HANiFDOSTLAR.NET

 

Kuran Müslümanı
 

(Şahıs odaklı din anlayışından Allah odaklı din anlayışına...)

Ana Sayfa Hanif Mumin  Iste Kuran Kurandaki Din  Kur'an Yolu  Meal Dinle Sohbet Odasi Hanifler E- Kitaplik Kütüb-i Sitte ?  ingilizce Site Kuran islami Aliaksoy Org  Hasanakcay Net Tebyin-ül Kur'an Önerdiğimiz Siteler Bize Ulasin

 

- Konulara Göre Fihrist

- Saçma Hadisler

- Hadislerin-Sünnetin İncelemesi

- Haniflikle İlgili Sorular Cevaplar

- Misakın Elçisi Kim?

- Kuranda Namaz/Salat

- Onaylayan Nebi

- Kuranda Namaz/Salat

- Enbiya 104

- Kuranda Yeminler

- Adem Hakkında Sorular

- Ganimetleri Resulün Eline Nasıl Vereceğiz?

- Allahın ındinde YIL ve DOLUNAYLAR

- Abese ve Tevella

- Hadisçilerce Tahrif Edilen Ayetler

- Mübarek Yer, Mübarek Vakit

- Arkadaş Peygamber

- Kuranın İndirilişinden Günümüze Gelişi

- Bir Türban Sorusu

- Kuran ve Bize Öğretilenlerin Farkı

- Namazın Kılınışı

- Hadislere Göre Namaz

- Kuranda Salat Namaz mıdır?

- Kuran Yetmez Diyen Uydurukçular

- Bizler Hanif Dostlarız

- Sahih Hadis mi İstersiniz?

- Hakkı Yılmaz'ın Tebyin Çalışması

- Kur'anı Anlamada Metodoloji

- Tarikatçıların Çarpıttığı Birkaç Ayet

- Nasıl Kur'an Okuyalım?

- Kur'anı Kerim Nedir?

- Kur'anda Oruç

- Allah'sız Bir Din ve Allah'sız Bir Kur'an İnancı

- Kuransız Bir İslam Anlayışı ve Müşrikleşme

- Meal Çalışmasına Davet

- Allah Şahit Olarak Kafi Değil mi?

- Doğru Hadisleri Ne Yapacağız?

- Kur'andaki Muhammed ve Peygamberlerin Misyonu

- Mahrem, Avret, Ziynet

- Nur Suresi Çeviri-Yorum

- Cilbab

- Resule İtaat Ne Demektir?

- Hadis Kalburcuları ve Kalburları

- Kur'anı Kerim'in İndiriliş Gayesi

- Kur'anda Amellere Karşı Cahili Yaklaşım

- İslamdışı İnanışlara Kur'andan Örnekler

- Biri Şu Haram Üretim Tesislerini Kapatsın

- Tasavvufta İslam Var mı?

- İslamda Delil Sorunu

- Kurban Kesmek

- İlahi Hitabın Serüveni

- Ecel Nedir?

- Şirk, İşrak, Müşrik, Müşareke, Müşterik

- Büyü Yapan ve Yaptıranlar

- Peygamberlere Karşı Rabbani Yaklaşımlar

- Salat-ı Tefriciye yada Zikri Çarpıtmaya Bir Örnek

- Mucize Nedir?

- Ayrılıkların Nedenleri

- Sıfır Hata veya Kur'an

- Haniflik Nedir?

- Rabıta İle Şeyhlere Tapanlar

- Hadis Zindanının Mezhepçi Mahkumları

- İslam Dininin Öğrenilmesinde Kaynak Sorunu

- Fasık ve Münafıkların Genel Tanımlaması

- Hadisler, Hıristiyanlık ve Selman Rüştü

- Kur'anı kerim'in İndiriliş Gayesi

- Müstekbirlere Karşı Cahili Yaklaşım

- Halis-Hanif İslam

- Kur'anda Şefaat

- Fuhuş Tellalı Tefsirciler

- Hayızlıyken Neden Namaz Kılınmasın?

- Cebrail, Vahiy, Melek

- Dindarlıkta Müşrikleşme Temayülü

- Büyü Yapan ve Yaptıranlar

- Yaratılış, Adem, Havva

- Kur'an Yerel mi, Evrensel mi?

