Cemal Sait Aktaş
Kur'an'in mucize ongorusu:
"Insanlardan oyleleri vardir ki, Allah yolunda bilgisizce saptirmak ve o yolu oyalanma araci yapmak icin HADIS eglencesini satin alirlar. Iste boylelerine rezil edici bir azap vardir" (Kuran, 31:6)
"Hal boyle iken Allah'tan ve onun ayetlerinden baska hangi HADISE inaniyorlar? !" (45:6)
Islam dunyasinda genel kabul goren ve Kutub-u Site (alti kitap) adi verilen hadis kitaplari, Kuran ve icma ile beraber dinin uc kaynagindan biri olarak kabul edilir..
Bunlar:
-
Muvatta, imam Malik b. Enes b. Ebi Amir (H. 91? -H579)
-
Buhari, Ebu Abdullah Muhammed b. Ismail el-Buhari el-Farisi (H594-H256)
-
Muslim, Ebul Huseyn Muslim b. el-Haccac el Kureysi en-Nisaburi (H204-H268)
-
Ebu Davut, Suleyman b. el-Esas el ezdi es-Sicistani (H202-H275)
-
Tirmizi, Ebu Isa, Muhammed b. Isa et-Tirmizi (H209-H279)
-
Nesai, Ebu Abdurrahman Ahmed b. Suayb en-Nesai (H215-H303)
Kuran neden dinin tek kaynağı kabul edilmelidir.Tamamen tartışıldığında bir kitap boyutunu aşacak kanıtlarımı özlü olarak size sunmak istiyorum.
Kanıt 1: Matematik
Bilindigi gibi hadis usulune gore, hadis ravilerinden hic birinin bir kez dahi yalan soylememis olmasi gerekir. Aksi durumda o kisiden hicbir sekilde hadis rivayet edilemez. Buhari kitabina aldigi yaklasik 7000 hadisi 600 bin (700 bin diyenlerde var) hadis arasindan sectigini soyler (Ibn Hacer el-asqalani, fethul bari, muqaddime, sh. 4)
a)-Buharinin 600.000 hadisi ezbere bildiği söylenir. Acaba bu doğrumudur?
Ravileri ile beraber 11 adet hadisin bir kitap sayfası tuttuğunu varsayalım. Bu durumda
600.000 hadisden herbir cildi 500 sayfa olmak üzere (600.000/11) 500=120 ciltlik bir kitap elde edilir.Bir insan 120 ciltlik bir kitabı ezberinde tutabilir mi?
b)-Rivayetlere göre hadis derleyicileri hadisleri derlerken çok titiz avranmışlardır. Örneğin,bu iş için at, deve veya eşek sırtında (Mekke-Medine arası uzaklığın 18 gün olduğunu unutmayın) uzun seyehatlere çıkmışlar. Hadis silsilesinde yer alan her raviyi titizlikle araştırmışlar, hatta uzaktan yaptıklarını gözlemlemişler, ravileri çevrelerinden soruşturmuşlar, vs....
Acaba gerçekten öyle mi?Şimdi Buhariye her hadisin sahihligini test etmesi icin minumum yarım saatlik zaman verelim. Bu durumda Buharinin 600.000 hadisin guvenirligini test edebilmesi icin tam olarak [ (600. 000x1/2) /24 ]/365=34 yila ihtiyaci var. Yani Buhari gunluk ihtiyaclari dahil (yeme, içme, uyuma, dinlenme vs...) hicbir sey ile mesgul olmaksizin bu test islemini ancak 34 yilda bitirebilir (Buhari hadis derlemeye 30 yaşlarında başlamıştır). Eğer her bir hadisin güvenirliği için bile 30 dakika harcanmadıysa,o zaman ikinci maddenin başında sıraladığımız titizliğin pekde doğru olmadığı ortaya çıkar.
Kanıt 2:Mantık
Hadisleri Kurana goturerek dogrulugunu test edemez miyiz? Boyle bir yonteme basvurmamizin mumkun olamayacagini soyle bir mantiksal cikarim yaparak gosterebiliriz.
Hadisler ile ilgili iki secenek var. Bunlar:
Suphesiz birinci maddede belirtilen hadislere ihtiyacimiz yok. Cunku, istisnasiz tamami uydurmadir. Geriye sadece ikinci maddede belirledigimiz hadisler kaliyor. Ancak, burada da karsimiza buyuk bir problem cikiyor. Kuran ile uyum icinde olan her hadis peygamberin agzindan mi cikmistir? Baska bir deyisle, Kuran ile uyum icinde olan ancak peygamberin soylemedigi hadisler ile peygamberin soyledigi hadisleri birbirinden nasil ayirt edecegiz? Bunun icin elimizde objektif bir kriter var mi? En guzel hadis Kuran degil mi (39:23)?
Kanıt 3: Güvenirlik
Hadis ravilerine soyle bir goz atildiginda Ebu Hureyre ismi one cikar. Hadis kitaplari Ebu Hureyre'den cok sayida hadis rivayet ederler. Ancak ayni hadis kitaplarinin Ebu Hureyre'yi kendi cikarlari dogrultusunda hadislere rahatlikla ekleme yapabilen biri olarak tanitmasi ilginc bir tezat olusturuyor. Hadis kitaplarına göre en çok hadis rivayet eden Ebu Hureyre güvenilir değil.
Olay tarla kopekleri ile ilgilidir. "Av ve coban kopekleri disindaki kopekleri oldurun" hadisine rivayete gore Ebu Hureyre tarla kopeklerinide eklemistir. Sahabeden (Ibni Omer) birine bunun nedeni soruldugunda" Ebu Hureyrenin tarlalari varda ondan" cevabini verir. Merak edenler icin soz konusu hadisleri asagiya alintiliyorum:
"Ibnu Omer radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vessselam buyurdular ki: 'Av ve coban kopekleri disinda kopek besleyenin ecrinden her gun iki kiratlik eksilme olur.'" (Salim der ki: "Ebu Hureyre (bu hadisi rivayet ederken): "... Veya ziraat kopegi'' derdi) cunku o ziraat sahibi idi." (Buhari, Sayd 6; Muslim, Musakat 50, (1574) ; Muvatta, Isti'zan 12, (2, 969); Tirmizi, Ahkam 4, (1487) ; Nesai, Sayd 12-14 (7, 187-188).
"Ebu Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Suru veya av veya ziraat kopegi disinda bir kopek besleyen kimsenin ecrinden her gun bir kirat eksilir." Buhari, Hars 3, Bed'u'l- Halk 14; Muslim, Musakat 58, (1579) ; Ebu Davud, Sayd 1, (2844) ;Tirmizi, Ahkam 4, (1490) ; Nesai, Sayd 14, (7, 188, 189).
