Yazanlarda |
|
urka Newbie
Katılma Tarihi: 22 kasim 2006 Yer: Turkiye Gönderilenler: 2
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Selamlar,
elif lam mim ve diğer hurufu mukattaaaların ne anlama geldiği hakkında konuşulmamış.Halbuki nebi ile yaradan arasında özel bir şifre olsaydı Kuranda yer almazdı,Kuranda yer almışsa okuyan düşünsün anlasın diyedir.
İlk başta yaşamın genetik kodları olabilir diye düşünmüştüm ama değil.
__________________ ur
|
Yukarı dön |
|
|
elmuh Uzman Uye
Katılma Tarihi: 07 eylul 2006 Yer: Turkiye Gönderilenler: 435
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Selam Urka,
Kuranda kimi surelerin başında yer alan "hurufu mukatta" olarak bilinen harflerle ilgili çok farklı görüşler vardır. Bu harflere gizli anlamlar yükleyen yorumlar, açıktır ki Kuran'ın apaçık bir kitap olduğunu ifade eden ayetlerle doğrudan çelişmektedir.
Ancak bu harfleri okuduğumuzda bir anlam veremiyoruz. Bir anlam veremediğinde, hiçbir geçerli nedene dayanmadan, anlam uyduranlar da olmuş. Burada bunların herbirine tek tek girmek istemiyorum. İnternet üzerinde yapılacak bir araştırma ile, bu yorumlara kolaylıkla ulaşılabilir. Ben farklı bir yaklaşımla kendi görüşümü belirtmek istedim.
Bu harfleri okuduğunuzda ne anlarsınız?..
Şahsen ben hiç bir anlam çıkaramıyorum.
Ancak anlamı olmaması, fonksiyonu olmaması demek değildir.
Şöyle bir düşünün, yolda biri karşınıza geçip örneğin " a, d, s" gibi size üç harf söylese ne yaparsınız ? Muhtemelen soran gözlerle o kişiye bakar, sonra ne diyecek diye merak edersiniz.
İnsan zihninin çalışmasında çağrışım olayı çok büyük rol oynamaktadır. Anlamlı bir kelime, cümle, konu ile ilgili bir uyaran aldığında, zihin o konuyla ilgili, konuya yakınlığı olan, hatta ses benzerliği olan kelimeler üzerinden başka konulara kolaylıkla geçer. İnsan zihni o andaki konuyla ilgili durumlara, yaklaşımlara odaklanır. İnsan zihninde belirli zihinsel durumlar oluşur.
Peki yukarıdaki örnekteki gibi bir anlam yüklenmemiş harfler duyduğunda ne olur? Tahmin edelim, deneyebilirsiniz de ...
Sırayla zihnin durumlarını anlamaya çalışalım:
Mevcut düşüncelerden uzaklaşır, harflere odaklanır.
Harflerden bir anlam çıkaramaz veya en fazla alfabe harfleri olduğunu düşünür, ama bir anlam çıkaramaz ve gerisini bekler. Yani merak uyandırır.
Kuranda da bu harflerin fonksiyonu bir anlam taşımak değil, hitabeti güçlendirmeye yönelik olarak merak uyandırıp, mesajın daha iyi verilmesini sağlamaktır. Bir iki örnek inceleyelim:
Bakara 1: Elif, Lam, Mim,
Bakara 2: Bu, kendisinde şüphe olmayan, muttakiler için yol gösterici olan bir kitaptır.
Bakara suresi başındaki bu ifadeye dikkat edersek, önce hitap edilen muhattabın dikkati çekiliyor ve zihnin dikkati üst düzeye çıkmış iken, bir sonraki, ikinci ayette surenin geri kalan kısmının daha dikkatli dinlenilmesini sağlayacak bir başka mesaj veriliyor.
Bir başka örneğe bakalım,
Casiye 1: Ha, Mim.
Casiye 2: Kitabın indirilmesi, üstün ve güçlü olan, hüküm ve hikmet sahibi Allah'tandır.
