HANiFDOSTLAR.NET

 

Kuran Müslümanı
 

(Şahıs odaklı din anlayışından Allah odaklı din anlayışına...)

Ana Sayfa Hanif Mumin  Iste Kuran Kurandaki Din  Kur'an Yolu  Meal Dinle Sohbet Odasi Hanifler E- Kitaplik Kütüb-i Sitte ?  ingilizce Site Kuran islami Aliaksoy Org  Hasanakcay Net Tebyin-ül Kur'an Önerdiğimiz Siteler Bize Ulasin

 

- Konulara Göre Fihrist

- Saçma Hadisler

- Hadislerin-Sünnetin İncelemesi

- Haniflikle İlgili Sorular Cevaplar

- Misakın Elçisi Kim?

- Kuranda Namaz/Salat

- Onaylayan Nebi

- Kuranda Namaz/Salat

- Enbiya 104

- Kuranda Yeminler

- Adem Hakkında Sorular

- Ganimetleri Resulün Eline Nasıl Vereceğiz?

- Allahın ındinde YIL ve DOLUNAYLAR

- Abese ve Tevella

- Hadisçilerce Tahrif Edilen Ayetler

- Mübarek Yer, Mübarek Vakit

- Arkadaş Peygamber

- Kuranın İndirilişinden Günümüze Gelişi

- Bir Türban Sorusu

- Kuran ve Bize Öğretilenlerin Farkı

- Namazın Kılınışı

- Hadislere Göre Namaz

- Kuranda Salat Namaz mıdır?

- Kuran Yetmez Diyen Uydurukçular

- Bizler Hanif Dostlarız

- Sahih Hadis mi İstersiniz?

- Hakkı Yılmaz'ın Tebyin Çalışması

- Kur'anı Anlamada Metodoloji

- Tarikatçıların Çarpıttığı Birkaç Ayet

- Nasıl Kur'an Okuyalım?

- Kur'anı Kerim Nedir?

- Kur'anda Oruç

- Allah'sız Bir Din ve Allah'sız Bir Kur'an İnancı

- Kuransız Bir İslam Anlayışı ve Müşrikleşme

- Meal Çalışmasına Davet

- Allah Şahit Olarak Kafi Değil mi?

- Doğru Hadisleri Ne Yapacağız?

- Kur'andaki Muhammed ve Peygamberlerin Misyonu

- Mahrem, Avret, Ziynet

- Nur Suresi Çeviri-Yorum

- Cilbab

- Resule İtaat Ne Demektir?

- Hadis Kalburcuları ve Kalburları

- Kur'anı Kerim'in İndiriliş Gayesi

- Kur'anda Amellere Karşı Cahili Yaklaşım

- İslamdışı İnanışlara Kur'andan Örnekler

- Biri Şu Haram Üretim Tesislerini Kapatsın

- Tasavvufta İslam Var mı?

- İslamda Delil Sorunu

- Kurban Kesmek

- İlahi Hitabın Serüveni

- Ecel Nedir?

- Şirk, İşrak, Müşrik, Müşareke, Müşterik

- Büyü Yapan ve Yaptıranlar

- Peygamberlere Karşı Rabbani Yaklaşımlar

- Salat-ı Tefriciye yada Zikri Çarpıtmaya Bir Örnek

- Mucize Nedir?

- Ayrılıkların Nedenleri

- Sıfır Hata veya Kur'an

- Haniflik Nedir?

- Rabıta İle Şeyhlere Tapanlar

- Hadis Zindanının Mezhepçi Mahkumları

- İslam Dininin Öğrenilmesinde Kaynak Sorunu

- Fasık ve Münafıkların Genel Tanımlaması

- Hadisler, Hıristiyanlık ve Selman Rüştü

- Kur'anı kerim'in İndiriliş Gayesi

- Müstekbirlere Karşı Cahili Yaklaşım

- Halis-Hanif İslam

- Kur'anda Şefaat

- Fuhuş Tellalı Tefsirciler

- Hayızlıyken Neden Namaz Kılınmasın?