"Ibnu Omer radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) av veya koyun veya coban kopegi haric diger butun kopeklerin oldurulmesini emretti." Ibnu Omer radiyallahu anh'a: "Ebu Hureyre, "veya ekin kopegini de diyor!" denilmisti, bunun uzerine: "Onun ekini var da ondan!" cevabini verdi ve ilave etti: "Biz Medine ve civarina gider, tek kopek birakmaz, hepsini oldururduk. Hakkat biz, colden gelmis kadina refakat eden arkadas kopegi bile oldururduk." Buhari, Bed'u'l-Halk 14;Muslim, Musakat 45, (1570) ; Muvatta, Isti'zan 14, (2, 969) ; Tirmizi, Sayd 4, (1488) ; Nesai, Sayd 9, (7, 184).
Hadisler arasinda bas gosteren problemleri cozmek icin ugrasan alimlere gore Ibnu Omer, Ebu Hureyreyi yalancilikla suclamamistir. Sadece kendisinin hadisin bir kismini unuttugunu, Ebu Hureyrenin ise tarlalari oldugu icin hadisi unutmadigini iddia etmislerdir. Ne var ki hadisin son kismi bu yorumunun tutarli olmadigini gosteriyor; "... hakkat biz, colden gelmis kadina refakat eden arkadas kopegi bile oldururduk." Sizce baska bir yoruma gerek var mi?
Kanıt 4:Çelişki
Hadisler deki celiskiler carpici boyutlardadir.
Kadin opmekle abdest bozulur mu bozulmaz mi?
"Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) 'in soyle dedigi rivayet edilmistir:"Erkegin hanimini opmesi ve ona eliyle dokunmasi hep mulamese (degme) sayilir. Oyleyse kim hanimini operse veya eliyle dokunursa abdest almasi gerekir." Bu rivayetin bir benzeri Ibnu Mes'ud'dan gelmistir." Muvatta, Taharet 64, (1, 43).
"Hz.. Aise (radiyallahu anha) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) kadinlarindan birini optu, sonra donup namaza gitti, abdest tazelemedi. Urve rahimehullah der ki: "Kendisine: "Bu, sizden baska bir hanimi olmamali!" dedim, Hz. Aise gulmekle cevap verdi. '' Ebu Davud, Taharet 69, ( 178, 179, 180) ; Tirmizi, Taharet 63, (86) ; Nesai, Taharet 121, (1, 114) ;Ibnu Mace, Taharet 69, (502).
Zekerini elleyenin abdesti bozulur mu bozulmaz mı?
"Busre Bintu Saffan (radiyallahu anhi) anlatiyor: "ResululIah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Zekerine degen abdest almadikca namaz kilmasin..'' Tirmizi, Taharet 61, (82, 83, 84) ; Muvatta, Taharet 58, (1; 42) ; Ebu Davud, Taharet 70, (181) ; Nesai, Taharet 118, (1, 110).
"Talk Ibnu Ali (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'in yanina geldik. (Biz huzurlarinda iken) bir adam geldi. Sanki o bir bedevi idi. "Ey Allah'in Resulu! dedi, kisi abdest aldiktan sonra zekerine degerse ne gerekir (abdesti bozulur mu, bozulmaz mi? )'' Resulullah (aleyhissalatu vesselam) su cevabi verdi: "O, kendisinden bir parca degil midir? " Ebu Davud, Taharet 71, (182, 183) ;Tirmizi, Taharet 62, (85) ; Nesai, Taharet 120, (1, 111). Bu metin Tirmizi'nindir.
Uyku abdesti bozar mi bozmaz mı?
"Hz. Enes (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah'in ashabi uyurlar, sonra abdest almadan namaz kilarlardi: (Enes'ten bunu rivayet eden) Katade'ye: "Bu sozu Enes'ten bizzat isittin mi? " diye sorulmustu: "Vallahi evet!" diye te'yid etti." Muslim, Hayz 125, (376) ; Ebu Davud, Taharet 80, (200) ; Tirmizi, Taharet 58, (78).
"Hz. Ali (radiyallahu ahh) anlatiyor: "Gozler, halkanin bagidir, oyleyse uyuyan abdest lsin." Ebu Davud, Taharet 80, (203).
Ateste pismis yemek abdesti bozar mi bozmaz mı?
"Ebu Hureyre radiyallahu anh)'den nakledildigine gore, Ebu Hureyre mescidde abdest alirken yanina Abdullah Ibnu Kariz gelir. Ona, Ebu Hureyre su aciklamayi yapar: "Bir kes (kurumus cokelek) parcasi yedim, bu sebeple abdest aliyorum. Cunku ben Resulallah aleyhissalatu vesselam'in "Ateste pisen seyler yiyince abdes alin" dedigini isittim." Muslim, Hayz 90, (352) ; Nesai, Taharet 122, (1, 115, 116) ; Tirmizi, Taharet 58, (79) ; Ebu Davud, Taharet 76, (194).
Bu, Muslim'in lafzidir. Hz. Aise'den de buna benzer bir rivayet mevcuttur. "Ibnu Abbas (radiyallahu anhama) anlatayor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) koyun budu yedi ve namaz kildi, abdest almadi.'' Buhari, Vudu 50, Et'ime 18; Muslim, Hayz 91, (354) ; Muvatta, Taharet 91, (1, 25) ; Ebu Davud, Taharet 75, (187) ; Nesai, Taharet 123, (1, 118).
Hz. Cabir (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) cikti, beraberinde ben de vardim. Ensardan bir kadina ugradi Kadin ona bir koyun kesti. Bir tabak taze hurma getirdi, ondan yeyip sonra ogle icin abdest aldi ve namaz kildi. Sonra (namazdan) ayrildi Kadin ona koyundan arta kalan bir seyler getirdi. Resulullah (aleyhissalatu vesselam) onu da yiyip ikindiyi kildi, bu sirada abdest almadi." Muvatta, Taharet 25, (1, 27) ; Tirmizi, Taharet 59, (80) ; Ebu Davud, Taharet 75, (191, 192) ; Nesai, Taharet 23, (1, 118). Bu Tirmizi'nin lafzidir.
Av kopegi tuttugu avin bir kismini yenmisse o av yenir mi yenmez mi?
"Adiyy Ibnu Hatim radiyallahu anh anlatiyor: " (Bir gun) : "Ey AIlah'in Resulu! Biz, su kopeklerle avlaniyoruz. Bunlardan bize helal olani hangisidir? " diye sormustum, su aciklamayi yapti: "Muallem (terbiye edilmis) kopegini besmele cekerek gonderdin mi, senin icin tuttugunu ye. Ancak kopek kendisi yemeye kalkmissa onu yeme. Zira bu durumda ben, avi kopegin kendisi için yakalamis olmasindan korkarim. Eger senin gonderdigin kopeklere baska bir kopek karisti da (hangisinin yakaladigi belli degilse) yine yeme." Buhari, Buyu 3, Zebaih 1, 2, 3, 7, 8, 9, 11, Tevhid 13;Muslim, Sayd 1, (1929) ; Ebu Davud, Sayd 2, (2847-2851) ; Tirmizi, Sayd 1- 7, (1465-1471) ; Nesai, Sayd 1- 8, (7, 179-183), 19-23, (7, 193-195).