- Reform Dinde mi, Dindarlıkta mı?

- Ne Mutlu Tağutu Olmayanlara

- Peygambere Saygı(?)

- Hadislere Kanıt Diye Gösterilen Ayetler

- Allah Nazara Karışmadı mı?

- Kur'anı Kerimle Amel Etmek Mümkün mü?

- Kur'anda İnkar Edenlerin Vasıfları

- Müminlerin Vasıfları

- Allah'ın Vasıfları

- Kur'anın Vasıfları

- Dine Karşı Cahili Yaklaşımlar

- Kur'an Merkezli Din

- İrin Küpü Patladı; Mevlana

- Hurafe ve Bidatlar

- Peygamberi Tanrılaştırma

- Hz. İsa'nın Ölümü

- Allah'ın Mesajının Adı: Kelamullah

- Allah'ın Resule Uyarıları

- Kur'ana Göre Tenkit ve Eleştiri Nasıl Olmalı?

- Kur'anda Sevgi

- Sofuların Devlet Desteğiyle Desteklenmesi

- Hans Von Aiberg Aldatmacası

- Kabir Azabı Safsatası

- Kur'an Kıssalarının Önemi; Masal Değiller

- Kur'anda Toplumsal Sünnetler

- Tefsirde İsrailiyyat

- Kardeş Evliliği Olmadan Çoğalma

- Hans Von Aiberg Tutuklandı

- Kur'anda Tevbe Kavramı

- Yaşar Nuri Öztürk'ün Yorumuyla Namaz

- Karadelikler; Bir Büyük Yemin

- Mezhepçilerin Ümmi Açmazı

- Kabe Nedir? Mekkede midir, Kudüste mi?

- Kur'anda Ruh Kavramı

- Kur'anda Nefs Kavramı

- Amin Kavramı ve Putperestlik

- Diyanet İşleri Başkanlığının Sitemize Cevabına Cevaplar

- Resul ve Nebi -1

- Resul ve Nebi -2

- Sapık Bir Fırka: Hansçılar

- Cihad mı, Çapulculuk mu?

- Kur'an Deyip Namazı Yok Sayanlar

- Cennete Sadece Müslümanlar mı Girecek?

- Kur'anda El Kesme Cezası var mı?

- Nazar veya Göz Değmesi Var mı?

- Şehadet Getir, Münafık(?) Ol

- Kur'anda Eleştiri Metodu

- Hacc Mekkede mi, Bekkede mi?

- İslami Tebliğde Kur'an Metodu

- Saptırılan Kavram: Mekruh

- Kur'anda Cuma Namazı var mı?

- Of Be Kader, Allah mı Suçlu Yoksa Biz mi?

- Kader Açısından Cebir ve İhtiyar

- Baban Peygamber Olsa Ne Yazar

- Kur'anda İnsan Hukuku

- Vahdet-i Vücud, Şirkin Alası

- Tasavvufi Bilginin Kaynağı Vahiy mi?

- İslam'da Resullük Son Bulmuştur

- Teveffi Kelimesi ve Arap Dili

- Tasavvuf Üzerine Düşünceler

- Nefis Mertebelerinin İç Yüzü

- Allah Rızası Anonim Şirketi; Tarikatlar

- Tasavvuf ve Eşcinsellik -1

- Tasavvuf ve Eşcinsellik -2

- Nakşi Şeyhi Allah'ın Avukatı mı?

- Kur'anda "ve+la" Öbeği

- Putlar ve Tapanlar

- Son Peygamberimizin Okuma Yazması

- Mesih ve çarpıtılan Bir Ayet

- Hac İzlenimleri

- "Üzerinde 19 var" da Son Nokta

- Secde Emri

- Kur'andaki Hac

- Aracıların Gaybı Bildiği İnancı

- Tarikatçı - Müşrik Karşılaştırması

- Gazali'nin Kadına Bakışı

- Kur'anda Kadına Verilen Önem

- Başörtüsü Allah'ın Emri Değil

- Başörtüsü Takmak Kur'anda Var mı?

- Kur'anda Kadın Dövmek Var mı?