- Cebrail, Vahiy, Melek

- Dindarlıkta Müşrikleşme Temayülü

- Büyü Yapan ve Yaptıranlar

- Yaratılış, Adem, Havva

- Kur'an Yerel mi, Evrensel mi?

- Reform Dinde mi, Dindarlıkta mı?

- Ne Mutlu Tağutu Olmayanlara

- Peygambere Saygı(?)

- Hadislere Kanıt Diye Gösterilen Ayetler

- Allah Nazara Karışmadı mı?

- Kur'anı Kerimle Amel Etmek Mümkün mü?

- Kur'anda İnkar Edenlerin Vasıfları

- Müminlerin Vasıfları

- Allah'ın Vasıfları

- Kur'anın Vasıfları

- Dine Karşı Cahili Yaklaşımlar

- Kur'an Merkezli Din

- İrin Küpü Patladı; Mevlana

- Hurafe ve Bidatlar

- Peygamberi Tanrılaştırma

- Hz. İsa'nın Ölümü

- Allah'ın Mesajının Adı: Kelamullah

- Allah'ın Resule Uyarıları

- Kur'ana Göre Tenkit ve Eleştiri Nasıl Olmalı?

- Kur'anda Sevgi

- Sofuların Devlet Desteğiyle Desteklenmesi

- Hans Von Aiberg Aldatmacası

- Kabir Azabı Safsatası

- Kur'an Kıssalarının Önemi; Masal Değiller

- Kur'anda Toplumsal Sünnetler

- Tefsirde İsrailiyyat

- Kardeş Evliliği Olmadan Çoğalma

- Hans Von Aiberg Tutuklandı

- Kur'anda Tevbe Kavramı

- Yaşar Nuri Öztürk'ün Yorumuyla Namaz

- Karadelikler; Bir Büyük Yemin

- Mezhepçilerin Ümmi Açmazı

- Kabe Nedir? Mekkede midir, Kudüste mi?

- Kur'anda Ruh Kavramı

- Kur'anda Nefs Kavramı

- Amin Kavramı ve Putperestlik

- Diyanet İşleri Başkanlığının Sitemize Cevabına Cevaplar

- Resul ve Nebi -1

- Resul ve Nebi -2

- Sapık Bir Fırka: Hansçılar

- Cihad mı, Çapulculuk mu?

- Kur'an Deyip Namazı Yok Sayanlar

- Cennete Sadece Müslümanlar mı Girecek?

- Kur'anda El Kesme Cezası var mı?

- Nazar veya Göz Değmesi Var mı?

- Şehadet Getir, Münafık(?) Ol

- Kur'anda Eleştiri Metodu

- Hacc Mekkede mi, Bekkede mi?

- İslami Tebliğde Kur'an Metodu

- Saptırılan Kavram: Mekruh

- Kur'anda Cuma Namazı var mı?

- Of Be Kader, Allah mı Suçlu Yoksa Biz mi?

- Kader Açısından Cebir ve İhtiyar

- Baban Peygamber Olsa Ne Yazar

- Kur'anda İnsan Hukuku

- Vahdet-i Vücud, Şirkin Alası

- Tasavvufi Bilginin Kaynağı Vahiy mi?

- İslam'da Resullük Son Bulmuştur

- Teveffi Kelimesi ve Arap Dili

- Tasavvuf Üzerine Düşünceler

- Nefis Mertebelerinin İç Yüzü

- Allah Rızası Anonim Şirketi; Tarikatlar

- Tasavvuf ve Eşcinsellik -1

- Tasavvuf ve Eşcinsellik -2

- Nakşi Şeyhi Allah'ın Avukatı mı?