"Sa'd Ibnu Ebi Vakkas radiyallahu anh'a ogretilmis (muallem) bir kopek avi oldurecek olursa, yenilip yenmiyecegi sorulmustu: "Ye dedi, ondan sadece bir parca da kalmis olsa.'' Muvatta, Sayd 7, (2, 493). 193, 194) ; Buhari, Sayd 8.
Aybasi goren kadin mescide girebilir mi giremez mi?
Ummu Seleme radiyallahu anha anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam bu mescidin avlusuna girerek, yuksek sesle: "surasi muhakkak ki, mescid, ne cunub ne de hayizliya helal degildir" buyurdular. " "Hz. Aise radiyallahu anha anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam, (bir gun) bana (kendisi mescidde iken) "Humre'yi bana getiriver!" buyurdular. "Hayizliyim" diye cevap verdim. "Senin hayizin elinde degil ki!' dediler." Muslim, Hayz 11, (298) ; Ebu Davud, Taharet 114, (261) ; Tirmizi, Taharet 111, (134) ; Nesai, Hayz 18, (1, 192).
"Hz. Meymune radiyallahu anha anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam bizden biri hayizli oldugu halde onun kucagina basini koyar, Kur'an okurdu. Bizden birimiz hayizli iken Resulullah'in humrasini mescide tasir ve yayardi." Nesai, Hayz 19, (1, 192).
Erkeklere altin helal mi haram mi?
"Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) kendisine altindan bir yuzuk yaptirdi. Bunun uzerine halk da altin yuzukler yaptirdi. Bilahare aleyhissalatu vesselam minbere cikip oturdu, yuzugu cikardi ve: "Vallahi bunu ebediyen takmiyacagim!" dedi. Halk da yuzuklerini cikarip attilar." Buhari, Libas 45, 46, 50, 53, Eyman 6, Itisam 4; Muslim, Libas 53, 55, (2091) ; Muvatta, Sifatu'n-Nebi 37, (2, 936) ; Ebu Davud, Hatem 1-2, (4218, 4219, 4220) ; Tirmizi, Libas 16, (1741) ;Nesai, Zinet 43, 53, (8, 165, 178) ; Ibnu Mace, Libas 40, (3642-3644).
"Ibnu Abbas (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatuvesselam) bir adamin elinde altindan bir yuzuk gordu. Onu cikarip atti ve:"Biriniz tutup atesten bir parcayi alip eline koyuyor!" buyurdu. Resulullah (aleyhissalatu vesselam) gidince adama: "Yuzugunu al (baska surette) ondan faydalan" dediler. O: "Hayir! Vallahi ebediyen almayacagim, onu Resulullah (aleyhissalatu vesselam) atti" dedi." Muslim, Libas 52, (2090). " Said Ibnu'l-Museyyeb anlatiyor: "Hz. Omer, Suheyb (radiyallahu anhuma)'e: "Niye parmaginda altin yuzuk goruyorum?" dedi. Beriki: "Onu senden daha hayirli olan da gordu, ama ayiplamadi" deyince, Hz. Omer: "O da kimmis?" dedi. Suheyb: "Resulullah!" cevabini verdi." Nesai, Zinet 42, (8, 164, 165).
"Arfece Ibnu Es'ad (radiyallahu anh) anlatiyor: "Cahiliye devrinde cereyan eden Kulab savasinda burnum isabet almis, bu sebeple gumusten bir burun taktirmistim. Bilahare kokmaya basladi. (Durumu kendisine acinca), Resulullah (aleyhissalatu vesselam), bana altindan bir burun yaptirmami soyledi." Ebu Davud, Hatem 7, (4232, 4233, 4234) ; Tirmizi Libas 31, (1770) ; Nesai, Zinet 41, (8, 163, 164).
Peygamber yuzugu sag eline mi takardi sol eline mi?
" Hz. Ali (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah yuzugunu sag eline takardi." Ebu Davud, Hatim 5, (4226) ; Nesai, Zinet 49, (8, 175).
"Ibnu Omer (radiyallahu anhama) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) yuzugu sol eline takardi ve tasini avucunun icine getirirdi. Ibnu Omer de boyle yapardi. Ebu Davud, Hatem 5, (4227, 4228). 8. (4237) ; Nesai. Zinet 39, (8. 156. 157)..
Fitrat bes mi on mu?
"Hz. Aise (radiyallahu anha) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatuvesselam) buyurdular ki: "On sey fitrattandir: Biyigin kesilmesi, sakalinuzatilmasi, misvak, istinsak (burna su cekmek), mazmaza (agza su cekmek), tirnaklari kesmek, parmak mafsallarini yikama, koltuk altini yolmak, etektrasi olmak, intikasu'l-ma yani istinca yapmak." Muslim, 56 (261) ; EbuDavud, Taharet 29, (53) ; Tirmizi, Edeb 14, (2758) ; Nesai, Zinet 1, (8, 126, 127).
"Hz. Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatuvesselam) buyurdular ki: "Fitrat bestir: Sunnet olmak, etek trasi olmak, biyigi kesmek, tirnaklari kesmek, koltuk altini yolmak." Buhari, Libas63, 64, isti'zan 51; Muslim, taharet 39, (257) ; Muvatta, Sifatu'n Nebiyy3, (2, 921) ; Tirmizi, Edeb 14, (2757), Ebu Davud Tereccül 16, (4198) ;Nesai, Taharet 11, 11, (1, 14, 15).
Ayakta yemek icmek serbest mi degil mi?
"Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatuvesselam)'a zemzemden sundum, ayakta oldugu halde icti." Buhara, Esribe16, Hacc 76; Muslim, Esribe 120, (2027) ; Tirmizi, Esribe 12, (1883) ;Nesai, Hacc 165, (5, 237).
"Ibnu Omer (radiyallahu anhama) anlatiyor: "Biz, Resulullah (aleyhissalatu vesselam) devrinde yururken yer, ayakta iken içerdik. "Tirmizi, Esribe 11, (1881) ; Ibnu Mace, Et'ime 25, (3301). "Hz. Enes (radiyallahu anh) : "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) ayaktaiçmeyi yasakladi" demisti. Kendisine: "Ya yemek? (Bu husustaki hukumnedir)" diye soruldu. "Bu daha siddetle yasaktir!" dedi veya soyle dedi. "Bu daha serli, daha kotu!" Muslim, Esribe 113. (2024) ; Tirmizi, Esribe11, (1880) ; Ebu Davud, Esribe 13, (3717).
Yemek icin namaz ertelenir mi ertelenmez mi?
"Hz. Cabir (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhis salatu vesselam) buyurdular ki: "Yemek veya bir baska sey için namazinizi tehiretmeyin." Ebu Davud, Et'ime 11, (3758). "Hz. Aise (radiyallahu anha) anlatiyor: "Resulullah (aleyhis salatu vesselam) soyle buyurdular: "Namaz baslar ve aksam yemegi de hazir olursaaksam yemegiyle baslayin." Buhara, Et'ime 58, Ezan 42; Muslim, Mesacid65. (558).