- Cariye, Köle; Utanmaz Mealciler

- Kadına Yönelik Şiddet

- Sünnet Edilen Kızın Öyküsü

- Erkekçe ve Kadınca Meal Konusu, Nebe 33. Ayet

- Harem - Selamlık Kimin Emri?

- Zina, Evlilik ve Örtünme Adabı

- Cariyeleri Aç, Hür Kadınları Kapat (!)

- Çok Eşliliği Yasaklayan Ayetler

- Kur'ana Göre Evlilik Hukuku

- 2 Kadın = 1 Erkek, Uydurma mı?

- Danimarkalı mı Sapık, Buhari mi?

- Ebu Hanife, Cariyenin Avreti

- Nisa 25, Hür Kadın ve Fahişe İfadesi

- Maymunların Hadisi ve Recm Vahşeti

- Hz. Muhammed'in Tebliği

- Peygamberi Tanrılaştırma

- Angarya Haline Getirilen İbadet

- Buhari'nin Hadislerini Buhari Yazmamıştır

- Hadis ve Sünnet Gerçeği

- Uydurma Hadisler, İslamın Kara Boyası

- Hadisler Dinin kaynağı Olamaz

- Uydurmaların Sınırı Yok; Şeytan Geyiği

- Beşeri Hükümler Neden Kutsal Oluyor?

- Hadis - Kur'an Çelişkisi

- Kur'anda/Dinde Olanlar ve Olmayanlar

- Cehennem'den Çıkış Yok

- Kur'anda Tağut

- Ebu Hureyre Gerçekte Kimdir?

- Hadis - Mantık Çelişkileri

- Kurban ve Kurban Bayramı Nereden Geliyor?

- Hadislere Göre Kur'an Eksiktir

- Bildiri: İslam Anlayışında Reform

- Arapça mı, Arap Saçı mı?

- Koca mı Üstün, Allah mı?

- Esbab-ı Nüzül Komedi Hadisleri

- İşte Geleneğin Dini

- Ulul Emir İle Kim Kastediliyor?

- Kul Hakkı

- Yezidi Bir Gelenek: Aşure Tatlısı

- Hz. İbrahim'den Asrımıza Dersler

- Taklitçiliğin Boyutları

- Seb-ul Mesani Nedir?

- Kelle Sayılarak Gerçek Bulmak

- Kıyamet - Mahşer Günü ve Sonrası

- Kur'anda Namaz Vakitleri

- Kur'anda Cuma Konusu

- Salih Olmak Yetmez

- Hudeybiye Anlaşması Uydurma mı?

- Kitap Yüklü Eşekler

- Kur'andaki Hac

- Hz. Nuh'un Oğlu Kimdi? İftira mı?

- Ruhun Ağırlığına Başka Bakış

- Hz. İbrahim Yalancı Değildi

- İncil'de Kadına Bakış

- Şirkin Büyüğü Küçüğü Olur mu?

- Kur'andaki Abdest ve Hijyen

- Din de Bir Araçtır

- Kur'an Okumanın Zararları

- Kur'anda Dua Ayetleri

- Kur'anda Tarih Kavramı ve Bilinci

- Şekilsel Secde Kur'anda Yok mu?

- Salat ve salatı İkame

- Kur'andaki Emr Kavramı Üzerine

- Dindar İnsanlar Şirk Koşar

- Alak Suresinin İlk Beş Ayeti

- Men Arefe'nin Çözümü

- Kur'andaki Av Yasağı

- Fıtrat ve Namaz Vakitleri

- Kur'anda İnsan Hukuku

- Din Büyüklerini Tanrılaştırma

- Allah'a ve Muhammed'e Değil

- Kur'andaki Örnek Tevekkül

- Şekilsel Rüku Kur'anda Yok mu?

- Hz. İbrahim Kuşları Kesti mi?

- Ehli Sünnet Dininin Anayasası

- İnsan Allah'ın Halifesi mi?

- Kur'an Üzerinde Düşünmek

- Şirkin Kuyusuna Düşenlere Uyarılar

- Kur'an Ölülere Okunmak İçin mi İndirildi?

- Ayda Okunan Kur'an Masalı

- Hz. İbrahim, Safa ve Merve Masal mı?