- Kur'anda "ve+la" Öbeği

- Putlar ve Tapanlar

- Son Peygamberimizin Okuma Yazması

- Mesih ve çarpıtılan Bir Ayet

- Hac İzlenimleri

- "Üzerinde 19 var" da Son Nokta

- Secde Emri

- Kur'andaki Hac

- Aracıların Gaybı Bildiği İnancı

- Tarikatçı - Müşrik Karşılaştırması

- Gazali'nin Kadına Bakışı

- Kur'anda Kadına Verilen Önem

- Başörtüsü Allah'ın Emri Değil

- Başörtüsü Takmak Kur'anda Var mı?

- Kur'anda Kadın Dövmek Var mı?

- Cariye, Köle; Utanmaz Mealciler

- Kadına Yönelik Şiddet

- Sünnet Edilen Kızın Öyküsü

- Erkekçe ve Kadınca Meal Konusu, Nebe 33. Ayet

- Harem - Selamlık Kimin Emri?

- Zina, Evlilik ve Örtünme Adabı

- Cariyeleri Aç, Hür Kadınları Kapat (!)

- Çok Eşliliği Yasaklayan Ayetler

- Kur'ana Göre Evlilik Hukuku

- 2 Kadın = 1 Erkek, Uydurma mı?

- Danimarkalı mı Sapık, Buhari mi?

- Ebu Hanife, Cariyenin Avreti

- Nisa 25, Hür Kadın ve Fahişe İfadesi

- Maymunların Hadisi ve Recm Vahşeti

- Hz. Muhammed'in Tebliği

- Peygamberi Tanrılaştırma

- Angarya Haline Getirilen İbadet

- Buhari'nin Hadislerini Buhari Yazmamıştır

- Hadis ve Sünnet Gerçeği

- Uydurma Hadisler, İslamın Kara Boyası

- Hadisler Dinin kaynağı Olamaz

- Uydurmaların Sınırı Yok; Şeytan Geyiği

- Beşeri Hükümler Neden Kutsal Oluyor?

- Hadis - Kur'an Çelişkisi

- Kur'anda/Dinde Olanlar ve Olmayanlar

- Cehennem'den Çıkış Yok

- Kur'anda Tağut

- Ebu Hureyre Gerçekte Kimdir?

- Hadis - Mantık Çelişkileri

- Kurban ve Kurban Bayramı Nereden Geliyor?

- Hadislere Göre Kur'an Eksiktir

- Bildiri: İslam Anlayışında Reform

- Arapça mı, Arap Saçı mı?

- Koca mı Üstün, Allah mı?

- Esbab-ı Nüzül Komedi Hadisleri

- İşte Geleneğin Dini

- Ulul Emir İle Kim Kastediliyor?

- Kul Hakkı

- Yezidi Bir Gelenek: Aşure Tatlısı

- Hz. İbrahim'den Asrımıza Dersler

- Taklitçiliğin Boyutları

- Seb-ul Mesani Nedir?

- Kelle Sayılarak Gerçek Bulmak

- Kıyamet - Mahşer Günü ve Sonrası

- Kur'anda Namaz Vakitleri

- Kur'anda Cuma Konusu

- Salih Olmak Yetmez

- Hudeybiye Anlaşması Uydurma mı?

- Kitap Yüklü Eşekler

- Kur'andaki Hac

- Hz. Nuh'un Oğlu Kimdi? İftira mı?

- Ruhun Ağırlığına Başka Bakış

- Hz. İbrahim Yalancı Değildi

- İncil'de Kadına Bakış

- Şirkin Büyüğü Küçüğü Olur mu?

- Kur'andaki Abdest ve Hijyen

- Din de Bir Araçtır

- Kur'an Okumanın Zararları

- Kur'anda Dua Ayetleri

- Kur'anda Tarih Kavramı ve Bilinci

- Şekilsel Secde Kur'anda Yok mu?