"Hz. Enes (radiyallahu anh) anlatiyor: Resulullah (aleyhis salatuv esselam) buyurdular ki: "Aksam yemegi hazirlanmis ise, yemege namazdanonce baslayin. Yemeginizi aceleye de getirmeyin." Buhari, Et'ime 58, Ezan42; Muslim, Mesacid 64, (557) ; Tirmizi, Salat 262, (353) ; Nesai, imamet57, (2, 111).
Su kabinin agzindan su icilir mi icilmez mi?
"Ebu Said (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhis salatu vesselam) su kaplarinin agzindan icmek icin agizlarinin disa kivrilmalarini yasakladi." Buharî, Esribe 23, Muslim, Esribe 111, (2023) ;Ebu Davud, Esribe 15, (3720) ; Tirmizi, Esribe 17, (1891).
"Ensardan bir zat olan Isa ibnu Abdullah, babasindan naklen anlatiyor:"Resulullah (aleyhissalatu vesselam) Uhud gunu bir su kabi istedi. (Kapgelince) : "Kabin agzini disa kivirin!" dedi, ben de kivirdim. Sonra kabinagzindan su icti." Ebu Davud, Esribe 15, (3721).
Peygamber ayakta isedi mi isemedi mi?
"Huzeyfe radiyallahu anh dedi ki: "Arkadasinizin titizligi bu kadarileri goturmemesini tercih ederim. Ben, ResululIah aleyhissalatu vesselam'la bir beraberligimizi hatirliyorum. Beraber yuruyorduk. Derkenbir kavmin bir duvar gerisindeki kullugune rastladik. Resulullahaleyhissalatu vesselam, tipki sizden birinin ayakta bevletmesi gibi durupayakta bevletti. Ben bu esnada kendilerinden uzaklasmak istedim. Banayakin durmami isaret buyurdu. Geri gelip, hemen arkasinda dikilipabdestini bozuncaya kadar bekledim.'' Buhari, Vudu 62, 60, 61, Mezalim 27;Muslim, Taharet 73, 74, (273) ; Ebu Davud, Taharet 12, (23) ; Tirmizi, Taharet 9, (13) ; Nesai, Taharet 24, (3, 25).
" Hz. Aise radiyallahu anh'dan rivayete gore soyle derdi: "Size kim, Resulullah aleyhissalatu vesselam'in ayakta bevlettigini soylerse, sakinonu tasdik etmeyin. O, daima comelerek abdest bozardi." Tirmizi, Taharet 8, (12) ; Nesai, Taharet 25,
Kanıt 5:Tutarlılık
Yer ile gok arasindaki mesafe 73 yil mi?
"Peygamber (aleyhissalatu vesselam) : "Biliyor musunuz, sema ile arz arasindaki uzaklik ne kadardir?" diye sordu. "Hayir, vallahi bilmiyoruz!"diye cevapladilar. "Oyleyse bilin, ikisi arasindaki uzaklik ya yetmis bir, ya yetmis iki veya yetmis uc senedir. Onun ustundeki sema (nin uzakligida) boyledir." Resulullah (aleyhissalatu vesselam) yedi semayi sayarak her biri arasinda bu sekilde uzaklik bulundugunu soyledi. Sonra ilave etti: "Yedinci semanin otesinde bir deniz var. Bunun ust sathi ile dibi arasinda iki sema arasindaki mesafe kadar mesafe var. Bunun da gerisinde sekiz adet yabani keci (suretinde melek) var. Bunlarin sinnaklari ile dizleri arasinda iki sema arasindaki mesafe gibi uzaklik var, sonra bunlarin sirtlarinin gerisinde Ars var, Ars'in da alt kismi ile ust kismi arasinda iki sema arasindaki uzaklik kadar mesafe var. Allah, butun bunlarin fevkindedir." Tirmizi, Tefsir, Hakka, (3317) ; Ebu Davud, Sunnet 19, (4723) ; Ibnu Mace, Mukaddime 13, (193).
Allah'in arsi at gibi kisniyor mu?
Ars, Zati Zulcelal sebebiyle inleyip ses cikarir, tipki suvarisi sebebiyle atin ses cikarmasi gibi." Ebu Dâvud, Sunnet 19, (4726)
Kadinlar baslarini tiras edemezler mi?
"Hz. Ali (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) kadinlarin baslarini tras etmelerini yasakladi." Nesai, Zinet 4, (8, 130) ; Tirmizi, Hacc 74, (914).
Hastaliktan saclari dokulen kadin peruk takamaz mi?
"Hz. Esma (radiyallahu anha) anlatiyor: "Bir kadin Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'a gelerek: "Kizim cicek hastaligina yakalandi ve saclari dokuldu. Ben onu evlendirdim, igreti sac takayim mi?" diye sordu. Aleyhissalatu vesselam: "Allah takana da taktirana da lanet etmistir?" diye cevap verdi." Buhari, Libas 83, 85; Muslim, Libas 115, (2122) ;Nesai, Zinet 71, (8, 187, 188).
Saci ilk beyazlayan ve biyigini ilk kesen Ibrahim peygamber mi?
Yahya ibnu Said'in anlattigina gore, Said ibnu'l Museyyeb (rahimehullah)'ten sunu isitmistir: "Hz. Ibrahim (aleyhisselam), misafiragarlayan ilk kimse idi. Keza o ilk sunnet olan kimseydi, biyiginikesenlerin ilki, sacinda aklik gorenlerin ilki de o idi. Ak saclarigorunce: "Ya Rabbi bu nedir?" diye sormus; Rabbi de: "Bu vakardir eyIbrahim!" demis. O da: "Rabbim! Oyleyse vakarimi artir!" diyerek duadabulunmustur." Rezin sunu ilave etmistir. "Bu sirada Hz. Ibrahim 120yasindaydi. Bundan sonra 80 yil daha yasadi." Muvatta, Sifatu'n-Nebi 4, (2, 922).
Kadinlar kaslarini duzeltemezler mi?
"Ibnu Abbas (radiyallahu anhum) dedi ki: "igreti sac takan, taktiran;kaslari incelten, kaslarini incelttiren, dovme yapan ve dovme yaptiranlanetlenmistir." Ebu Davud, Tereccul 5, (4170).
Kadinlar yuzlerinde cikan tuyleri temizleyemezler mi?
"Resulullah (aleyhissalatu vesselam) on seyi yasakladi: Disleritorpuleyip inceltmek, dovme yapmak, (erkeklerin sac ve sakallarindakiaklari, kadinlarin yuzlerindeki tuyleri) yolmasi, kadinin kadinla, erkeginerkekle ayni ortu altinda arada bir mania olmadan yatmasi, erkegin Acemlergibi elbisesinin alt kismina ipek serit ilave etmesi, yine Acemler gibiomuzlarina alem olarak (dort parmak genisliginden fazla) ipek koymasi, yagmacilik yapmasi; saltanat sahibi olmayanin (Acemlerin ziyyi (susu) durumunda olan) kaplan (derisinin) uzerine oturmasi ve yuzuk takmasi." EbuDavud, Libas 11, (4049) ; Nesai, Zinet 20, (8, 143) ; Ibnu Mace, Libas 47, (3655).
Resim yasak mi?
" Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "kim resim yaparsa, Allah onuKiyamet gunu, yaptigi resim sebebiyle, onlara ruh ufleyinceye kadar azabeder. Hicbir zaman da ruh ufleyici degildir." Buhari, Ta'bir 45, Tirmizi, Libas 19, (1751) ; Nesai, Zinet 114, (8, 215). "Ben Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'i dinledim. Soyle diyordu:"Butun tasvirciler atestedir. Allah ressamin yaptigi her bir resim icinbir nefis koyar ve bu ona cehennemde azab verir." Ibnu Abbas devamla adamadedi ki: "illa da resim yapacaksan agac yap, cani olmayan seyin resminiyap." Buhari, Buyu 114; Muslim, Libas 99, (2111) ; Nesai, Zinet 112, (8, 212, 214).
Peygamber aclik nedeni ile karnina tas mi bagladi?
"Ebu Talha (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhis salatu vesselam)'a aclikliktan sikayet ettik ve karinlarimizi acip gosterdik. Herkeste bir tane tas vardi. Resulullah (aleyhissalatu vesselam) da karniniacti, O'nda iki tas vardi." Tirmizi, Zuhd 39, (2372).
Gunes seytanin iki boynuzu arasindan mi dogar?
Hz. Aise (radiyallahu anha) dedi ki: "Omer vehme dustu (yanildi). Resulullah (aleyhissaltu vesselam): "Namaz kilmak icin gunesin batma ve dogma zamanini taharri etmeyin. Cunku o, seytanin iki boynuzu arasinda dogar" diye yasakladi. "Muslim, Musafirin 295, (833) ; Nesai, Mevakit 35, (1, 279).
Asiri soguk ve sicak havalarin nedeni cehenemin teneffus etmesi midir?
"Imam Malik'in bir rivayetinde (Resulullah'in soyle buyurdugu rivayetedilmistir) : "Cehennem, Rabbine (ey Rabbim! bir kismim, diger bir kismimiyiyor diye) sikayet etti. Bunun uzerine Rab Teala ona yilda iki kereteneffus etmesine izin verdi: Kista bir nefes, yazda bir nefes. (iste, hararetten en siddetli hissedilen ve soguktan en siddetli hissedilen seybu soluklardir)." Buhari, Mevakit 8; Muvatta, Vukut 27, (1, 15).
Siddetli sicaga cehennemin kabarmasi mi neden olur?
Ebu Zerr (radiyallahu anh) anlatiyor: "Biz bir sefer sirasinda Resulullah (aleyhissalatu vesselam) ile beraberdik. Muezzinimiz oglenamazi için ezan okumak istedi. Resulullah (aleyhissalutu vesselum) ona:"Serinlemeyi bekle!" dedi. Bir muddet gecince muezzin ezan okumakistemisti, yine ikinci ve hatta ucuncu defa: "Serinlemeyi bekle!" dedi. (Bekledik), hatta tumseklerin (dogu cihetindeki) golgelerini gorduk. Ozaman aleyhissalatu vesselam: "Siddetli hararet cehennemin bir kabarmasidir. Oyleyse, hararet siddetlenince ogle namazini (vakit) serinleyince kilin" dedi. Buhari, Mevakit 9, 11, Ezan 18; Bed'u'l-Halk 11;Muslim, Mesacid 184, (616) ; Ebu Davud, Salat 4, (401) ; Tirmizi, Salat 119, (1, 58).
Seytan ezan sesini duyunca yellenir mi?
" Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Namaz icin ezan okundugu zamanseytan oradan sesli sesli yellenerek uzaklasir, ezani duyamayacagi yerekadar kacar. Ezan bitince geri gelir. Ikamete baslaninca yine uzaklasir, ikamet bitince geri donup kisi ile kalbinin arasina girer ve sunu hatirla, bunun dusun diye aklinda daha once hic olmayan seylerle vesvese verir. Oyle ki (buna kapilan) kisi kac rekat kildigini bilemeyecek hale gelir. "Buhari, Ezan 4, Amel fi's-Salat 18, Sehv 6, Bed'u'I-Halk 11; Muslim, Salat 19, (389), Mesacid 83, (389) ; Ebu Davud, Salat 31, (516) ; Muvatta, Nida 6, (1, 69) ; Nesai, Ezan 30, (2, 21)
Kanıt 6:Analiz
Kur'an metnini kendisinden iki asir sonra yaziya geçirilen metinler ile karsilastirdim. Kur'an'in ,onun vahyinden iki asir sonra yasayan insanlarin görüslerinden ve kabullerinden ne kadar farkli oldugunu sizde göreceksiniz.Karsilastirmali metinleri bilgilerinize ve görüslerinize yorumsuz olarak sunuyorum.
GÜNES
Hadis
" Hz. ise (radiyallâhu anhâ) dedi ki: "Ömer vehme düstü (yanildi). Resülullah (aleyhissalâtu vesselâm): "Namaz kilmak için günesin batma ve dogma zamanini taharri etmeyin (arastirip seçmeyin). Çünkü o, seytanin iki boynuzu arasinda dogar" diye yasakladi." Müslim, Müsâfirîn 295, (833); Nesâî, Mevâkît 35, (1, 279)."Ben, dedi, Resülullah (aleyhissalâtu vesselâm)'in söyle söyledigini isittim: "Bu, münafiklarin namazidir, oturur, oturur seytanin iki boynuzu arasina girinceye kadar günesi bekler, sonra kalkip dört rek'at gagalar. Namazda Allah'i pek az zikreder." Müslim, Mesâcid 195, (622); Muvatta, Kur'ân 46, (1, 220); Ebü Dâvud, Salât 5, (413); Tirmizî, Salât 120, (160); Nesâî, Mevâkît 9, (1, 254). Ebu Zerr (radiyallahu anh) anlatiyor: "Ben Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) ile birlikte, mescidde idim, o sirada günes batiyordu. Bana: " Ey Ebu Zerr, biliyor musun günes nereye gidiyor?" diye sordu. "- Allah ve Resûlü, daha iyi bilir" dedim. "- Arsin altinda secde etmeye gidiyor. Buhârî, Tefsir,Yâsin 1, Bed'ü'l-halk 4, Tevhid 22, 23; Müslim, Imân 250 (159); Tirmizî, Tefsir, Yâsin,(3225).