- "Haç"er-ul Esved (!)

- Mevlana Sahte Bir Peygamber Değil mi?

- Tasavvufun Tanrısı İki Zıttır

- Kur'andaki Tasavvuf: Teveccüh

- Önce Batıl ve Hurafe İle Savaşalım

- Resuller Haram Kılamaz mı?

- Elçi Muhammed ile İnsan Muhammed'in Farkı

- Tarikatlarda Aracılar Rezaleti

- Nur Suresi 31. Ayet Nasıl Çarpıtılıyor?

- Sırat Kıldan İnce, Kılıçtan Keskin mi?

- Kur'anda Zalimler

- Bütün Mehdileri Çöpe Atıyoruz

- Kur'ana Göre Ramazan Ayı ve Haram Aylar

- Tasavvufçuların İlahı; Varlık ve Yokluk

- Tasavvufçuların Küçük Putları

- Sünnet Etmek yaratılışı Değiştirmedir

- Son Peygamberimizin Mektupları

- Fıtrat ve Namaz Vakitleri

- Mescid-i Aksa Nerede?

- Büyük Kandırmaca: Hadis

- Kur'an Neden Arapça Olarak İndirilmiştir?

- Kimin dini? Kimin Kitabı? Kimin Meali?

- Evliya Kelimesinin geçtiği Ayetler

- Şimdiye Kadar Yaşanan İslam

- Ayın Yarılması Diye Bir Mucize Yoktur

- Kabe Dikili Taş Değil mi?


Up | Down | Top | Bottom
 
Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.

Yunus Suresi 105

Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.

Enam Suresi 79

İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.

Ali İmran Suresi 67

Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.

Nahl Suresi 123

De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.

Ali İmran Suresi 95

Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.

Hacc Suresi 31


Up | Down | Top | Bottom

HABERLER

 

 








 

 

  Hanif Islam

 

Alıntılar, Makaleler
 Hanif Dostlar Ana Sayfa -> Alıntılar, Makaleler
Konu Konu: Ramazan’da Zincire Vurulan Şeytanlar Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazanlarda
Gönderi << Önceki Konu | Sonraki Konu >>
savasen
Uzman Uye
Uzman Uye


Katılma Tarihi: 24 eylul 2005
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 331
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı savasen

Ramazan' da Zincire Vurulan Şeytanlar

Dini metinleri okumada İbni Rüşd "hatabi" ve "bürhani" dil diye bir ayrım yapmıştı. Batıda bu çifte hakikat olarak anlaşıldı ve bu ikisinin asla birbirine karıştırılmaması gerektiği ileri sürüldü. Bu çifte dil anlayışının İslam dünyasında henüz yorumu yapılamadı. Buradan kalkarak bir söylem veya üst anlatı kurmaya girişilemedi. Fakat bunun denenmesi ve ilerletilmesi gerektiği düşüncesindeyim.

Çoğumuzun zihninde Ramazan denilence zihnimize üşüşen kelimeler ve olaylar malumdur; iftar sofrası, sahur, oruç, fakir, fukara, rahmet, bereket, mübarek ay, cennetin kapılarının açılması, cehennemin kapılarının kapatılması, şeytanların zincire vurulması...

Savm, kendini tutmak anlamına geldiği için oruç ayı olan Ramazan'da insanımızda biraz olsun kendini tutma olayı görülür. Bununla birlikte istatistiklere yansıdığı gibi suç işleme oranlarında da düşüş kaydedilir. Gerçekten de Ramazan ayı suç ve günah işleme oranlarının nispeten düştüğü, gerilediği bir aydır. Bu da gösteriyor ki Ramazan ayında hadiste geçtiği gibi gerçekten "şeytanlar zinciri vurulmaktadır..."

Yukarıda geçen "insanın kendini tutması" tabiri ile "şeytanın zincire vurulması" tabirleri aslında iki farklı okuyuşun perspektifini yansıtır. İlkinde asıl işi yapan insandır, zira nefsine hakim olmakta, bir irade ortaya koymakta ve kendini tutmaktadır. İkincisinde ise asıl işi yapan Allah'tır, zira şeytanı zincire vurmakta, kullarını yoldan çıkarmasına bu ayın hürmetine binaen izin vermemekte, şeytanın elini kolunu bağlamaktadır.