- Salat ve salatı İkame

- Kur'andaki Emr Kavramı Üzerine

- Dindar İnsanlar Şirk Koşar

- Alak Suresinin İlk Beş Ayeti

- Men Arefe'nin Çözümü

- Kur'andaki Av Yasağı

- Fıtrat ve Namaz Vakitleri

- Kur'anda İnsan Hukuku

- Din Büyüklerini Tanrılaştırma

- Allah'a ve Muhammed'e Değil

- Kur'andaki Örnek Tevekkül

- Şekilsel Rüku Kur'anda Yok mu?

- Hz. İbrahim Kuşları Kesti mi?

- Ehli Sünnet Dininin Anayasası

- İnsan Allah'ın Halifesi mi?

- Kur'an Üzerinde Düşünmek

- Şirkin Kuyusuna Düşenlere Uyarılar

- Kur'an Ölülere Okunmak İçin mi İndirildi?

- Ayda Okunan Kur'an Masalı

- Hz. İbrahim, Safa ve Merve Masal mı?

- "Haç"er-ul Esved (!)

- Mevlana Sahte Bir Peygamber Değil mi?

- Tasavvufun Tanrısı İki Zıttır

- Kur'andaki Tasavvuf: Teveccüh

- Önce Batıl ve Hurafe İle Savaşalım

- Resuller Haram Kılamaz mı?

- Elçi Muhammed ile İnsan Muhammed'in Farkı

- Tarikatlarda Aracılar Rezaleti

- Nur Suresi 31. Ayet Nasıl Çarpıtılıyor?

- Sırat Kıldan İnce, Kılıçtan Keskin mi?

- Kur'anda Zalimler

- Bütün Mehdileri Çöpe Atıyoruz

- Kur'ana Göre Ramazan Ayı ve Haram Aylar

- Tasavvufçuların İlahı; Varlık ve Yokluk

- Tasavvufçuların Küçük Putları

- Sünnet Etmek yaratılışı Değiştirmedir

- Son Peygamberimizin Mektupları

- Fıtrat ve Namaz Vakitleri

- Mescid-i Aksa Nerede?

- Büyük Kandırmaca: Hadis

- Kur'an Neden Arapça Olarak İndirilmiştir?

- Kimin dini? Kimin Kitabı? Kimin Meali?

- Evliya Kelimesinin geçtiği Ayetler

- Şimdiye Kadar Yaşanan İslam

- Ayın Yarılması Diye Bir Mucize Yoktur

- Kabe Dikili Taş Değil mi?


Up | Down | Top | Bottom
 
Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.

Yunus Suresi 105

Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.

Enam Suresi 79

İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.

Ali İmran Suresi 67

Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.

Nahl Suresi 123

De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.

Ali İmran Suresi 95

Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.

Hacc Suresi 31


Up | Down | Top | Bottom

HABERLER

 

 








 

 

  Hanif Islam

 

Alıntılar, Makaleler
 Hanif Dostlar Ana Sayfa -> Alıntılar, Makaleler
Konu Konu: Kuran ve Tarihselcilik Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazanlarda
Gönderi << Önceki Konu | Sonraki Konu >>
aliaksoy
Uzman Uye
Uzman Uye


Katılma Tarihi: 05 subat 2007
Yer: Turkiye
Gönderilenler: 989
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı aliaksoy

Bu yazı Kuran İslamı sitesinden alıntıdır.

Hak Söz Dergisi, M. Kürşad ATALAR

Tarihselcilik konusundaki tartışmalar, Türkiye’de, en genel anlamda müslümanların, hemen her alanda ‘ilmi’ yetkinliğe ulaşamamış oldukları gerçeğinin somut göstergelerinden birisi olarak karşımızda duruyor. Türkiye’de ‘ilmi’ çevreler, hemen daima, İslam’ı, ‘ithal’ yöntemlerle test etmekten öte düşünsel faaliyet içerisinde olamadıkları için, bir zamanlar tek ‘açıklama’ yöntemi olarak lanse edilen pozitivist/nesnel modelin popülaritesini yitirmesinin ardından, bu kez de yine, ‘anlam’ı önceleyen ve özneyi merkeze oturtan hermenötik yöntemi ithal etmekte gecikmediler.