Kur'an
"Ay ve Günes hesap iledir"(55:5)"O dur ki,geceyi-gündüzü(dünyayi),günesi ve ayi yaratti.Herbiri bir yörüngede yüzmektedir"(21:33)"..Günesi ve Ay'i hesap araci yapti..."(6:96)
SIFA, HASTALIK
Hadis
Tirmizi'nin Sevban radiyallahu anh'tan yaptigi bir rivayet söyledir: "(Resûlullah aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: "Size humma isabet ederse, humma atesten bir parça oldugu için, derhal su ile söndürsün. (Söyle ki:) Akmakta olan bir nehrin içine girsin Akintiyi karsisina alip dursun ve sabah namazindan sonra ve günesin dogusundan önce su duayi yapsin: "Allah'in adiyla! Ey Allah'im, kuluna sifa ver ve Resûlün Hz. Muhammed'in sözünü dogrula!" Nehre üç gün, üç kere bansin. Üçte sifa bulamazsa, bes, yedi, dokuz (gün)e kadar çiksin. Zira humma Allah'in izniyle dokuz (gün)ü tecavüz etmez (sifa hasil olur)." Tirmizi, Tibb 33, (2085). Hz. Enes radiyallahu anh anlatiyor: "Ureyne kabilesinden bir grup insan Medine'ye gelmisti. Burasi sihhatlerine iyi gelmedi, hastalandilar. Resûlullah aleyhissalâtu vesselâm da onlari sadaka develerinin bulundugu yere gönderdi ve: "Sütlerinden ve bevillerinden için!" emir buyurdu. Onlar da içtiler ve iyilestiler." Tirmizi, Tibb 6, (2043). " Buhârî, Muhâribin 16,17,18, Diyât 22, Vudü 66, Zekât"Kim sabahleyin 7 hurma yerse ona ne büyü,ne de zehir dokunabilir."(Buhari Tibb/52;56)Yine Ebu Hüreyre radiyallahu anh anlatiyor: "Resûlullah aleyhissalâtu vesselâm buyurdular ki: "Sizden birinizin (yemek) kabina sinek düsecek olursa, onu iyice batirin. Zira onun bir kanadinda hastalik, digerinde sifa vardir. O, içerisinde hastalik olan kanadiyla korunur." Ebu Davud, Et'ime 49, (3844); Buhari, Tibb 58, Bed'ü'l-Halk 14; Ibnu Mace, Tib 31, (3504, 3505); Nesai, Fera' 11 (7, 178).
Kuran
"...(Arilarin) vucutlarindan çesitli renklerde bir içecek çikar ki onda insanlara bir sifa vardir" (16:69) "Ey insanlar!Iste size Rabbinizden bir mesaj,gönüller derdine bir sifa,inanlara bir kilavu ve rahmet geldi" (11:57)
ALLAH
Hadis
Ebu Saîd (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resülullah (aleyhissalâtu vesselâm)'i dinledim, "Baldirlarin açilacagi, kendilerinin secdeye dâvet edilecegi gün..." (Kalem 42) meâlindeki âyetle ilgili olaraksöyle diyordu: "Rabbimiz baldirini açar, her mü'min erkek ve her mü'mine kadin O'na secde eder. Dünyada iken kendisine riya ve gösteris olarak secde edenler geri kalirlar. Onlar da secde etmeye kalkarlar, ancak sirtlari bükülmeyen yekpâre bir tabakaya dönüsür (ve secde edemezler)." Buharî, Tefsir, Nun ve'l-Kalem 2, Tefsir, Nisa 8, Tevhid 24; Müslim, Imân 302, (183).
Kur'an
"... Ona benzer hiç birsey yoktur. O isitir görür." (42:11) "Üstünlük sahibi rabbbin, onlarin taktigi niteliklerden yücedir" (37:180)
HAYVANLAR
Hadis
Ebu Zerr 'e dendi ki : "Siyahin kirmizidan, beyazdan farki nedir? '' Su cevabi verdi: "Ey kardesimin oglu! Sen bana, benim Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm)'a sordugum seyi sordun. Efendimiz: " Siyah köpek seytandir'' buyurmustu. '' Müslim, Salât 265, (511) ; Ebu Dâvud, Salât 111, (702) ; Tirmizî, Salât 253, (338) ; Nesâî, Kible 7, (2,63) ;Ibnu Mâce, Ikâmetu's-Salt 38, (952). 5099 -"Bulasici hastalik ve ugursuzluk yoktur.Sadece talihsizlik vardir ve o da üç seydedir.Kadin,ev ve hayvan"(Buhari 76/53)"Melekler içinde köpek ve resim bulunan eve girmezler"(Buhari ,Tasavir, 833)"Hz. Cabir radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam, mecusi kopeginin avladigi avin etini yemeyi yasakladi." Tirmizi, Sayd 2, (1466). Ibnu Ömer radiyallahu anhümâ anlatiyor: "Resülullah aleyhissalâtu vessselâm buyurdular ki: "Av ve çoban köpegi disinda köpek besleyenin ecrinden her gün iki kiratlik eksilme olur." (Sâlim der ki: "Ebu Hüieyre (bu hadisi rivâyet ederken): "... Veya ziraat köpegi '' derdi) çünkü o ziraat sahibi idi. Buhari, Sayd 6; Müslim, Müsâkât 50, (1574); Muvatta, Isti'zan 12, (2, 969); Tirmizi, Ahkâm 4, (1487); Nesâi, Sayd 12-14 (7, 187-188).
Kur'an
"....köpekleride iki kolunu girise uzatip yatmistir" (17:18) "...derler :7 kisidirler,sekizincileri de köpekleridir..." (17:22) "Kanatlariyla uçan kuslar dahil yeryüzündeki tüm yaratiklar sizin gibi birer toplum. Biz bu kitapta hiç bir seyi eksik birakmadik. Sonra onlar (tüm yaratiklar) Rablerinin huzuruna toplanacaklar" (6:38)
AV
Hadis
"Hz. Cabir radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam, mecusi kopeginin avladigi avin etini yemeyi yasakladi." Tirmizi, Sayd 2, (1466).
Kuran
"...kendilerini ögretip hüner sahibi kildiginiz avci hayvanlarin sizin için tuttuklarindan yiyin..." (5:4)
POLITIK YAPI
Hadis
"Liderler mutlaka kureys boyundan seçilmeli" (Buhari 3/129,183; 4/121; 86/31)
Kur'an
"....Sizleri halklar ve boylar kildik.Tanri katinda en üstün olaniniz en erdemli olaninizdir" (49:13) "Inananlar islerinde danisma ilkesini uygularlar" (42:38)
DÜNYA
Hadis
el-Hudri radiyallahu anh anlatiyor: "Resûlullah aleyhissalâtu vesselâm buyurdular ki: "Kiyamet günü arz, tek bir çörek olacak. Cebbâr (olan Allah Teâla hazretleri), onu, cennetliklere azik olarak elinde çevirecektir, tipki sizin sefer sirasinda çöreginizi çevirdiginiz gibi Buhari, Rikak 44; Müslim, Münafikûn 30, (2792). "Dünya baligin üzerindedir.Balik basini sallayinca dünyada depremler olur." (Ibn-i Kesri, 2:29,68/1 ayetlerinin tefsiri)
Kur'an
"Ve sen daglari görürsün,onlari hareketsiz sanirsin. Halbuki onlar,bulutlar gibi hareket ederler.Bu,herseyi sapasaglam yapan Allah'in sanatidir" (27:88) "Bundan sonra,yeri yumurta biçimine soktu" (79:30)
SARHOS EDICI MADDELER
Hadis
1612 - Sevr Ibnu Zeyd el-Dîlî anlatiyor: "Hz. Ömer (radiyallâhu anh), hamr için uygulanmasi gereken haddin miktari hususunda (Ashabla) istisarede bulundu. Hz. Ali (radiyallâhu anh): "Seksen sopa vurulmasini uygun görüyorum" dedi. Çünkü kisi, içince sarhos olur, sarhos olunca hezeyana düser (saçmalar), hezeyana düstü mü iftira atar. (Iftiranin cezasi ise 80 sopadir). Böylece Hz. Ömer (radiyallâhu anh) içki içenler için haddi 80 sopa takdir etti." Muvatta, Esribe 2, (2, 842).