Bu iki tür okuma sadece Ramazan ayında değil, diğer tüm alanlarda karşı karşıya gelirler, daha doğrusu getirilirler. İki ayrı dil iki ayrı hakikat olarak algılanır. İki ayrı okuma sanki iki ayrı hakikatmiş ve bunlar asla bir arada olamazmış gibi yadsınır. Oysa asıl marifet tek bir oluşun iki farklı yerden bakılarak okunabileceğini anlamaktır...

Dini metinleri okumada bu tür gerilimleri giderebilmek, en azından asgari düzeye indirebilmek için İbni Rüşd "hatabi" ve "bürhani" dil diye bir ayrım yapmıştı. Batıda bu çifte hakikat olarak anlaşıldı ve bu ikisinin asla birbirine karıştırılmaması gerektiği ileri sürüldü. Sürekli olarak iki ayrı hakikat görüşünün veya iki ayrı dinin dili olarak algılandı. Bu çifte dil anlayışının İslam dünyasında henüz yorumu yapılamadı. Buradan kalkarak bir söylem veya üst anlatı kurmaya girişilemedi. Fakat bunun denenmesi ve ilerletilmesi gerektiği düşüncesindeyim. Bunun nasıl olabileceğini "şeytan" ve "gök gürültüsü"ne dair iki açıklama üzerinde bazı denemelerde bulunacağım. Önce "şeytanlar" ile ilgili olandan başlayalım.

DAMARLARDA DOLANAN ŞEYTAN

BİRİNCİ AÇIKLAMA; "Ramazan girdiğinde Cennet kapıları açılır, Cehennem kapıları da kapanır, bütün Şeytanlar da zincire vurulurlar." (Buhari, H. 900)

"Namaza nidâ edildiği vakit şeytan ezânı işitmemek için (yâhud ezan sesini duymayacak yere kadar, yâhud duymayayım diye) yüz-geri edip (kemâl-i telâş ile) yellene yellene kaçar. Nidâ bitince yine (vesvese etmek üzere döner) gelir. Namaz için tesvîb (yâni ikâmet) edilince yine (evvelki gibi) yüz-geri edip kaçar. Tesvîb de bitince yine (vesvese için) gelip insan ile nefsi arasına sokulur. Falan şeyi hatırla, falan şeyi hatırla diyerek (namazdan evvel insanın) hiç de aklında olmayan şeyleri yâd ettirir (durur). Tâ (insan) kaç rek'at kıldığını bilmez oluncaya kadar (kendisiyle uğraşır)..." (Buhari, H. 360)

İKİNCİ AÇIKLAMA; "Şeytanlık, insanın içindeki son derece kötü eğilimleri, özellikle de hakikate ve maneviyata düşman olan bütün dürtüleri tanımlamak için kullanılmıştır (Zemahşeri, Rağıb)...

İnsan görünür fakat kötülük dürtüsü görünmez. Bunun için insanda şeytanlık bir gizli dürtü (emr-i hafi), görünmeyen habis bir güç olarak tebarüz eder (Elmalılı)... "Melek kelimesi Allah'ın sınırsız gücünü ve eşyanın potansiyelliğini ifade eder. Dağların sabitliği, suyun akıcılığı, bitkinin neşvü nema bulma gücü, elektriğin itme ve çekme özelliği, kısaca alemin tüm tabiat kuvvetleri "melek" kelimesiyle ifade edilmiştir. Keza şeytan da bizim dışımızda olan bir varlık değildir. O da alemdeki kötülük kuvvetlerini temsil eder..." (Seyyid Ahmed, Tefsir'ul-Kur'an)
Bu iki örnekte şeytan konusunda iki ayrı açıklama görülüyor. Her iki açıklama da iki ayrı hakikat mıdır yoksa iki ayrı natakat (nutuk, söyleyiş tarzı, üslup) mudur? İki ayrı din midir yoksa iki ayrı dil midir? İki ayrı bilgi midir, yoksa iki ayrı bilinç midir?
Aşağıda konuyla ilgili bir örnek daha var. Ondan sonra konuya geçeceğiz.