Yöntemin kendisi, hususiyetle, ‘tarihsel koşullar’ın önemini vurgularken, yöntemi ithal edenler, bu yöntemin neşvu nema bulduğu tarihsel koşulları, yöntemin kullanışlı olup-olmadığı tartışmasında hemen hiç dikkate almadılar. Halbuki, her yöntem, bir biçimde ‘işlevsel’dir; belirli bir ‘maksad’a hizmet eder. Örneğin, postmodern paradigma, yeryüzü cenneti vaadeden bilimsel yaklaşımın, 1960’lardan itibaren Batı’da tılsımını yitirmesiyle ortaya çıkan toplumsal anominin anestize edilmesinde büyük işlev görmüştür. Bu yöntemin ‘görececilik’ özelliği, bütün anlam örgülerinin çözülmesine yolaçmış, sonuçta ‘varolmanın dayanılmaz hafifliği’ ötesinde bir sahici değer(!) kalmamıştır.


Bu, insanın, anlam dünyasının merkezine oturtulması (islami terminolojiyle ifade edilecek olursa) insanın ilahlaştırılmasıdır. Postmodern algılayışla atbaşı giden hermenötik, nefsini ilahlaştıran toplumların tarihsel koşullarının damgasını üzerinde taşımaktadır ve eğer ‘ithal’ edilecekse, bu özelliğine dikkat edilmelidir.


Ancak, Türkiye’de böyle olmamıştır. Son zamanlarda, özellikle Kur’an’ın anlaşılması sorunsalının çözümünde bu yöntemden pekçok şey umanların, ‘metin’ yerine ‘söz’ü önceleyen malum tezi ortaya atarken, “acaba metnin yerine ‘anlam’ın öncelenmesinin, tezin orjinal mekanında taşıdığı anlam ne olabilir?” sorusunu, ciddi olarak sormadıkları çok açıktır.


Bu soru, çok yalın bir mantıkla, sözü edilen ‘metinler’ üzerinde bir şüphe doğurmalı ve ardından, bu yöntemin Hıristiyian ilahıyatında çok anlamlı bir yere oturduğu tespiti yapılabilmeli iken, bir çırpıda devşiriliveren bu yöntemin, bu kez Kur’an’ın orijinalitesi üzerinde bir takım şüpheler doğurmaya aday olduğu görülmektedir. Evet, hermenötik, İncil’i modern akla tasdik ettirmenin uygun bir aracı olarak işlev görmektedir; zira lafzen (metin olarak) bir yığın çelişkiyi barındıran İncil nüshaları, ancak ‘anlamın yorumlanması’ suretiyle, giderek azalmakta olan nüfuzunu devam ettirebilir.

Ancak Kur’an için böyle bir sorun yoktur; Kur’an orijinal haliyle elimizdedir. O halde, onu, muharref İncillerle aynı kategori içinde değerlendiren yöntemi, başka bazı kolaylıklar sağlıyor diye içselleştirmek mümkün değildir. Bu husus, tarihselci yaklaşımı tartışırken, mutlaka gözönünde tutulmalıdır. Aslında, hermenötik/tarihselci yöntemin bizde karşılığını anlamlı bir şekilde bulacağı alan ‘hadisler’ olsa gerektir.


Zira hadislerin metni, daima tartışılmıştır ve hadisler bu yönüyle, İnciller gibi, anlam yönünden sorgulamaya tabi tutulmuşlardır. Ancak, bu çaba bir ‘te’vil’ çabasıdır ve sınırları çizilmelidir. Aksi halde, te’vil edilip de ‘makul’ bir anlama kavuşturulamayacak hiçbir hadis kalmaz. Meşhur örnekler arasında “dünya öküzün iki boynuzu arasında ve balığın sırtındadır” hadisi ile “La ilahe illallah diyen Cennet’e girer” hadisi verilebilir. Her iki hadisin de ‘makul’ izahları yapılabilmektedir; ancak metni bir yana bırakarak yapılacak bu tür yorumlarla (tevillerle) dini tarihsel süreç içerisinde dejenere edildiği de bir vakıadır.