Görüldüğü gibi benzeri bir yapı var. Diğer Hurufu Mukatta denilen harflerle başlayan surelerde de benzeri yapılar kolaylıkla görülecektir.
Görüşümü kısaca özetlemek gerekir ise, hurufu mukatta denilen harflerin fonksiyonu bir anlam taşımak değil, hitabeti güçlendirmektir.
Muhabbetle.
__________________ O, odur ki, sizi karanlıklardan aydınlığa çıkarsın diye kulu üzerine, gerçeği apaçık gösteren ayetler indiriyor. Allah size karşı gerçekten çok şefkatli, çok merhametlidir.
|
Yukarı dön |
|
|
asım Uzman Uye
Katılma Tarihi: 14 agustos 2008 Yer: Turkiye Gönderilenler: 1700
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Bazı sûrelerin başlarındaki "Elif, Lâm, Mim, Yasin,Nun, Hamim" gibi harflere "Mukataât-ı Süver" denir. Bunlar müteşabihattandır. Müteşabihat hususunda iki meslek vardır: Selef ve halef meslekleri. Selef, yani eskiler bu gibi müteşabihatı tevile gitmez. Allah(celle celalüh) bilir, der geçer ve hakkaniyetine iman eder. Halef,
sonrakiler ise bunları, zındıkların ve bâtıniyyenin batıl tevillerine
karşı makul bir tevil ve tefsire uğraşmışlardır. Selef mesleki "en
ihtiyatlı" halef mes-leki ise ''en sâlim yoldur '' derler.
Bunlar
29 sûrede geçer. Bakara ve Al-i İmran Medenî olup kalan 27'si Mekkîdir.
Tekrarlanan harfler 14 harftir. Yâni Arap Elifbasının yarısıdır. (Elif
lâm mim, tâ sin, hâ mim) Kûfelilerce müstakil birer âyet sayılsa da
Basralılar hiçbirini müstakil âyet saymazlar. Bunlar yazılırken bir
kelime gibi yazılsa da okunurken hece harfleri gibi okunurlar. Elm:
Elif, lâm, mim okunur. Bu husustaki akvali görelim:
1-
Abdülâziz Çavuş'un (23) (H. 1347/M. 1928) (Esrâr-Kur'ân) da beğenerek
eski müfessirlerden naklettiği şu tevil hoştur: "Kur'an Araplara
tehaddi ediyordu. Şu bedi' üsluplu, muciz beyanlı Kur'an Elif, Lâm, Mim
gibi bildiğiniz harflerden müteşekkildir. O elifbayı biliyorsunuz. O
harfler elinizde ve dilinizde. Kur'an'ın âyetleri onlardan meydana
gelen kelimelerden müteşekkildir. Haydi bakalım, siz de yapınız. Hece
harflerinden kelime teşkilini biliyorsunuz ya, Kur'an'ın en kısa bir
sûresinin mislini getirin! Getiremiyorsunuz değil mi?... Öyle ise bu
Allah(celle celalüh) indinden vahiydir." Onun için mislini getirmekten
âcizsiniz.
2- Bunlar vahyin nüzulü esnasındaki sesidir. Sûre ilk
defa kulaklara çalan bu garip harflerle başlar, tâ ki nazar-ı dikkati
celbetsin ve kulak versinler, dinle-sinler. Çünkü müşrikler, malûm ya,
Kur'an'ı dinlemek istemiyorlardı. ''Sakın şu Kur'an'ı dinlemeyiniz,
okundukça gürültü ediniz, belki galebe çalarsınız" derlerdi. İşte bunun
için Razî, Süyutî vesairenin naklettiği üzere Arapların o zamana kadar
tanımadıkları, bilmedikleri bir usul ile başlanarak dikkat ve hayret
nazarları celbolunmuş: "Bakalım ne diyecek" diye bir defa kulak tutup
dinlemeye başladıktan sonra da Kur'an'ın sihri beyanından kendilerini
kurtaramıyarak dinlemekten vazgeçememişler, Kur'an'ı dinlemişler, onun
tesiriyle İslâma girmişlerdir. Bu, Kur'an'ı dinletmenin bir yoludur.
