir ilkedir. Buna kim itiraz edebilir ki? |
|
|
Bunu atlamışım. Kuran hangi ayetinde "yalan söylemeyin" diyor, bi zahmet asarsanız ben de faydalanırım.
Selam
|
|
|
Selam, Şöyle bir ayet var:
Nahl 105: Yalanı, yalnızca Allah'ın ayetlerine inanmayanlar uydurur. İşte yalancıların asıl kendileri onlardır. (A Bulaç çevirisi)
|
|
|
Sayın sevasen,
Verdiğiniz ayetin neresinde "Yalan söylemeyin" yazıyor anlayamadım.
Selam
|
Yukarı dön |
|
|
isimsiz Uzman Uye
Katılma Tarihi: 02 haziran 2010 Gönderilenler: 137
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Merhaba,
UlulEbsar Yazdı:
Ama Resul gönderilmesine bir "mühür" vurulmamıştır.
|
|
|
Resul gönderilmesine bir mühür vurulmadığı gibi, Kuran her ümmetin/toplumun resulü/uyarıcısı olduğunu da söyler.
[Fatır/24]: Şüphesiz Biz seni gerçek ile, müjdeleyici ve uyarıcı olarak gönderdik. Her ümmetin (toplumun) de içinde bir uyarıcı mutlaka gelip geçmiştir.
[Yunus/47]: Her ümmetin (toplumun) resulü vardır. Resulleri geldiği zaman da aralarında adaletle hükmonulur ve zulme uğratılmazlar.
[Nahl/36]: Ant olsun, her ümmete (topluma): “Allah’a kulluk edin ve tağuttan kaçının” diye resul gönderdik...
“Ümmet” sözcüğü, Kuran’da büyük bir çoğunlukla “toplum/topluluk” anlamında kullanılmıştır. Bunun yanında 11/8 ve 12/45 de “zaman”, 43/22-23 de “yol”, 21/92 ve 23/53 ayetlerinde ise “din” anlamlarını işaret edecek şekilde kullanılmış. Bu noktada şu ayette önemlidir:
[Nisa/41]: Her ümmetten bir şahit, seni de onların üzerine şahit getirdiğimiz zaman nasıl olacak!
Muhammed Peygamber sadece kendi ümmeti, yani içinde yaşadığı toplumu için şahitlik yapabilir. Her ümmetin uyarıcısı/resulüde kendi toplumu için şahitlik yapacaktır (Ayrıca bkz. 16/84-89).
Bir topluma birden fazla resul de gönderilebilir:
[Furkan/37]: Nuh kavmini de resulleri yalanladıklarında onları boğduk ve insanlar için bir ayet kıldık. Ve zalimler için elim bir azap hazırladık.
[Yasin/13-14]: Onlara, gönderilmişlerin geldiği o kentin ashabını örnek ver. Onlara iki [resûl] göndermiştik de ikisini de yalanlamışlardı. Biz de üçüncü ile güçlendirmiştik de onlar: “Şüphesiz biz size gönderilenleriz.” demişlerdi.
[Şuara/123]: Ad gönderilmişleri yalanladı.
[Şuara/141]: Semud gönderilmişleri yalanladı.
[Şuara/160]: Lut kavmi gönderilmişleri yalanladı.
[Şuara/176]: Eyke ashabı gönderilmişleri yalanladı.
[Hicr/80]: Ant olsun, Hicr ashabı da gönderilmişleri yalanladılar.
Allah, gaybını her resule bildirmiyor:
[Cin/26-27]: Gaybı bilendir. Ve de gaybını kimseye açık etmez. Ancak resullerden hoşnut/razı oldukları hariç...