Üstelik, Kur’an, metin açısından hadisler gibi değildir; insan müdahalesine maruz kalmamıştır ve hadisler gibi bir tevile de ihtiyaç hissetmez. O halde buradan çıkacak sonuç şudur: Kur’an metin olarak sahihtir ve ‘anlam’ı metninde içkindir. Anlam, metinden çıkarılacak; metnin aslına uygun olacaktır. Anlamı yakalama çabalarının somut bir sonuç vermiyor olması, Kur’an’ın sabit bir anlamının olmadığı şeklinde anlaşılamayacağı gibi, her farklı görüşe apriori bir isabet değeri nisbet edilmesini de gerektirmez.

İnsan, Kur’an’ı anlama konusunda yanılabilir; zira anlamanın gerekli şartlarını yerine getirmemiş olabilir ya da anlama sürecine etki eden başka faktörlerin de etkisi ile hata yapabilir. Kısaca sürecin zorlukları aşıldığında, Kur’an, taşımış olduğu manaları, taliplisine açar (Allah, yolunda gayret gösterenlere yollarını açar). Bu, ‘hakk’ olduğunu iddia eden bir din (ve onun Kitabı) için zaruridir. ‘Anlaşılamayan’ (ya da manaları konusunda emin olunamayan) bir Kitab’ın ne gibi bir sahici değeri olabilir ki!

Metnin öznelliğine vurguda bulunan ve yorumlamanın geçerli olduğu ortamı/tarihsel koşulları, ‘anlam’ın belirleyeni haline getiren tarihselcilik, Kur’an sözkonusu ise, kaçınılmaz olarak, metnin ‘otantik’ değerinin yadsınması ve dönemin şartlarının ya da hakim anlayışının Kur’an’a onaylattırılması gibi bir sonuç doğurur ki, bu, son tahlilde, Kur’an’ın tahrif edilmesinin bir başka adıdır.


Bu temel gerekçe ile selef, metnin içeriğini, öznesine göre tayin eden yaklaşımları hep ihtiyatla karşılamış ve ‘yorumlama imkanı’nı bulamadığı hususlarda susmayı tercih etmiştir. “Karanlığa taş atmamanın” yöntemi bu olmalıdır ve bu, Kur’an’ın özüne de uygundur. Bu yöntem, tarihselcilerin iddialarının aksine Kur’an’ın ‘evrensellik’ ilkesiyle çelişmez, zira burada mana, özneye indirgenmemekte ve böylece metin ‘dışsal’ etkilerden korunarak, onun ‘zamanlarüstülüğü’ sağlanmaktadır.


Evrensellik ile ‘çağa uygunluk’ birbirine karıştırılmamalıdır. Kur’an’ın her çağa hitab eden bir kitab oluşu, onun her çağda farklı anlaşılabileceği değil, manalarının her çağın insanında aynı etkiyi (ama bir başka biçimde olsun) yapabilirliğinin göstergesidir. La ilahe illallah’ın ortak ve tek bir manası olmalıdır ki, her çağın insanı için sahici bir sorumluluktan bahsedilebilsin.

Aksi olursa, “taşa Allah diye tapan çobanın” inancına da meşru bir zemin bulunabilecektir ki bunun bir diğer adı, dinin ortadan kaldırılmasıdır. Tasavvuf, bütün bir tarihi boyunca bu yöntemi kullanarak, ‘zahir’ (din) adına ne varsa, tümünün anlamlarının tersyüz olmasına sebebiyet vermiştir.

