Şu da emredildi: Yüzünü dine bir Hanif olarak çevir. Sakın müşriklerden olma.
Yunus Suresi 105
Ben bir Hanif olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Müşriklerden değilim ben.
Enam Suresi 79
İbrahim ne bir Yahudi idi, ne de bir Hıristiyan. O sadece hanif bir müslümandı. O müşriklerden değildi.
Ali İmran Suresi 67
Şu da kuşkusuz ki, İbrahim başlıbaşına bir ümmetti; bir Hanif olarak Allah'ın önünde eğiliyordu. Müşriklerden değildi.
Nahl Suresi 123
De ki Allah doğrusunu söylemiştir / vaadinde sadıktır.Haydi artık Hanif olarak İbrahim'in Milleti'ne uyun! Müşriklerden değildi o.
Ali İmran Suresi 95
Allah'a ortak koşmadan, Hanifler olarak... Allah'a ortak koşan kişi, gökten düşmüş de kendisini kuşlar kapışıyor veya rüzgar onu uzak bir yere fırlatıp atıyor gibidir.
Katılma Tarihi: 01 temmuz 2005 Yer: Bulgaria Gönderilenler: 31
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
Yatakta eşitlik İslami haktır
Arka plan...Gittikçe
artan bir ses yükseliyor İslam dünyasından. Bu ses şöyle diyor:
“Seksten zevk almaya, vücudumuzla ilgili kararlar vermeye, camilere ana
kapıdan girmeye ve daha nicelerine hakkımız var! Üstelik bu hakların
tümü Kuran’dan geliyor!”
Ses İslami feministlere ait. 90’ların
sonlarına doğru Malezya’da ortaya çıkan ve Ortadoğu’da hızla yayılan
hareket geçtiğimiz günlerde yatak odası ve camilerdeki manifestosunu
açıkladı. Manifesto Kuran’a dayanarak kadınların en mahrem ve en
geneldeki haklarını talep ediyor. Manifestoyu açıklayanlar arasında
Ürdün’de İslami feminist hareketin başını çeken Dr. İbtesam el Atiyat
var. Atiyat ile geçen hafta Amman’da Friedrich Nauman Vakfı’nın
düzenlediği
“Uluslararası İnsan Hakları Konferansı”nda
tanıştık. Ve salı akşamı ders verdiği Amman’daki Birleşmiş Milletler
Üniversitesi’nde bir röportaj yaptık. Kusursuz bir İngilizce ile
konuşan ve geçtiğimiz yıl ABD Wisconsin Üniversitesi’nde kadın ve İslam
üzerine dersler veren el Atiyat İslam dünyasının yıllarca Batı’nın
terimleriyle konuştuğunu, bu yüzden feminist hareketlerin gelişmediğini
söyledi ve ekledi: “Biz Kuran’ı yanlış yorumlayan İslamcıt’larla aynı
kefeye konmak istemiyoruz. Dinimize inanan ve bu dinin kadınlara geniş
haklar tanıdığını düşünen insanlarız. Biz ne Usame Bin Ladin ne de
Tayyip Erdoğan’ız!”
İslami
feminizm Ortadoğu’da yayılıyor. Bu hareketin öncülerinden Ürdünlü Dr.
İbtesam El Atiyat yayınladıkları manifestoyu açıkladı. Manifestoda
Müslüman feministler rıza dışı sekse hayır diyor ve camide erkeklerde
birlikte saf tutmayı talep ediyorlar
Feminizm ve İslami Feminizm arasındaki fark ne?
Feminizm
Batı’ya ait bir kavram. Farklı kadın hareketlerine işaret ediyor.
Feminizmde üç ana dalgadan bahsediyoruz: İlki kadının politik haklarını
elde etmesine odaklı, ikincisi kadının yasal ve ev içi hakları için
mücadele ediyor, üçüncüsü ise kadının farklı ama erkekle eşit olmasını
amaçlıyor.
İslami feminizm hangi kategorinin içinde?