Akla yakın gelen bu tevil de hoştur. Bunlar musikî notaları gibi makam
vermek içindir. Bunların Mekkî sûre-lerde olması bu kavli tekid eder. Süyutî
(H. 299/M. 911) bu hususta der ki: ''Bu harfler Kur'an nâzil olurken
vahyin sesidir. "Elâ, Emâ" gibi meşhur tenbih harfleri istimal
olunmadı. Çünkü bunlar halkın sözlerinde daima söylenir şeylerdi.
Kur'an ise Allah(celle celalüh) Kelâmıdır. Ona başka sözler benzemez.
Kimsenin bilmediği tenbih lâfızlarını getirmek daha münasiptir.
Kulaklara tesiri daha canlı olur. Araplar Kur'an'ı işittikleri zaman
ona kulak tutmak istemezlerdi. Allahu Teâlâ bu bediî nazmı indirdi ki,
teaccüp ederek dinlemeye vesile olsun. Bir defa dinlemeye başlayınca da
artık vazgeçemezler. Kalbleri incelir, yürekleri yumuşar. Bu şekilde
başlamak Kur'an'ın hâssalarındandır. Bu başka kitaplarda yoktur.
Cahiliyette ve İslam devrinde böyle şey görülmemiştir. Üslûp çeşitli
olsun diye ve tenbihi tekrarlamak için birden fazla defalar irad
edilmiştir.
3- ''Elif, lâm, mim, ...râ, hamim, tasin, yasin,
nun" bu gibi harflere bakacak olursak hep âhenkli ses verici, tannan,
çın çın öten harfler ki, bunlar musikiye yakındır. Musikî işaretleri
gibidir. Sesi ayarlamak ve nazarı dikkati celbetmek içindir. Bunlar
ses, ********dir. Harfler bütün okunur. Süyutî'nin dediği gibi vahyin sesidir. "Kulağınızı açın, bu tatlı nağmeleri dinleyin!" der gibi. Zemahşerî
de bunlar: "Zihinlere tenbih içindir" der. Kıraete başlamazdan önce
hazırlık yapmak için. Musikî nağmelerine makamı akord etmek gibi.
4-
Bunlar remizdir, kısaltmadır. Süyutî der ki: "Bunlar esrar-ı
ilâhiyyedendir. İlmini ancak Allah(celle celalüh) bilir." Bununla
beraber tefsir edenler de vardır: Meselâ İbni Abbas demiştir ki: ELM:
الم Ene Allah(celle celalüh), A'lemu (Ben Allah(celle celalüh) bilirim)
ELR: Ene Allah(celle celalüh) erâ. (Ben Allah(celle celalüh)ım görürüm)
"ELR, HM, الم، حم،ن bunları toplarsak Errahman ismi olur. Demek bu
harfler buna remiz ve işarettir. Bunlar âdeta şifre gibi. Burada
dikkate değer bir nokta var ki: Bu harfler 14'dür. Bir harften beş
harfe kadar çıkar: Nûn Kaf Hamim, Ayın Sin Kaf: عسق،حم،ق. 606; Bu
harfler elifbanın 28 harfinin tam yarısıdır ve içlerinde noktalı
noktasız harflerin her nev'inden vardır. Nokta ile birbirinden ayrılan
harflerin noktasızları alınmıştır: ج،ح،خ،ر، 86;،س،ش،ص،ض& #1548;ط،ظ،ع،غ 8; "Cim, Ha,
Hı, Rı, Ze, Sin, Şın, Sad, Dad, Tı, Zı, Ayın, Gayın." Bunların hep
noktasızları alınmıştır: ح،ر،س،ص، 91;،ع "Ha, Rı, Sin, Sad, Tı, Ayın."