Tarihselcilik de, bu yönüyle, tasavvufun ‘batın’ (öz/asıl anlam) adı altında sistematikleştirdiği yöntemle örtüşmektedir. Şu halde tarihselci/hermenötik yöntem, tasavvufun modern bir versiyonudur. ‘Batın’ın tayini, kişiden kişiye farklılık göstereceği için, bu yöntemin ‘görecelik’ unsuru taşıdığı ve dolayısıyla ‘ilmi’ olmadığı da çok açıktır (Zaten tarihen sabittir ki, tasavvufun girdiği yerde ‘ilm’ gerilemiştir).

Bu noktada metne bağlı kalma sorunu kalmayan tarihselciliğin, Kur’an mecazları ve kıssalarla ilgili yaklaşımının ‘sembolleştirme’ çabası etrafında şekillendiğine dikkat edilmelidir. Özellikle modern dönemde Şeyh el-Huli’nin çabalarıyla, Kur’an tasvirlerinin sembolik ve ‘ibret-amaçlı’ olduğu ve bilhassa kıssaların tarihen vukubulmadığı tezini işleyen ‘edebi tefsir’ yöntemi, ayetlerin maksadlarını anlama konusunda masum bir makulleştirme faaliyetinin bir ürünü olarak gösterilebilirse de, sonuçları itibarıyla ‘mushaf’ın otantikliğine halel getirecek unsurları içermektedir.

Örneğin, bu yöntemle, Ebrehe’nin ordusuna saldıran kuşların ‘attıkları’ teşin bir tür taş değil de, çiçek mikrobu olduğunu ileri sürebilmeniz mümkün iken, İsa’nın ya da Musa’nın tarihen sabit gerçek kişiler olmadığı, Musa’nın asasının sembolden ibaret olduğu, cinlerin yabancı insanlar olduğu… kısaca mecaz ve mucize içerikli masajların ‘ibret’ almak amacıyla Kur’an’ın hikayeleştirdiği ‘hayali’ örneklerden ibaret olduğunu söylemeniz de imkan dahilinde olmaktadır.


Sembollerle nasihat vermeyi Allah’a yakıştıranlar, musibetle te’dib etmenin etkisin bilmiyorlar olsa gerek ki, ‘ibret’ alınması için, örneklemenin bizzat vukubulması şartının, muhatabı ne denli etkileyebileceğini unutuyorlar. Bu yaklaşım, öylesine tehlikelidir ki, kıyamet sahnelerinin dahi sembol olduğunu ve hatta gerçek kıyametin dahi kopmayacağını ileri süren görüşlere müsait bir zemin oluşturmaktadır.


Bu, aslında ‘edebi tefsir’ yönteminin, kendisini inkarıdır. Zira amaç muhatabı etkilemekse, somut bir vakıanın etkileme şansı, sembolleştirilmiş bir hikayenin etkileme şansından çok daha fazla olmalıdır. Ama öyle görünüyor ki, bu yöntem, Kur’an kıssalarının ardında yatan ruhu/özü arama çabasını yansıtmaktan çok, Kur’an’ın mucizliğine halel getirecek yaklaşımlara kapı aralama sonucunu doğurmaktadır.

Evet, metni iptal edecek her yaklaşım merduttur ve tarihselcilik de aynı kategoride yeralmalıdır. Metni anlama konusunda karşılaşılan sorunlar izafidir; metnin kendisinden değil, dışsal faktörlerden kaynaklanmaktadır ve bunlar giderilebilir türden sorunlardır. Bu sorunları çözme konusunda uygun ve kullanışlı yöntemler bulunabilir ve bu bağlamda bir yöntem olarak, ‘semantik’i göstermemiz mümkündür.


Kelimelerin (deyimler dışında) filolojik tahlilini yapmak suretiyle, tarihsel süreç içinde ‘kavramsallaşan’ terimleri, asli anlamlarına kavuşturmak daima imkan dahilindedir. Asli anlamlarına kavuşturularak kelimeleri tefsir edilen Kur’an, manalarını muhataplarına açacaktır. Allah yolunda yürüyenlere yollarını açar.