Hiçbirinin
değil. Doğu ülkelerinde feminist hareketler terminolojisini hep
Batı’dan aldı. Bu yüzden hiçbir zaman içinde bulunduğu kültüre uyum
sağlayamadı ve güçsüz kaldı. Doğu’daki feministler Batı’daki akranları
ile aynı idealleri paylaşsalar da yanlış metot yüzünden dertlerini
anlatamadılar. İslami feminizm buna reaksiyon olarak doğdu.
Yani aynı şeyi Doğu’ya özgü söylemek için mi?
Hayır.
İslami feministlerin farklı bir ideoloji, farklı bir çerçevesi var.
İslamcı’ların kadınlara bakışına tepki de hareketi hızlandırdı. Biz
diyoruz ki İslamcılar tek otorite değildir. Bizi Usame Bin Ladin ile
karıştırmayın. Biz onlar değiliz. Biz Kuran’ı günün şartlarına göre
yorumlayarak çağdaş bir yaşam sürüleceğine inanıyoruz.
Usame Bin Ladin kadına nasıl bakıyor?
Onlar
İslamcı’lar. İslamcıların gözünde kadınlar eve ait. Taliban ve Suudi
Arabistan’daki Vahabileri de bunlara örnek verebiliriz. İslamcılar
Kuran’ı yorumlayan tek otorite olduklarını iddia ediyorlar ve
peygamberin zamanındaki gibi yaşamamız gerektiğini söylüyorlar.
Feminizmde dinin rolü yoktur. Ama İslami feminizm denince din merkeze oturuyor. Neden?
Çünkü
Batı, dinin kadınlar üzerinde bir baskı aracı olduğunu düşünüyor. Bu
yüzden feminizmde dinin yeri yok. Ama biz İslami feministlere göre
İslam doğru yorumlandığında kadınlar için bir özgürleşme kaynağı.
Kuran’da kadının hakları korunmuş, biz Kuran’dan yola çıkarak
haklarımızı arıyoruz.
REFORMİST HAREKET
Kuran
kadın haklarını gözetiyor ise kadınları ikinci kategoriye koyan
şahitlik ve cinsel birleşme için rıza ile ilgili bölümleri nasıl
yorumlamalıyız?
Tüm Müslümanların bilmesi gereken bir şey
var: İslam tüm zamanlar ve her yer için geçerli. Yani o bölümler
peygamberin içinde bulunduğu şartlarda kadınları korumak için
düşünülmüş. Bu gün aynı şekilde uygulanacağı anlamına gelmiyor. İslam
reforme edilebilir.
İslami Feminizm İslam içindeki reformist bir hareket mi?
Evet. Biz İslam’ın farklı yorumlara açık olduğunu düşünüyoruz.
Türbana karşı tutumunuz ne?
Kesinlikle
karışmıyoruz. Biz türbanı baskı aracı olarak görmüyoruz. Aramızda
türbanlı olanlar da var, açık olanlar da. Türbanı Afganistan’daki
burkadan ayırmak lazım. Burka kadını sosyal hayattan ayırıyor ama
türban öyle değil. İnancı göstermenin bir yolu olarak düşünün türbanı.
Kadınların kendi seçimleri. Türban feminizmin önünde bir engel değil
kesinlikle.
Müslüman bir kadın nasıl görünmeli sizce?
Allah
Kuran’da bunu anlatıyor. Diyor ki kadınlar mütevazı olmalı. Bunun yolu
Kuran indiği tarihte kapanmaktan geçiyordu, şimdi ise mütevazı görünmek
için kapanmak şart değil. Önemli olan kadınların kendilerini seksüel
dürtüleri harekete geçirecek şekilde göstermemeleri.
Seksüel dürtüler demişken... Cinsel özgürlüğe yaklaşımınız nedir?
Seksüel özgürlük bizim için eşimizi seçme özgürlüğüdür.