Nebi olmayan bu resuller, Allah’ın kendilerine vahyetmediği, nebilerin ellerindeki bilgileri/kitapları tasdik eden ve onlarla uyarıcı olan kimseler:
[Ali İmran/81]: Bir vakit Allah, nebilerden misak almıştı: “Size kitaptan ve hikmetten verdikten sonra beraberinizde olanı doğrulayan bir resul geldiğinde mutlaka ona inanacaksınız ve yardım edeceksiniz. [Bu misakı] ikrar edip aldınız mı?” Dediler ki: “İkrar ettik.” Dedi ki: “Öyleyse şahit olun, Ben de sizinle birlikte şahitlerdenim.”
Hemen Kuran’ın “resul” sözcüğünü herhangi bir insan için de kullandığını delillendireyim:
[Yusuf/50]: Hükümdar dedi ki: “Onu bana getirin!” Resul kendisine gelince [Yusuf] dedi ki: “Efendine dön de sor, o ellerini kesen kadınların durumu (derdi, zoru) neymiş? Şüphesiz Rabbim, onların tuzaklarını en iyi bilendir.”
Bütün bu açıklamalardan sonra şu ayetler daha anlamlı hale geliyor:
[Araf/35]: Ey Âdemoğulları! Size, aranızdan, ayetlerimi anlatan resuller geldiğinde, kim sakınır ve ıslah ederse, işte onlara korku yoktur ve onlar mahzun olmazlar.
[Zuhruf/45]: Senden önce gönderdiğimiz resullerimizden sor: Rahman’ın astlarından kulluk edilecek ilahlar kılmış mıyız?
Elbette en doğrusunu Allah bilir.
Selam
|
Yukarı dön |
|
|
sasha Uzman Uye
Katılma Tarihi: 27 kasim 2009 Gönderilenler: 368
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
aliaksoy Yazdı:
Sevgili Sasha,
Bu forumda �nceden �ok gerilimli tart№�malara kat№lm№� birisiyim. ცyi m�zakere ederim. Sat№r sat№r, kelime kelime...
Ama gerek i�lerimin yo�unlu�u nedeniyle gerekse insanlar№ incitmemek i�in uzun zamand№r bu tarz m�zakerelere girmiyorum.
Uzun yaz№n№z№ keyifle okudum. Ben bir avukat№m. Evrensellik ve mesuliyet meselesine bu cepheden bak№yorum. ჱ�nk� bir �eyden mesuliyet demek yarg№ ile ilgili bir kavramd№r.
Yaz№n№zdan anlad№�№m kadar№yla s�ylediklerimin bir �o�unu tam olarak anlamam№�s№n№z. Yaz№n№za sat№r sat№r cevap vermeyece�im.
Ancak ��yle bir pratik geli�tirebiliriz.
ძu sorunun cevab№ nedir ?
ცngilterede ya�ayan, ცngiliz bir ailenin �ocu�unu d���nelim. H№ristiyan da olmas№n. Ahirette ne ile sorulacakt№r ? Mesela, ona oru� tutup tutmad№�№, miras h�k�mlerini tatbik ederken Kuran'da Allah'№n bildirdi�i s№n№rlara riayet edip etmedi�i, Cebrailin varl№�№na iman edip etmedi�i, ცncil, Tevrat veya Kuran'№ hak kitap olarak g�r�p g�rmedi�i sorulur mu?
Cevab№n№z№ alay№m, s№ras№yla ilerleyelim.
Esen kal№n.
|
|
|
Selam sayin aliaksoy,
Ust mesajimin girisinde, yazilarinizi takip eden birisi olarak,( yani okuyucu kimligimle), salt bu mesajinizin elestirilmesi gerektigini dusundugumden mesaj yazdigimi soylemistim. Fakat gordum ki metod yanlisliginiz devam ettigi gibi, mesajlari okumuyorsunuz. Bu mesajinizda bana yoneltmis oldugunuz sorunun cevabi, ustte verilmistir.
Tartisma kulturu, soru sormak kadar, karsidaki insanin sorularina da cevap vermeyi, verebilmeyi gerektirir.