GÖKGÜRÜLTÜSÜ (RA'D) İSİMLİ MELEK

İkinci örnek de melek tasavvuru ile ilgili. Burada da iki ayrı açıklamanın kullanıldığını görüyoruz. Sözlükte bir şeyin hareket etmesi, hareketlenme, gök gürültüsü anlamına gelen "ra'd" kelimesi peygamber lisanında "melek" olarak tavsif ediliyor. Öte yandan felsefe literatüründe de tabiat kuvvetleri olarak tanımlanıyor. Önce açıklamaları görelim;

BİRİNCİ AÇIKLAMA; Rivayete göre Yahudiler Hz. Peygambere gök gürültüsü (er-Ra'd) hakkında soru sordular. Şöyle buyurdu; "Meleklerden bir melek olup bulutlarla görevlidir. Onunla birlikte meleklerin Allah'ın dilediği yere kendilerini sürdüğü kamçıları vardır." Bu sefer "Peki bu işittiğimiz ses ne oluyor?" diye sorunca Hz. Peygamber şöyle buyurdu; "Bu da meleklerin bulutlara bağırdığı zamanki sesidir. Ve bu Allah'ın dilediği yere kadar ulaşır..." (Tırmizi, Müsned)

İKİNCİ AÇIKLAMA; "Filozoflardan bazıları şöyle demişlerdir; "Gök gürültüsü bulutların sürtünmesinden çıkan sestir. Şimşek ise bu sürtünmeden dolayı parlayan, çakan ateştir.." (Razi, İbni Sina)

Şimdi, her iki örnekte de iki ayrı açıklama var. Bu tür açıklamalar hep karşı karşıya getirilerek çarpıştırılıyor. Tefsir kitapları bunun örnekleriyle dolu. Artık bunlara bir son vermek gerekmektedir. Zira din ile felsefe yahut kadim ile moderni birbirine çevirme dediğimiz şey asıl burada lazım olmaktadır. Bu hususta kadim dinlerden olan İslam'ın Yahudilik ve Hıristiyanlıktan çok daha şanslı ve esaslı imkanlara sahip olduğunu görüyoruz...

Yakından bakacak olursak her iki örnekte de birinci tür açıklamalar din dili olup "hatabi" özelliği ile öne çıkıyor. Burada esas amaç müşahhaslaştırmak, muhataba olayın gerisindeki ilahi gücü kavratmak, onda bilinç uyandırmaktır. Olayın rasyonel açıklamasını yapmak değildir. Bunun için bir takım iyi ve kötü olaylar , insana dair kimi durumlar zor anlaşılır soyut bir dil kullanarak değil, gayet somut bir dille, etli, canlı, kanlı, hareket eden zatlar, kişiler, canlılar şekline getirilerek anlatıyor. Bu nedenle sembol, kinaye, mecaz, allegori gibi hatabi sanatları kullanıyor.

İkincisi ise felsefe/bilim dili olup "burhani" özelliği ile öne çıkıyor. Buradaki esas amaç da muhataba olayın rasyonel açıklamasını yapmak, sebep-sonuç ilişkileri bağlamında bilgi vermektir. Bu nedenle daha çok akıl yürütme, kıyas, tümevarım, tümdengelim, deney, kanıtlama, değilleme, çelişmezlik gibi burhani yöntemleri kullanıyor.
Oysa olay bir tek olup açıklamaya göre değişmiyor. Her iki açıklama aslında kullandıkları dil açısından farklılaşıyor. Kur'an'ın kullandığı dil daha çok "hatabi" , yani hitabeti esas alıyor. Hitabetten maksat muhatablara bir şeyi kavratmak, onda şuur uyandırmak, onu etkilemek, duygulandırmak, aklının ve vicdanının harekete geçmesini sağlamaktır. Şu halde Kur'an boyunca yer yer hatabi dilin bürhani dile, bürhani dilin hatabi dile çevrilerek okunması mümkündür. Her iki tarz da doğru ve yerine göre gereklidir de. Hatabi dil tabiri caizse yukarıdan aşağıya, burhani dil de aşağıdan yukarıya açıklama olmaktadır...