İslam ve kadın uzmanı
İbtesaM
El-Atiyat Ürdün Üniversitesi’nde sosyoloji eğitimi aldıktan sonra Freie
Universitat Berlin’de “Ürdün’deki Kadın Hareketleri” üzerine çalışmalar
yaptı. UNESCO ve UNFEM projelerinde göre valdı. Fulbright burslusu
olarak ABD’nin Wisconsin Üniversitesi’nde “İslam ve Kadın” üzerine
dersler verdi. Halen Ürdün’de Birleşmiş Milletler Üniversitesi’nde
dersler veriyor.
Kökü Malezya’da
İslami feminizm
hareketi 1990’ların sonunda Malezya’da doğdu. Burada İslami Kız
Kardeşler (Sisters in Islam) adlı bir grup Kuran’dan yola çıkarak sahip
oldukları kadın haklarını dile getirdi. Malezya’yı Mısır izledi. Daha
sonra Ürdün’de bir oluşum başladı. Bunu ABD ve Kanada’daki Müslümanlar
takip etti. Türkiye’de de yavaş yavaş temel fikirleri gelişiyor. İslami
Feminizm bu gün emekleme aşamasında bir hareket. Manifestolarını
yayınladılar ancak hâlâ düzenli bir örgütlenmeden söz etmek mümkün
değil.
Sınırlı seksüel özgürlük
Evlilik dışı bir eş de söz konusu mu?
Evlilik
İslam’da kadını korur. Bu yüzden evlilik dışı ilişkiyi savunmuyoruz.
Zaten cinsel ilişki yalnızca iki kişi arasında değildir. Gebelik
durumunda işin içine üçüncü parti girer. Evlilik işte bu üçüncü partiyi
korur.
Batı’daki feminizmin çıkış noktalarından biri de
kadınların cinsel partnerlerini serbestçe seçmeleri. Siz bu konuda
anladığım kadarıyla muhafazakâr aile düzeni dışına çıkmıyorsunuz.
Hayır,
biz Müslümanlar olarak ahlaklı insanlarız, sorumluluk duygularımızı ön
planda tutuyoruz. Batı’daki radikal feministler kadar ileri gitmiyoruz
seksüel özgürlükler konusunda.
İslam’da yaygın olan namus cinayetlerine karşı çalışmalarınız var mı?
Namus
cinayetleri maalesef Ürdün’de çok yaygın. Katiller gelenek sayesinde
ceza indiriminden yaralanıyor. Ancak bu gelenek salt dinden
kaynaklanmıyor, Hıristiyanlarda da namus cinayetleri yaşanıyor. Bu
aşiret geleneği ile bağlantılı. Yani İslam’da temeli yok. Ama yine de
ülkedeki İslamcılar tarafından destekleniyor, çünkü İslamcılar
aşiretlerin desteğini kaybetmeyi göze alamıyorlar.
İSLAMİ MANİFESTO
Yatak odası hakları:
Saygı değer ve zevk verici bir seks, İslami haktır.
Vücut hakkında karar vermek ve istemedikleri takdirde sekse hayır demek İslami haktır.
Eşler hakkında karar vermek, istenilen eşi seçmek ve ikinci bir eşe hayır demek İslami haktır.
Doğum kontrolü İslami haktır.
Fiziksel, duygusal ve seksüel istismardan korunmak İslami haktır.
Seksüel mahremiyet İslami haktır.
İftira ve dedikodudan muafiyet İslami haktır.
Rıza ile cinsel birleşme cezalandırılamaz.
Seks eğitimi ve cinsel sağlık İslami haktır.
Cami hakları:
Camiye girmek İslami haktır.
Camiye ana kapıdan girmek İslami haktır.
Musallaya görsel ve işitsel erişim İslami haktır.
Erkeklerden bir bariyer ile ayrılmadan musallada dua etmek İslami haktır.
Cemaate seslenmek İslami haktır.
İmam olmak İslami haktır.
Cemaatin tüm aktivitelerine katılmak İslami haktır.
Sizin yetkiniz yok foruma yeni mesaj ekleme Sizin yetkiniz yok forumdaki mesajlara cevap verme Sizin yetkiniz yok forumda konu silme Sizin yetkiniz yok forumda konu düzenleme Sizin yetkiniz yok forumda anket açma Sizin yetkiniz yok forumda ankete cevap yazma