Siz, size konu baglaminda sormus oldugum sorularima yanit verme zahmetine katlanmadan, ki bu, iyi bir tartismacinin cok iyi bildigi, tartisma adabidir, sizin bana, " beni anlamamissiniz sasha, o halde su soruma cevap verin "gibi bir cevapla donmeniz gariptir.
Avukat kimliginizle konuya istirak ederseniz, kendinizi evrensellik ve konu bazinda zora sokarsiniz, ama madem bu acidan baktiniz, sizi kirmayip bu minvalden gidelim.
Allah sisteminin bakis acisinda, "avukat" diye bir kimlik yok! Sahit diye bir kimlik var.
Sadece olgulariniz sahitlik etmekte hepsi o!
Siz daha fazla arastiriyorsunuz. Var da ben kacirmissam filan, lutfen ilgili ayeti kopyalayin buraya.. Sistemde avukat rolunu kim oynar? Hangi sure, hangi ayet?
Siz bir avukat hissiyatiyla yaklasirsaniz, bir hamal'in da donup " Bu nasil bir terazi, hep ben mi tasiyacagim, nasil bilecegim olcuyu" demesi gerekir.
Boyle bir toplantiya istirak etmesi durumunda ; avukat kimliginden bi haber Allah, avukata donup "sende kimsin? " derken, hamal'a da donup " Ben sana tasiyamayacagindan fazlasini yuklemedim" diyebilir buyuk olasilikla.
Boyle vahim bir olayin sonucunda da, tum dengeler ters doner, bir hamal kayda deger alinirken, siz meslek yuzunden dislandiginizdan oturu, size birsey vermemis bir Allah'i, vermedigini istemekle yorumlarsiniz. Bunu da "evrensel oldugunu dusunmedigim" bir kitap seklinde desteklersiniz. Halbuki Allah, insanin gelisim surecini inkar etmediginden zina'ya olum cezasi vermez.
Bunun dusunmenizin gerekcesi, adalet anlayisinizdir mesleginizden oturu.. Dogal olarak akademik ozgecmisiniz ve deneyimleriniz sayesinde, mesleginizi en iyi sekilde ve dogru yaptiginizi dusunursunuz. Gercekten de psikolojik bakimdan zor bir meslektir canli insan oykuleri okumak.
Cunku siz bir katil'i de savunabilirsiniz, bir mazlum'u da.. Ama bir katil'in aslinda mazlum, bir mazlum'unda katil oldugunu, gercekte %100 hicbir zaman bilemessiniz. Sizin disinizda etkenler her zaman gelisebilir. Mesela parayla tutulmus sahitler gibi.. Veya gercek sahitlerden birinin oldurulmesi gibi..
Elinizdekiler sadece olaya iliskin belge, dokuman ve sahte/gercek sahitlerin olgularidir. Bir avukat olarak, deneyimlerinizin verdigi olgunlukla, olenin sucsuz olduguna gonulden inanmis olsaniz da, bu sebeple, cinayete sahit olan maktul'un kedi'si Sarman'i sahit gosteremessiniz mesela..
Iste bu yuzden, cezaevlerindekilerin tamami gercekten suclu degildir, disarida gezenlerin de tamami gercekten sucsuz degildir.
Ama mesleginiz icabi olusan sonucu, gercek olmadigi halde, sizin dahi gonulden gercek olmadigina kanaat getirmis oldugunuz halde, insan sistemleri tarafindan gercekmis gibi algilamak zorunda birakilirsiniz.
Ve buna insan sistemlerinde "Adalet" deriz. Adalet yerini bir sekilde bulmustur bulmasina da, Adalet'in hangi mulkun temeli oldugu tartisma konusudur.
Sasha size, yaklasik uc kisilik carsaf boyutunda mesaj yazip anlatmaya calistigi halde, dikkatle okumadiginiz icin tekrar donup benzeri soru sorarsiniz.
