Gönderen: 30 kasim 2019 Saat 00:16 | Kayıtlı IP
|
|
|
Bizleri yoktan vareden ve islamla muserref kilan Allah`a hamd
ve onun Rasulu ve bizim biricik sevgilimiz sevgili peygamberimiz Al ve ashabina salat ve selam olsun.
Rabita hakkinda bircok sorular sorulmakta ve bazilarinca sirke kadar varmakla itham edilen tasavvufun ruknu azamidir
Ilk devir sufilerinde lafiz olarak rastlanmayan bu kavram,
yanlis algilamalar sonucu ne yazikki (sozum ona) gunumuz aydinlarinca mahkum edilmek istenmektedir.
Rabita,bag,alaka,vuslat anlamlarina gelmektedir.
Kur`an da ayni kokten gelmekte olan ribat,murabata gibi kavramlar vardir.
Rabita her ne kadar Naksibendiyye Tarikatina has bir ozellik olarak dikkati cekse bile
aslinda butun tarikatlerede mahsusdur.Tasavvufda rabitanin amaci,rabita-i huzurdur.
Yani salikin yani bu yola girmis sofinin daima Huzuru Ilah-i de bulundugu duygusunu saglamaktir.
Her an Allah`i karsimizda goruyormuscasina yasamaktir.
Bunu saglamak cok zordur,cunku yuce yaratan musahhas bir varlik degildir,
oyleyse kulun yogunlasmasini saglayacak musahhas bir objeye ihtiyaci vardir.
Tasavvufta bu obje,Allahin en mukemmel tecellilerinin mazhari olarak bilinen insan-i kamil olarak bilinen seyhtir.
Salik oncelikle bu insan-i kamile ardindan Hz. Rasule ve O`nun ardindan da Rabbimiz olan Allahimiza Kalbini rabt etmeli
ve bu suretle istenilen huzur-i kalbe ermeli,fenafillah derecesine ulasmalidir.
Rabita birbakima baskalarina benzeme ve taklid arzusunun tezahuru olarak,
tasavvufi egitimde bir arac olarak gorulmustur.
Cocuklarda anne ve babayi taklidle baslayan,
ogretmen ve ideal sahislarla devam eden ve gelisen benzeme duygusu fitriidir.
Burada taklidden kastettigimiz gelip gecici hevesler turunden degil,bilakis aynilesmedir.
Cunku basit taklidler modaya uymak gibi gelip gecici heveslerdir.
Aynilesme taklidin ileri derecesidir,once benimseme ve zamanla yasanti bicimi haline getirmedir.
Rabita sevenle sevilenin bir olmasidir.
Insan karakteri baskalarinin yaptigini aynen yapmakla farkina varmadan bir bicim kazanir.
Genel anlamiyla rabita incelenmis ve uc kisima ayrilmistir.
1-Tabii rabita:Evlat ve yakinlara duyulan sevgi bagi.
2-Bayagi rabita:Mubah olup bazen de asiriya gidildigi zaman kerih gorulen dunyevi degerlere duyulan sevgi.
3-Mukaddes degerler ve ulvi seylere karsi gonul bagi:
Allah ve Rasul sevgisi veya o`nun salih kullarindan birine duyulan sevgi.
Iste bu ucuncu derece tasavvuftaki rabitanin seklidir.
Mursid-i Kamil derecesine ulasmis bir seyhe gonul baglamak,
huzur ve giyabinda onu hayal etmek,yanindayken takindigi tavri giyabinda da surdurmeye calismak.
Peki bu bizi nereye ulastiracak,simdi onlara bir goz atalim.
Rabitanin uc basamagi vardir.
Mubtedilerin rabitasi:"kisi sevdigi ile beraberdir" ve "Herhangi bir kavme benzemeye calisan onlardandir"
hadisi seriflerin geregi,seyhin boyasina boyanmak,ona benzemek (fenafisseyh).
Mutasavviflarin rabitasi:Hayatin her aninda Rasulullahin huzurundaymis gibi hareket etmek.
Peygamberin ahlaki ile ahlaklanmak (fenafi`r-Rasul).
Muntehilerin Rabitasi:"Nerede olursaniz olun O sizinle beraberdir" "Biz insanogluna sahdamarindan daha yakiniz."
ayetlerinin sirrini idrak seklindeki (Maiyyet ve Akrabiyyet) fena fillah derecesidir.
Rabitanin Allah`in Kelamindan delillerine gelince:
1-"Ey iman edenler,Allah`tan korkun ve sadiklarla beraber olun" 9/119.
Bu ayetteki beraberlik konusunu Ubeydullah Ahrar K.s soyle aciklar:
Buradaki 'sadiklarla beraber olun' emri mutlak ve daimi bir beraberligi ifade eder.
Beraberlik iki turlu olur;Hakiki ve Hukmi beraberlik.
Hakiki beraberlik,sadiklarla ayni meclisde,buyuk bir kalb huzuru ile,
fiziki olarak beraberligi paylasmaktir.Hukmi beraberlik ise,onlarla ayni mekanda beraber olmanin
imkansiz oldugu zamanlarda,onlari tahayyul etmek,hatirlamak suretiyle fikri,zihni,ve kalbi olarakberaber olmaktir.
2-"Ey iman edenler,Allah`tan korkun,O`na yaklasmaya vesile arayin.O`nun yolunda cihad edin"5/35.
Bu ayetteki vesile mutlak ve dolayisi ile umumi bir mana teskil etmektedir.
Rabita da Allah`a yakinligina vesile oldugundan,rabtanin delillerinden sayilmaktadir.
Bilindigi gibi vesile,
Allah`a yaklasmak icin yakinligindan istifade edilebilecek hersey icin gecerlidir.
Yuce Rabbimize yakinliklariyla bilinen ve "goruldugunde yuzleri Allah`i hatirlatan"(ibn-i Mace) Allah adamlarini
Allah`a vesile saymak,hem tevessul hem rabitadir.
Nitekim Hz.Omer`in (r.a) Peygamberimizin amcasi ile Allah`a tevessul etmesi buna bir delildir.
Bu ayet-i celileler gibi bir cok ayetler vardirki Tasavvuf ehli bunlari cikarmislardir.
Daha fazla bilgi icin biraz tefsir karistirmak yeterlidir sanirim.
Goruldugu gibi,bir seyhe baglanarak,onu Allah`a vesile kilmak ve ona rabita etmek sirk degil,
bilakis muridin onune sunulmus,model sahsiyetebenzemesi,ona kalip ile olan beraberligini kalb ile devam ettirmesidir.
Selam ve Dua ile......."
|