Kur'an
"Ey inananlar sarhosken ne söylediginizi bilinceye kadar.... namaza yaklasmayin" (4:43)
CINSIYET
Hadis
"Erkegin suyu beyazdir. Kadinin suyu ise saridir. Ikisi birlesir ve erkegin menisi kadinin menisine üstün gelirse Allah'in izniyle çocuk erkek olur. Kadinin menisi erkegin menisine üstün gelirse çocuk Allah'in izniyle kiz olur" buyurdular. Yahudi: "Vallahi dogru söyledin! Sen gerçekten hak peygambersin" dedi ve ayrildi. Resûlullah aleyhissalâtu vesselâm: "Bu adam bana soracagini sordu. Ben bunlardan birsey bilmiyordum. Tâ ki Allah onlari bana bildirdi" buyurdular." Müslim, Hayz 34, (315). 1941 -
Kur'an
"Hiç kuskusuz ,iki çifti ,erkegi ve disiyi yaratan odur. Meni halinde atildigi zaman spermden" (53:43,44) *Ufak bir yorum:Cinsiyeti sperm hücrelerinin belirledigi biyoloji okuyanlarin bildigi bilimsel bir gerçektir. Ama hadis tam aksine cinsellik belirlemede kadina da rol veriyor.
KADIN
Hadis
"Diger bir rivayette söyle gelmistir: "Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: "Biriniz sütresiz olarak namaz kilarsa (önünden geçtigi takdirde) sunlar namazi bozar: Esek, domuz, yahudi, mecûsi, kadin... Namazin bozulmamasi için onun önünden, bunlarin bir tas atimlik uzaktan geçmesi kifâyet eder." Buharî, Salât 90, Ilm 18, Ezân 161, Cezâu ' s-Sayd 25;Müslim, Salât 254, (504); Muvatta, Kasru's-Salât 38, (1, 155); Ebu Dâvud, Salât 111,113 (703, 704, 715, 716, 717) ; Tirmizî, Salât 252, (337), Nesâî, Kible 7, (2, 64, 65). Ebü Said (radiyallâhu anh) anlatiyor: "Resülullah (aleyhissalatü vesselâm) buyurdular ki: "Dünya tatli ve hostur. AIIah sizi ona vâris kilacak ve nasil hareket edeceginize bakacaktir. Öyleyse dünyadan sakinin, kadindan da sakinin! Zira Beni Israil'in iIk fitnesi kadin yüzünden çikmistir." Müslim, Zikr 99, (2742); Tirmizi, Fiten 26, (2192); Ibnu Mâce, Fiten 19, (4000). Müslim'in bir rivâyetinde: "Kendinden sonra erkeklere, kadindan daha zararli bir fitne birakmadim" buyurulmustur." "Sizden kim, kendinden önce üç çocugunu gönderirse, onlar mutlaka kendisine atese karsi bir perde olur!" Bir kadin sormustu: "Ey Allah'in Resûlü! Ya iki çocugu ölmüsse? "Iki de olsa!" buyurmuslardi." Buhari, Ilm 36, Cenaiz 6, I'tisam 9; Müslim, Birr 152, (2633).Üsame Ibnu Zeyd (radiyallahu anhüma) anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Erkeklere kendimden sonra kadinlardan daha zararli bir fitne birakmadim." Buhari, Nikah 17; Müslim, Zikr 97, (2740); Tirmizi, Edeb 31, (2781). (1671); Tirmizî, Tahâret 55, (72), Et'ime 3478
Kur'an
"Ben, sizden hiçbir çalisanin yaptigini ödülsüz birakmam,ister erkek olsun,ister kadin..." (3:195) "Inanan erkeklerve e inanan kadinlar birbirilerinin dostudurlar. Iyiligi emrederler, kötülükten alikoyarlar. Namazi kilarlar, zekati verirler. Allah'a ve elçisine uyarlar . Iste onlara Allah rahmet edecektir.Allah Üstündür, Bilgedir." (9:71) "Allah su kisiler için bir afedis ve büyük bir ödül hazirlamistir: Inanan erkekler, inanan kadinlar, itaat eden erkekler , itaat eden kadinlar, özü-sözü dogru erkekler, özü-sözü dogru kadinlar, sabreden erkekler, sabreden kadinlar, Allah korkusuyla ürperen erkekler, Allah korkusuyla ürperen kadinlar, sadaka veren erkekler, sadaka veren kadinlar, oruç tuatan erkekler, oruç tutan kadinlar, irz ve iffetlerini koruyan erkekler, irz ve iffetlerini koruyan kadinlar, Allah'i çok anan erkekler, Allah'i çok anan kadinlar." (33:35)
GÖRGÜ VE TEMIZLIK
Hadis
"Allah'in elçisi mescidin duvarina tüküren birini görünce tükürügü sildi ve adama: "Sizden biriniz tükürmek isterse ne önüne ne de sagina tükürsün; fakat ya soluna ya da ayaklarinin altina tükürsün" (Buhari 8/36-38)
Kur'an
"... Allah pisligi ve rezilligi,aklini kullanmayanlara verir." (11:110)
KÖLELIK
Hadis
"Imran Ibnu Husayn radiyallahu anhuma anlatiyor: "Bir adam, olecegi sira, kendine ait alti koleyi azad etti. Onlardan baska mali da yoktu. Resulullah aleyhissalatu vesselam onlari cagirdi. Onlari uc gruba ayirdi, sonra aralarinda kur'a cekti. Ikisini azad etti. dordunu kole olarak birakti. Adami da siddetle azarladi." Muslim, Eyman 56, (1668) ; Muvatta, Itk 3, (2, 774) ; Tirmizi, Ahkam 27, (1364) ; Ebu Davud, Itk 11, (3958-3961) ; Nesai, Cenaiz 65, (4, 64).