Sonra evrensel ama gercek olmayan adalet sisteminin bunyenizdeki
izdusumu ile donup, ilahi adalet'i, evrensel olmayisini vs. sorgulamak
gibi bir eyleme gecersiniz. Muhtemelen konuya avukat kimliginiz ile bakar, avukat kimliginizin
humanizm tarafiyla sorgularsiniz. Cunku size dair "delil yetersizligi"( vahiy'in inisini vs. gormedim demistiniz)
soz konusudur. Ama mesleki kariyerinizde delil yetersizliginden saliverilen pekcok gercek suclu'ya sahit olmaniza ragmen, buna evrensel bir adil kavram olarak bakarsiniz.
Kahrolasi Sasha'da empati yaparak, konuyu veya cevabi bu kez sizin mesleginiz uzerinden bir kez daha ornekledigi icin, Maktul'un kedisi Sarman'i bile unutmaz.
Halbuki kazin ayagi oyle mi? Tabi ki degil, siz de neticede bir insansiniz.
Bu yuzden ben, konulara sadece "insan" kimligimle yaklasmis oldugum icin, karsimdaki insani da "insan " olarak algilarim. Yoksa kabzimal olmus, copcu olmus, bakan olmus, fahise, avukat olmus hicbir onemi yok.
Soylediklerimi anlamamissiniz diyorsunuz, ama su topik altinda sanirim bircok insan anlamadi.
Zaten benim elestirim de bu anlatma metodunuza ve kullandiginiz orneklere dairdi. Ne vahimdir ki, yazim keyif vermis oldugundan veya avukat olmadigimdan olmus olacak, siz de beni anlamamissiniz.
Okumak ve anlamak kolay karistirilan kavramlardir. Ama ayri kavramlar oldugunu en iyi siz bilmelisiniz.
Ben, sizin basindan beri ne demek istediginizi, nasil demek istediginizi algilamis oldugumdan, ve onun uzerinden elestiri yaptigimdan,bu mesajda sordugunuz sorunun cevabini, ustteki mesajimda siz sormadan once zaten verdim. Donun ve bir daha okuyun. Bu mesajimda da karaladim birseyler.. Onu da iyice okuyun.
Ki iyi bir tartismaci oldugunuzun hakkini vermis olun. Mumkunse okuyup anladiktan sonra, eger zahmet olmayacaksa;
Sayin aliaksoy, su sorularima cevap isterim!
**Insan evrensel bir yapi midir?
**Insan Haklari Evrensel Beyannamesi, kac kilo evrensellik icerir?
**Siz kendi sahsinizda ne kadar evrenselsiniz sizce? Sakincasi yoksa bizimle paylasir misiniz?
Tesekkur ederim.
__________________ sana iyi görünen bir başkasının kötüsüyse ona "gerçek" değil “düşün” denir. gerçekler değişmez ama düşün değişkendir.
|
Yukarı dön |
|
|
savasen Uzman Uye
Katılma Tarihi: 24 eylul 2005 Yer: Turkiye Gönderilenler: 331
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
isimsiz Yazdı:
savasen Yazdı:
isimsiz Yazdı:
aliaksoy Yazdı:
Kuran, yalan söylemeyin der. Bu elbette evrensel bir ilkedir. Buna kim itiraz edebilir ki? |
|
|
Bunu atlamışım. Kuran hangi ayetinde "yalan söylemeyin" diyor, bi zahmet asarsanız ben de faydalanırım.
Selam
|
|
|
Selam, Şöyle bir ayet var:
Nahl 105: Yalanı, yalnızca Allah'ın ayetlerine inanmayanlar uydurur. İşte yalancıların asıl kendileri onlardır. (A Bulaç çevirisi)
|
|
|
Sayın sevasen,
Verdiğiniz ayetin neresinde "Yalan söylemeyin" yazıyor anlayamadım.
Selam
|
|
|
Selam,
Öyle yazdığını söylemedim. Varsayın hiç bir şey söylemedim.
Esen kalın.
__________________ En uzak mesafe iki kafa arasındaki mesafedir.
Birbirini anlamayan...
Can Yücel
|
Yukarı dön |
|
|
|
|