__________________
"(Onu size indirdik ki) <Kitap, yalnız bizden önceki iki topluluğa indirildi, biz ise onların okumasından habersizdik (o Kitâpları okuyamıyor, dillerini anlayamıyorduk)> demeyesiniz."(En'am,156)
Yukarı dön Göster aliaksoy's Profil Diğer Mesajlarını Ara: aliaksoy Ziyaret aliaksoy's Ana Sayfa
 
iblissavar
Uzman Uye
Uzman Uye


Katılma Tarihi: 06 subat 2007
Gönderilenler: 363
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP Alıntı iblissavar


 Alıntı:
     "Kur�an metin olarak sahihtir ve �anlam�ı metninde içkindir. Anlam, metinden çıkarılacak; metnin aslına uygun olacaktır. Anlamı yakalama çabalarının somut bir sonuç vermiyor olması, Kur�an�ın sabit bir anlamının olmadığı şeklinde anlaşılamayacağı gibi, her farklı görüşe apriori bir isabet değeri nisbet edilmesini de gerektirmez.

  İnsan, Kur�an�ı anlama konusunda yanılabilir; zira anlamanın gerekli şartlarını yerine getirmemiş olabilir ya da anlama sürecine etki eden başka faktörlerin de etkisi ile hata yapabilir. Kısaca sürecin zorlukları aşıldığında, Kur�an, taşımış olduğu manaları, taliplisine açar (Allah, yolunda gayret gösterenlere yollarını açar). Bu, �hakk� olduğunu iddia eden bir din (ve onun Kitabı) için zaruridir. �Anlaşılamayan� (ya da manaları konusunda emin olunamayan) bir Kitab�ın ne gibi bir sahici değeri olabilir ki!

  ..Evet, metni iptal edecek her yaklaşım merduttur ve tarihselcilik de aynı kategoride yeralmalıdır. Metni anlama konusunda karşılaşılan sorunlar izafidir; metnin kendisinden değil, dışsal faktörlerden kaynaklanmaktadır ve bunlar giderilebilir türden sorunlardır. Bu sorunları çözme konusunda uygun ve kullanışlı yöntemler bulunabilir ve bu bağlamda bir yöntem olarak, �semantik�i göstermemiz mümkündür."

  Kelimelerin (deyimler dışında) filolojik tahlilini yapmak suretiyle, tarihsel süreç içinde �kavramsallaşan� terimleri, asli anlamlarına kavuşturmak daima imkan dahilindedir. Asli anlamlarına kavuşturularak kelimeleri tefsir edilen Kur�an, manalarını muhataplarına açacaktır. Allah yolunda yürüyenlere yollarını açar."

 Kurana doğru yaklaşım üzerine yazılmış iyi bir makale.Kuranı nesne değil,özne kabul ettiğimizde bize kendisini açacak bir kitap olduğunu anlamanın zamanı gelmedi mi hâlâ !



__________________
ŞEYTANDAN VE ONUN EVLİYASINDAN KAÇINMANIN EN İYİ YOLU,ŞEYTANA KÜLAHINI TERS GİYDİRMEKTİR!
Yukarı dön Göster iblissavar's Profil Diğer Mesajlarını Ara: iblissavar
 

Eğer Bu Konuya Cevap Yazmak İstiyorsanız İlk Önce giriş
Eğer Kayıtlı Bir Kullanıcı Değilseniz İlk Önce Kayıt Olmalısınız

  Yanıt YazYeni Konu Gönder
Yazıcı Sürümü Yazıcı Sürümü

Forum Atla
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme
Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme
Sizin yetkiniz yok forumda konu silme
Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme
Sizin yetkiniz yok forumda anket açma
Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma

Powered by Web Wiz Forums version 7.92
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide
hanif islam

Real-Time Stats and Visitor Reports Sitemizin Gunluk, Haftalik, aylik Ziyaretci  Detaylari Real-Time Stats and Visitor Reports

     Sayfam.de  

blog stats