Kuran
"Zorlu yola koyulmadi o.Zorlu yol nedir bilir misin?Köleleri özgürlügüne kavusturmaktir"(90:11-12)
ÖZGÜRLÜK
Hadis
"Ibnu Mes'ud radiyallahu anh anlatiyor: "Resûlullah aleyhissalâtu vesselâm buyurdular ki: "Allah'tan baska ilah olmadigina ve benim de Allah'in Resûlü bulunduguma sehâdet eden kimsenin kani, üç hal disinda helal degildir: -Zina yapan dul. -Cana can kisas. -DINDEN ÇIKIP CEMAATTEN AYRILAN" Buhari, Diyat 6; Müslim, Kasâme 25, (1676); Ebu Dâvud, Hudûd 1, (4352); Tirmizi, Diyat 11, (1402); Nesai, Tahrim 5, (7, 90, 91), Kasâme 5, (8, 13)."Hz. Enes (radiyallahu anh) anlatiyor: "Ukl ve Ureyne kabilelerinden bir grup insan Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)'in yanina gelip: Ey Allah'in Resûlü! Biz hayvancilikla ugrasip sütle beslenen (çöl) insanlariyiz, (çift-çubukla ugrasan) köylüler degiliz" dediler. Bu sözleriyle, Medine'nin havasinin kendilerine iyi gelmedigini ifàde ettiler. Resûlullah, onlara (hazineye ait) develerin ve çobanin (bulundugu yeri) tavsiye etti. Kendilerine oraya gitmelerini, develerin sütlerinden ve bevillerinden içmelerini söyledi. Gittiler, Harra bölgesine varinca, Islâm'dan irtidâd ettiler. Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm)'in çobanini da öldürüp develeri sürdüler. Haber, Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm)'e ulasti. Resûlullah, derhal arkadaslarindan takipçi çikardi (yakalanip getirildiler). Gözlerinin oyulmasini, ellerinin kesilmesini ve Harra'nin bir kenarina atilmalarini ve o sekilde ölüme terkedilmelerini emretti.(Buhari 56/152;59/35;Tib 5/1)"Bintu Muhayyisa, babasindan naklediyor: "Allah Teala Hazretleri, Peygamberine, yahudilerin tasarladiklari suikasdi bildirince, Resûlullah aleyhissalâtu vesselâm: "Yahudi erkeklerden kimi yakalarsaniz onu hemen öldürün!" ferman buyurdu. Bunun üzerine Ebu Davud Harac 22, (3002).
Kur'an
"Dinde zorlama yoktur. Dogru ile yanlis ayrilmistir..." (2:256) "De ki: 'Bu gerçek senin Rabbindendir.' Dileyen inansin,dileyen inkar etsin..." (18:29) "Sizin dininiz size benim dinin bana" (119:6)
SANAT
Hadis
"Cehennemde en siddetli azaba ugratilacak kisiler resamlardir"(Buhari Tesavir/89)"Melekler içinde resim olan eve girmezler" (Buhari, Tasavir/88) "Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "kim resim yaparsa, Allah onuKiyamet gunu, yaptigi resim sebebiyle, onlara ruh ufleyinceye kadar azabeder. Hicbir zaman da ruh ufleyici degildir." Buhari, Ta'bir 45, Tirmizi, Libas 19, (1751) ; Nesai, Zinet 114, (8, 215)."Ben Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'i dinledim. Soyle diyordu:"Butun tasvirciler atestedir. Allah ressamin yaptigi her bir resim icinbir nefis koyar ve bu ona cehennemde azab verir." Ibnu Abbas devamla adamadedi ki: "illa da resim yapacaksan agac yap, cani olmayan seyin resminiyap." Buhari, Buyu 114; Muslim, Libas 99, (2111) ; Nesai, Zinet 112, (8, 212, 214).
Kur'an
"O (Süleyman) ne dilerse onun için yaparlardi. Mihraplar, HEYKELLER, derin havuzlar ve agir kazanlar..." (34:13)
KURBANLARIN KANI
Hadis
"Hz. Aise (radiyallahu anhâ) anlatiyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: "Hiç bir kul, kurban günü, Allah indinde kan akitmaktan daha sevimli bir is yapamaz. Zîra, kesilen hayvan, kiyamet günü boynuzlariyla, killariyla, sinnaklariyla gelecektir. HAYVANIN KANI YERE DÜSMEDEN ÖNCE ALLAH INDINDE YÜCE BIR MEVKIYE ULASIR. Öyle ise, onu gönül hoslugu ile ifâ edin." Tirmizî, Edâhî 1, (1493); Ibnu Mâce, Edâhî 3, (3126).
Kuran
"ALLAH'a NE ONLARIN ETLERI, NE DE KANLARI ULASIR; O'na ancak sizin erdemli davranisiniz ulasir. Onlari böylece sizin hizmetinize vermistir ki, sizi dogruya ulastirdigi için ALLAH'in büyüklügünü anasiniz." (22:37) Değerlendirme: "Gerek edebi stil ve gerekse içerik bakimindan,Kur'an ve hadis metinleri arasinda var olan farklilik iyice vurgulanmalidir.Kur'an ile hadisi üslup bakimindan karsilastirmak aslinda düsünülemez bile.Dahasi modern bilimlerin verileri isiginda her ikisinin içeri karsilastirildiginda aralarindaki çeliski çarpici boyuttadir." (Dr.Maurice Bucaille)
Kanıt 7:Tarih
"Benden Kur'an disinda hicbir sey yazmayin. Kim benden Kur'an disinda birsey yazmissa onu imha etsin" (Muslim, Zuhd- 72, Ahmed b. Hanbel 3/12, 21, 39)
"Ebu Bekir, Resul'un olumunden sonra muslumanlari toplayarak sunlari soyledi:"Sizler resulden farkli farkli hadisler rivayet ediyorsunuz. Bu durumda sizden sonrakiler daha buyuk anlasmazliklara dusecekler. Allah resulunden hicbir hadis nakletmeyin! Sizden hadis rivayet etmek isteyenlere deyiniz ki:Iste Allah Teala'nin kitabi ortamizda;onun helalini helal kilin, haramini haram gorun." (ez-Zehabi, Tezkitatu'l Huffaz C. I. s. 3, aktaran Mahmud Ebu Reyye, Muhammedi Sunnetin Aydinlatilmasi, shf. 25-26)
"Omer halktan beraberinde bulunan hadis nushalarini getirmelerini istedi. Bilahare bunlarin yakilmasini emrederek sunu soyledi: 'Kitap ehli'nin misnasi gibi, muslumanlarinda misnasidir bunlar'" (Ibn Sa'd et Tabaqat, aktaran Ebu Reyye, a. g. e. )
"Resul'un vefati yaklastiginda, odada iclerinde Omer'inde bulundugu bir kac kisi vardi. Bir ara resul soyle dedi:'Geliniz, sizin icin bir daha asla sapmayacaginiz bir yazi yazayim.' Bunun uzerine Omer: 'Resul acilarina yenik dustu, Kur'an yaninizda Allah'in kitabi bize yeter' dedi." (Buhari, Cihad -176, Cizye-6, ilim 49, Merza-17, Magazi 83, Muslim, vassiye-20)
"Resul der:Rabbim toplumum bu Kurani terk edilmis birakti." (Kuran, 25:30)
"Gercek su ki bu Kuran sana ve toplumuna oguttur. Bundan sorumlu tutulacaksiniz" (Kuran, 43:44)
Dipnotlar
1)Bu çalışmanın bir kısmı için Dr. Edip Yuksel'in Üzerinde 19 Var adlı eserinden yararlanılmıştır.
2)Hadis araştrıması için Turan Yazılıma ait Mürsid adlı hadis cdsi kullanılmıştır.
http://ilahibilgi.50megs.com/makale/diger/hadis_kritigi.htm den alinmistir |