Şimdi burada her iki anlatım biçimi de doğrudur. İki ayrı hakikat değil iki ayrı natakat, iki ayrı din değil iki ayrı dil, iki ayrı bilgi değil iki ayrı bilinç söz konusudur. Yani bir tek hakikat var ve iki ayrı biçimde okunabiliyor, bir tek din var ve iki ayrı dil kullanabiliyor, bir tek bilgi var ve o iki ayrı bilinçle ifade edilebiliyor... Bir tek merdiven var, çıkarken de inerken de aynı yerden geçiyor... Bir tek göğüs var iki süt kardeş aynı yerden emiyor...

Evet, Ramazan'da cennet kapıları açılır, cehennem kapıları kapanır. Şeytanlar zincire vurulur. Sabaha kadar uyuyan birisinin kulağına şeytan işemiş demektir... Gök gürültüsü meleklerin kamçı sesidir, şimşek de meleklerin bağırmasından ileri gelir; El-hak doğru, amenna...
Şeytan insanın damarlarında dolaşan kan gibidir; şehvet olur kabarır, öfke olur bağırır, hırs olur çıldırır, tamah olur gözü döner. Ramazan'da yeme içme ve cinsellik perhizi bunlara gem vurur, insanı sakinleştirir, durdurur, tutar. İnsanın insanlaşması yolunda en iyi tedavidir oruç... Gök gürültüsü bulutların sürtünmesinden, şimşek de çarpışmasından çıkan sestir; El-Hak bu da doğru...

Gelin bu tür dini ve felsefi metinleri bir arada anlamayı, kavramayı deneyelim. Birbiri ile vuruşturmayı bırakalım. Benimki seninkini döver çekişmesini terk edelim...

Recep İhsan ELİAÇIK

Gerçek Hayat Dergisi'nden



__________________
En uzak mesafe iki kafa arasındaki mesafedir.
Birbirini anlamayan...
Can Yücel
Yukarı dön Göster savasen's Profil Diğer Mesajlarını Ara: savasen
 
elmuh
Uzman Uye
Uzman Uye


Katılma Tarihi: 07 eylul 2006
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 435
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı elmuh

Selam Dostlar,

Yazarın pek çok olumlu yöndeki yazılarını okumamış olsaydım, belki de bu yazıdaki görüşlerine bu kadar şaşırmazdım. Hurafe ile gerçeği nasıl bağdaştıracağız diye uğraşacağımıza, doğrusu Kuran'ın ve aklın gösterdiği yolu takip etmek değilmidir. Yazar ateş üstünde ip cambazlığını denemeyi teklif ediyor.

Yazarın hurafeye karşı, bilimin verileriyle itiraz edilmesine "vuruşturma" olarak yaklaşmasını da anlayamadım. İnsanlara apaçık anlatmak varken garip hikayeler anlatıp, doğru anlaşılacağını mı varsayacağız.

Bu arada, gök gürültüsü bulutların sürtünmesinden değil, elektriklenen bulutlardaki elektrik yükünün, şimşek veya yıldırım şeklinde boşalması sonucunda ortaya çıkan hava hareketinden dolayı oluşmaktadır.

Dostluk ve muhabbetle.

 

 



__________________
O, odur ki, sizi karanlıklardan aydınlığa çıkarsın diye kulu üzerine, gerçeği apaçık gösteren ayetler indiriyor. Allah size karşı gerçekten çok şefkatli, çok merhametlidir.
Yukarı dön Göster elmuh's Profil Diğer Mesajlarını Ara: elmuh
 

Eğer Bu Konuya Cevap Yazmak İstiyorsanız İlk Önce giriş
Eğer Kayıtlı Bir Kullanıcı Değilseniz İlk Önce Kayıt Olmalısınız

  Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazıcı Sürümü Yazıcı Sürümü

Forum Atla
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme
Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme
Sizin yetkiniz yok forumda konu silme
Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme
Sizin yetkiniz yok forumda anket açma
Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma

Powered by Web Wiz Forums version 7.92
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide
hanif islam

Real-Time Stats and Visitor Reports Sitemizin Gunluk, Haftalik, aylik Ziyaretci  Detaylari Real-Time Stats and Visitor Reports

     Sayfam.de  

blog stats