Diğer ,tmp11CC-34.jpg ا،ق،ك،ل، 05;،ن،ه،ي، "Elif, Kaf, Kef, Lâm, Mim,
Nun, He, Ye" harfleri de mukataat harflerindendir. İşte bu on dört harf
birden beş harfe kadar muhtelif şekillerde tertip olunmuştur. Başlıca
gurupları: 'المر ،الم،طسم 48;حم"Elif, lâm, râ ve mim, Tasin mim, Hamim."
5- Zemahşerî bunların, sûrelerin isimleri olduğunu, bunlara Kasem yer'nin yapıldığını rivayet etmektedir. Bu
gibi müteşabihatın bir faydası da gayrı mahdut ilhamlar içinde engin
mânaları hatırlatması, zihinlere tasavvur yarışı için meydan
hazırlamasıdır. Herkes zihni kuvveti müsaadesi nisbetinde tasavvur
etsin, edebiyatta katı' (24) dediğimiz sanat, tasrihten daha
şümullüdür. Molla Hüsrev (H. 885/M. 1480) bunu Mir'at'ta. çok hoş ve
güzel izah eder.
__________________ O halde yüzünü, Allah'ı bir tanıyarak dine, Allah'ın insanları üzerine yaratmış olduğu fıtratına doğrult. Allah'ın yaratışında değişiklik bulunmaz. Dosdoğru din budur. Fakat insanların çoğu bilmezler.
|
Yukarı dön |
|
|
ican Newbie
Katılma Tarihi: 29 mayis 2008 Gönderilenler: 4
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
urka Yazdı:
Selamlar,
elif lam mim ve diğer hurufu mukattaaaların ne anlama geldiği hakkında konuşulmamış.Halbuki nebi ile yaradan arasında özel bir şifre olsaydı Kuranda yer almazdı,Kuranda yer almışsa okuyan düşünsün anlasın diyedir.
İlk başta yaşamın genetik kodları olabilir diye düşünmüştüm ama değil.
|
|
|
|
Yukarı dön |
|
|
ican Newbie
Katılma Tarihi: 29 mayis 2008 Gönderilenler: 4
|
Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
urka Yazdı:
Selamlar,
elif lam mim ve diğer hurufu mukattaaaların ne anlama geldiği hakkında konuşulmamış.Halbuki nebi ile yaradan arasında özel bir şifre olsaydı Kuranda yer almazdı,Kuranda yer almışsa okuyan düşünsün anlasın diyedir.
İlk başta yaşamın genetik kodları olabilir diye düşünmüştüm ama değil.
|
|
|
Değerli Kardeşlerim,
Hurufu Mukata Harfleri ile ilgili "Koordinat Ekseninde" yapılan bir çalışmayı sizlere hatırlatmak isterim.
MUKATAA HARFLİ SURELER VE KOORDİNAT başlığı ile "Kur'an Çalışmaları" bölümünde hanifdostlar.net'te bulabilirsiniz.
Bu harflerin elbette çok farklı manaları ve içerikleri olabilir.
Ama şuna kesinlikle emin olun ki Allah (C.C) manasının bilinmesini istemediği, murat etmediği bir şeyi asla Kur'an'a koymaz.
Çünkü böyle bir şey çok anlamsız olur.
Allah (C.C) böyle anlamsızlıklardan münezzehtir.
"Ku'an'ı siz anlayasınız diye kolaylaştırdık" diyen yüce yaradan, hiç bir zaman anlaşılmayacak, insanlar ve cinler tarafından "anlamlandırılamayacak" bir şey söyler mi?
Böyle bir şey olabilir mi?
Yukarıda bahsettiğim çalışma "Bu harfler neden kullanılmıştır?" sorusunun cevaplarından sadece biridir. Diğer anlamları varsa Allah (C.C) inşaalah zaman içerisinde o anlamlarıda farketmeyi ve açıklamayı müminlere nasip eder.
Allah'a emanet olun...
İ. Can ŞAHİN
|
Yukarı dön |
|
|
|
|